Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Försöker koppla ihop Reason 3.0 med Melodyne 3.0 och får det inte alls att fungera.

I drop-down boxen när jag kollar i Melodyne -> Windows -> ReWire devices finns det ingenting att välja. Jag har startat i den ordning man ska enligt båda manualerna, men det tycks inte funka.

Ska nämnas att jag aldrig använt ReWire förrut utan säkert gör något simpelt fel. Vore trevligt om någon steg för steg förklarade hur man gör i Reason-interfacet då jag tror fler här inne använder det än Melodyne.

Noterbart också är att jag inte kan använda samma ljudkort-drivrutin i Reason som i Melodyne. Dvs. jag valde M-Audio Delta ASIO framför Directx, när jag startade Melodyne. När jag sedan startade Reason var jag tvungen att välja en annan drivrutin för Reason att använda.

Tacksam för all sorts hjälp förutom att titta i manualer då de inte alls lyckats hjälpa mig här.

Annons
Postat

Har egentligen ingen aning vad jag snackar om här eftersom jag inte har Melodyne (det är väl en sånt där röstförskönings-effekt?), men det kan vara så att inget av programmen är en ReWire-host. Ett exempel på en sådan är Cubase. Använd detta för att koppla ihop det hela.

• 2 veckor senare...
Postat

Ok, vi verifierar en gång till.

• Reason, eller andra program, som använder ljudkortet ska inte vara igång när du startar din Rewire-host (Melodyne).
  • Starta Melodyne. Se till att det använder dina ASIO-drivrutiner.
  • Starta Reason. Programmet ska automatiskt startas i Rewire-läget.

rewireslavemoderk9.png

Har du en Rewire-host (Melodyne) igång och startar Reason, så ska Reason inte använda din ljudkortsdrivrutin.

Att Reason nu påpekar att ljudkortet är upptaget och att du måste välja annan drivrutin, tyder återigen på att Rewire inte fungerar.

Gör först en sökning efter Rewire.dll på din hårddisk. Finns det flera versioner av filen? T.ex. en dll-fil i Melodyne-mappen, och en annan version i C:\Windows\system32

Mitt förslag är att du kastar Rewire.dll i papperskorgen, laddar hem den senaste versionen av Rewire-filerna från Propellerheads och installerar.

Rewire 1.7 Update

Då ska du få ett fräscht Rewire-stöd och kunna länka ihop programmen snabbt.

Läs även Melodyne as a ReWire Master hos Celemonys hemsida.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.