Jump to content
Annons

Köpråd-nybörjare //M-audio Black Box

Recommended Posts

Pacanin (oregistrerad)
Postat

Är som sagt nybörjare. Har kikat lite på M-audio Black Box. Någon här som har erfarenhet av den?

Har tight budget och vill ha något externt eller med breakoutbox, som har inbyggd mickpreamp för att hålla kostnaderna nere.

Annons
Postat

Jag har en black box. Jag tycker den låter bra men jag har bara använt den till att öva gitarr med.

Black boxen har ingen fantommatning som du behöver om du skall köra kondensator mick ( om du inte har en rörmick såklart med egen strömförsörjning )

Andra alternativ kanske är ux2:an från line6 då får du två preamps med fantommatning

Pacanin (oregistrerad)
Postat

Tack.

Budgeten är max 2000:- för kortet hade jag tänkt mig. Kommer ju till en massa annat ändå.

Pacanin (oregistrerad)
Postat

Skall ta mig en titt på Line6 ux1.

Tack för tipset.

Pacanin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ok, tar en funderare på det.

Oavsett om jag väljer ux1 eller ux2 så antar jag att det inte är några problem att spela in aukustiska ljud, tex, sång och aukustisk gitarr?

Fungerar det att lyssna på inspelat ljud samtidigt som man lägger på nytt? Låg latency eller vad det heter?

Redigerat av Pacanin
Postat
Ok, tar en funderare på det.

Oavsett om jag väljer ux1 eller ux2 så antar jag att det inte är några problem att spela in aukustiska ljud, tex, sång och aukustisk gitarr?

Akustisk gitarr och sång gör sig bra mycket bättre med kondesatormickrofoner än med dynamisk mick. Även inbyggda mickrofoner i akustiska gitarrer låter i min mening illa då det ljud man vill ha sitter utanför gitarren och inte i den.

Kondensatormickar kräver fantommatning. Det är därför jag har tjatat om fantommatning.

Eftersom du skall spela in akustiska ljud som sång och akustisk gitarr bör du absolut satsa på ux2:an istället för ux1:an

Pacanin (oregistrerad)
Postat

Då lutar det åt fantommatning då alltså. Tack för tipsen.

Skall titta på en kondensator mick då också givetvis.

Postat

Tack för tipset.

Skulle överväga ux2:an om jag var dig istället då fantommatning kan komma till hans en dag

Vet inte om du är medveten om det men det blev ju en liiite rolig ordvits där...

"Vad skall du göra när fantommatningen kommer till dig Hans? "

😎😎😄

Uttråkad på jobbet...

Pacanin (oregistrerad)
Postat

Öh ja, du måste vara uttråkad 😉

Hur som helst. Att köpa från Thomann i Tyskland, de verkar ju ha bättre priser på det mesta inkl frakt. Erfarenhet?

Postat
så nyss blackboxen på 4sound folkungagatan (Stockholm -sweden)

för 1995:-

Tänkte precis tipsa om samma sak 😆

Postat

Tack för tipset.

Skulle överväga ux2:an om jag var dig istället då fantommatning kan komma till hans en dag

Vet inte om du är medveten om det men det blev ju en liiite rolig ordvits där...

"Vad skall du göra när fantommatningen kommer till dig Hans? "

😮😆😮

Uttråkad på jobbet...

När fantomen kommer så .............

Ett gammalt djungelordspråk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.