Jump to content
Annons

Symfoniorkester på låtsas


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Har funderat på detta med att köpa instrumentljud och kollade på EastWest Symphony Silver. Den fanns på Thomann för 1835 SEK. Jag ville ha lite olika stråkinstrument och timpanis (orkesterpuor) framförallt. Tror en musikaffär hade rea på den i vintras också för 1400 SEK.

Finns det något annat som kan konkurrera i den prisklassen? Och vad finns för gratissamplade dylika instrument man kan ta hem från Nätet? Alltså cello och timpanis framförallt.

Jag vet att EastWest även gjort nån Gold och nån Platinum Version, men då bär det iväg... Klart de är bättre, noggrannare samplingar med fler mikar kan jag tänka mig.

Nån som har nån Symfoniorkester i burken och är äckligt nöjd?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Ja, det är bra! Nån som vet ifall Sílver-utgåvan är ljusår ifrån Gold och de grabbarna? Gold kostar väl 7 papp och Platinum 12?

Ordinarie för Silver är ju bara den nästan 5 papp...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Silver är ganska budget om man jämför med Gold. Förutom att en hel del väsentliga artikulationer av stråkar och annat saknas, så använder biblioteket "stretchade" samplingar. Gold har ju en sampling per tangent i upp till tre olika lager (tror jag), vilket ju gör att det låter avsevärt bättre. I Silver har de bara samplat var tredje ton eller liknande, och sträckt ut det över klaviaturet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har öppnat en filial i europa nu och har själva 30% rabatt på alla produkter fram till sista juli tror jag det var. kolla in http://www.soundsonline-europe.com/ och kolla, dessutom finns det bra studentrabatter. =)

Jag har redan köpt därifrån och kan meddela att det fungerar perfekt. Leverans på två dagar och man behöver inte krångla med tullavgifter och annat tjafs som man får om man beställer från Soundsonline i staterna.

Ta en titt på Silver XP om du vill ha något lite fetare. Finns en bundle på Soundsonline just nu som kanske kan vara intressant för dig.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hehehe... såg att man kan beställa Gold från USA för "Bargain Sale"-pris motsvarande 12000 SEK. Och Platinum kostar 37000 SEK. Silver låg där på 2600 SEK. Till dessa priser tillkommer svensk moms och frakt. I Sverige kan man få Gold från emusic för 4200 SEK fraktfritt och Silver hos Jam hämtas för 1300 SEK.

Har lyssnat på en del demos från Silver nu.

😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hehehe... såg att man kan beställa Gold från USA för "Bargain Sale"-pris motsvarande 12000 SEK. Och Platinum kostar 37000 SEK. Silver låg där på 2600 SEK. Till dessa priser tillkommer svensk moms och frakt. I Sverige kan man få Gold från emusic för 4200 SEK fraktfritt och Silver hos Jam hämtas för 1300 SEK.

Har lyssnat på en del demos från Silver nu.

😕

Misstänker att de priser du fått är priserna för själva originalsamplingsbiblioteken, nu säljer de bundles för starkt reducerade priser, detta innefattar både första utgåvan samt en ny upphottad version kallad xp. På deras europa-sida hittar man platinumbundeln för €2.294,32 (ink moms). Kolla in http://www.soundsonline-europe.com/

EDIT: Jag kollade på de som du specifierat här på deras hemsida: Silver kostar cirka 1 221SEK, Gold kostar cirka 3 127SEK och platinum landar på cirka 9 779SEK, jag har dessutom för mig att detta inkluderar frakt... samtliga priser tog jag inklusive deras 19%skatt... kan vara så att de lägger på 25% då de säljer till sverige, men det blir ju inte så stora skillnader. Jag har nyligen handlat där och det var väldigt snabb leverans hem till dörren.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hehe en musikaffär här tar 1295 SEK för Silver.

Priserna jag angav från USA, Seflund, det var från nån musikaffär där. Inte från företagets egen hemsida.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Aaa Pluffo, det var Silver musikaffär'n hade. Schopins förslag Peter Siedlaczek var rätt intressant också, särskilt de där stora körmöjligheterna det hade. 2 papp.

"Miroslav" för 5 papp var också schysst.

Jag är mest intresserad av PUKOR och cello samt stråkensemble.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Garritan Personal Orchestra är det ingen som har nämnt ännu...

Den är ett bra komplement till EWQLSO Silver. EW är mer åt filmmusik-hållet, medan GPO är mer "klassiskt" sound...

Steinberg har ju också sitt relativt nya HALion Symphonic Orchestra, som också kan vara intressant. 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör silver och är nöjd. Använder mest stråkarna förståss, men det låter helt okej i modern musik.

I samma priskategori finns ju Edirol HQ som ju är lätt att köra med. Låter lite synt om det hela förståss. Jag gjorde en fem satsers symfoni i Edirol för något är sedan,. Du kan ju lyssna på tredje här:

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=214519

Sats 3 celestial o s v.

Länken är soudclick....

Innehåller lite pukor och smått och gott. 😆

edit; såg att den ligger runt tretusen så tiden/priset kanske har sprungit iväg ...

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=10278

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Garritan Personal Orchestra är det ingen som har nämnt ännu...

Jag vet inte om jag tycker att den är värd att nämnas ärligt talat 😄

Menar du allvar??? 😆

Jag äger ett exemplar av Garritan och är väldigt nöjd. Det är dock inte så lätt att bemästra i början men när man väl lärt sig så piskar det många av de tidigare nämnda pluggarna! Använd modulationshjulet och sustainpedalen vettja!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag var lite väl vass. Men tja, inget av biblioteken låter väl riktigt bra fullt ut. det är nästan pinsamt hur en del av tillverkarna kan lägga ut en del ljudklipp på sina hemsidor. jag har sagt det förr och säger det igen, de är åtminstone ärliga.

Det är väl många som använder VSL-biblioteket också btw. Inte heller nämnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...