Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

EDIT: Det gick ju bra... en stund... kolla längre ner i tråden för det nytillkomna MUSSTRULET 😉

Tjing

Jag har en extern FW-HD, rätt nyköpt. En Seagate Barracuda, placerad i nån låda.

Den smutsar ner mitt inspelningsspår med klickljud...

Jag har hängt den i "serie" (heter det så) med ljudkortet. Dator->HD->ljudkort.

Jag lirar in en kanal i taget, så eländet borde ju inte bli överlastat.

Vad kan jag göra åt det här? Det går ju naturligtvis inte att leva med...

tjong

Redigerat av Vallhagen
Annons
Elof (oregistrerad)
Postat
  Vallhagen sa:
Tjing

Jag har en extern FW-HD, rätt nyköpt. En Seagate Barracuda, placerad i nån låda.

Den smutsar ner mitt inspelningsspår med klickljud...

Jag har hängt den i "serie" (heter det så) med ljudkortet. Dator->HD->ljudkort.

Jag lirar in en kanal i taget, så eländet borde ju inte bli överlastat.

Vad kan jag göra åt det här? Det går ju naturligtvis inte att leva med...

tjong

Jag kör mac och hade detta problem för några år sen med en intern SATA disk (hitachi).

Det avhjälptes genom att defragmentera disken (konstigt nog, eftersom OSX sägs hålla reda på sånt själv).

Klickljuden kom troligen av att den var så fragmenterad att även när jag spelade in ett eller två spår så var den tvungen att hoppa mellan olika ställen på disken och skriva, det blev små och snabba förändringar i ampltuden (oftast över nollstrecket).

När jag defraggade den så har jag inte stött på problemet efter det (spelade in och kollade en hel del sedan). Nu spelar jag dock in på en extern fw800 som fungerar jättebra, planerar kanske att gå tillbaka till hitachidisken då den är snabbare.

Kör du PC eller mac?

/Elof

Postat (redigerat)

Hallå Elof. tack för att du tar dig tid att svara.

Min teori är oxå att det är ett "skrivhuvudsklick" från hårddisken. Man kan ju faktiskt höra fysiskt när den "hoppar" oxå. Jag tycker väl inte att det borde fortplanta sig då, men men...

Den är så ny, så den borde inte vara hårt fragmenterad, men jag tar det som ett tips och kör igång en defrag med en gång.

Jag har inte problemet när jag spelar in på den interna (nästan överfulla, nästan aldrig defragmenterade) 40GB HD-n.

Jag kör laptop-PC, en HP / Compaq NX7010. Ljudkortet är ett M-Audio FW Audiophile.

tjing

Bengan

Edit: defrag rullar nu. Den sa att "du behöver inte defragmentera den här volymen", men jag kör ändå.

Redigerat av Vallhagen
Postat

Hade samma problem på min externa disk.

Det konstiga var att när hårdisken var ny så hade jag inga problem med den, men efter ett halvår eller så, så började dessa klickljud att komma in.

fick aldrig någon rätsida på problemet, defragade disken utan resultat.

Så jag köpte helt enkelt en ny.

Postat
  herwhisper sa:
fick aldrig någon rätsida på problemet, defragade disken utan resultat.

Så jag köpte helt enkelt en ny.

Fan det låter ju uppmuntrande... 😆

Men den här är faktiskt knappt använd. Det är bara ett par månader sen jag köpte den. Och det ska väl vara bra grejjer Seagate? Kanske en garantifråga?

Postat

Nästa steg i utvecklingen:

HD-n är utrustad med både FW- och USB-interface. Jag skiftade till USB och det verkar faktiskt som problemet försvann.

Återstår ju att se då, om man kan köra disken som USB. Det är skit, för dels har jag pröjsat extra för att få den FW (som ju SKA vara bättre/stabilare right??), och dels för att jag inte har nån USBport ledig 😆 ... Printern hänger där.

Dessutom har jag inte provat nåt tungt projekt än. När jag labbar nu så är det bara ett enda ljudspår öppet (ville minimera alla tänkbara felorsaker).

Men: Ska det vara så här? HD-n hoppar lite; det gör ju liksom en hårdisk, och det förorsakar ett klickljud /transient som fortplantas till FW-kabeln.

Tyvärr har jag bara en FW-port på PC-n, så hårddisken och ljudkortet får liksom samsas på samma snöre. Om jag kör FW då...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Klickar hårdskivan eller kommer det klick in i din audio? Din FW strider om resurser i senare fallet helt klart. Jag antar att du inte bandar in till din FW-skiva? Isåfall blir det ju betydligt mera trafik. Gud ensam vet hurudan FW-implementation ljudkortet har i hårdvaran - att hänga nåt i serie kan vara dödsdömt. Prova hårdskivan i en annan maskin kanske, eller skaffa en till FW-port (billigt PCMCIA-kort , köpte själv ett begagnat för 20€).

Elof (oregistrerad)
Postat

Då bör det ju vara nåt med att du daisychainar flera enheter via FW. Jag kan ju inte hälften så mycket om pc som mac, så då är det nog bättre att de andra hjälper dig, som de så vänligt gjort 😆

Jag har inte prövat att köra både disk och ljudkort via vanlig fw. När jag hade problemet körde jag 828mkII via fw och intern SATAdisk, jag körde även samma ljudkort och fw800 disk men det gick bra. Nu kör jag inget via fw utom disken på fw800.

Postat
  tsmalmbe sa:
Gud ensam vet

...men då tillkallar vi Paulusbrevet 😎

Japp, detta är skivan jag spelar in på. Och jag får klickljud i audiospåret jag spelar in på. Detta klickljud tycker jag mig kunna härleda till samma tillfällen som hårddisken åstadkommer ett mekaniskt klickljud/läshuvudet hoppar.

Det känns som om det inte är nån bra lösning att ha både skiva och ljudkort daisychainat alltså... Både dina ord och att problemet tycks försvinna när jag kopplar den till USB-porten ("annat snöre") stödjer i alla fall den tesen. Kanske ett PMCIAkort är lösningen. Jag kan ju iofs faktiskt testa USB-kopplingen med ett seriöst projekt, men det blir inte nu ikväll.

Elof, dina tankar är värda mycket. Det finns ju likheter mellan PC och MAC också, och liknande erfarenheter är guld värda. Noterbart är ju oxå att fw800 är snabbare än (mitt) fw400. Men igen, jag tycker inte att jag direkt överbelastar systemet...En enda kanal med medhörning liksom...

Tack för er tid so far 🥰

tjing

Bengan

stupelfrasse (oregistrerad)
Postat

ditt problem är precis som tsmalmbe säger att de slåss om fw-bandbredden... du bör ha enheterna på olika värdstyrenheter för firewire.... om du bara har en i datorn innebär det att du måste sätta i ett PCI-kort med fler FW-portar...

hade precis samma problem förut 😉

Postat

Martin Dahlberg: Tack för snabbt svar, då vet jag!

stupelfrasse: Tack för infon/erfarenheten. Jag får uppenbarligen skaffa mig ett sånt PCcard. Det känns som att du definitivt verifierar att det är det som behövs. Det innebär ju oxå att ingenting faktiskt är "vajsing" eller trasigt på riktigt, utan att jag har ett rätt typiskt problem.

tjing

Bengan

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Med erfarenhet av irq-krockar och skit från min riktigt gamla bautadator (på den tiden det hette Windows 95), så skaffade jag en mindre sak och bestämde mig för att bara köra EN (!) fw-pryl, eftersom det bara fanns en enda FW-port på den nya maskinen. Ljudkortet kör jag därför via i tråden nämnda PCMCIA-kortplatsen.

Dessutom visade det sig att jag kan koppla till en specialkabel till min pc om jag vill. Det är en slags multikabel som har s-vhs, fw, usb, kamera in osv osv. (tror runt anslutningsmöjligheter). Den finns i två utföranden. På så sätt skulle jag ju kunna få 1 (den redan inbyggda) + 1 (via multikabeln) = 2 FW-portar, om jag vill.

Undrar vad en sån multikabel kostar från HP? Inte ens affären eller HP (!) kunde säga det på krokig fot...

Så Vallhagen. Det är inte kört. Klart du ska kunna köra din Combo-hdd (jag har också en FW/usb-hdd och hade samma reservtankar som du med att skifta till USB-anslutning ifall det skulle krångla, vilket det inte gjort annat än vid videosekvensöverföring, men det beror nog mer på bristande RAM-minne). Betalar man extra för Combo, så visst 17 ska det fungera!!

Berätta hur det går!

😄

:musik

Postat

Där min PC står på skrivbordet/studion, så ligger den i en "Port Extender" (möjligen Port Expander eller liknande). Dockningsstation kallas det väl allmänt.

Den kopplas (signalmässigt) till ett fett don som sitter i bakkant på laptopens undersida.

Det är inte det du menar när du skriver "nån sorts multikabel"?

Den ska vad jag förstår bara bussa vidare de anslutningar som finns i maskinen. Dock ÄR uppsättningen anslutningar något annorlunda på dockningsstationen än direkt ur PCn. (bl a så FINNS det en line-out på dockningsstationen från det interna ljudkortet, direkt på PCn finns bara hörlursutgång, och det är bara två av tre USB-portar som bussas. Antagligen för att den passar flera PC-modeller). Men - och det är väl poängen med den här harangen - jag får inte någon extra FW-port med min port-extender.

Tack för ditt inlägg. jag sitter och lägger lite gitarr nu, med HD-n kopplad till USB-porten. Det verkar funka, men det "känns" inget bra.

Jag hittade ett PCMCIA-FW-kort på www.komplett.se för 295 pix. Två sexpinnars FW400 satt det på det. märke eMagic. Det verkar ju överkomligt.

tjing

Bengan

• 5 veckor senare...
Postat

Bara för att avrunda tråden.

Jag har nu köpt ett PCMCIA-kort med tre st 6-pinnars FW-slottar. Det verkar än så länge funka bra.

En dumfråga till bara: Jag trodde att 6-pinnars FW med automatik även innefattade strömförsörjning. Är det inte så? Inte fan startar den xterna HD-n om man inte har separat elförsörjning inkopplad...

Tjing

Bengan

Postat
  Elof sa:
Jag kör mac och hade detta problem för några år sen med en intern SATA disk (hitachi).

Det avhjälptes genom att defragmentera disken (konstigt nog, eftersom OSX sägs hålla reda på sånt själv).

Och det var HFS? 😆

Inte nån FAT32-partition?

Vilket program defragmenterade du med? Drive Genius?

Postat
  Citat
FW (som ju SKA vara bättre/stabilare right??)

Ja, just det. Jättebra är det. Alla säger att hastigheten skall vara överlägsen och det är den nog på pappret men i verkligheten tror jag inte att man märker detta... plus att en USB-enhet kan du koppla ur när du vill utan att riskera att den bränner sönder. 😆

Jag är på ett korståg mot firewiretekniken! 😆

Postat (redigerat)

teknikmagasinet.se har

PCI-kort med 2 st USB2.0-portar och 2 st FireWire-portar.

Pris: 299 kr

det går inte att direktlänka till sidan 😆

det är 4 usb +2 fw på den jag fick

fast han sa att det brukar vara 3 usb på dom 😆

samma pris 😆

det gäller att ha rätt version av fw åxå

Redigerat av TordA
Elof (oregistrerad)
Postat
  Linus sa:
  Elof sa:

Och det var HFS? 😆

Inte nån FAT32-partition?

Vilket program defragmenterade du med? Drive Genius?

Det var HFS+

Jag använde inte drive genius, jag använde nåt annat, stort maintenance program.

Hette nåt med "pro 4" den version jag hade, kan inte kolla upp det precis nu...

Postat (redigerat)
  Vallhagen sa:
En dumfråga till bara: Jag trodde att 6-pinnars FW med automatik även innefattade strömförsörjning. Är det inte så? Inte fan startar den xterna HD-n om man inte har separat elförsörjning inkopplad...

Jo, men det är 5 volt och räcker gott för t.ex. små videokameror.

Hårddisken vill ha 12 volt, och det spelar ingen roll för strömförsörjningens skull om du använder Firewire eller USB.

Redigerat av Linus
Postat
  Elof sa:

Ok tack, då var det TechTool Pro 4. 😄

Postat
  Linus sa:
  Vallhagen sa:

Jo, men det är 5 volt och räcker gott för t.ex. små videokameror.

Hårddisken vill ha 12 volt, och det spelar ingen roll för strömförsörjningens skull om du använder Firewire eller USB.

Där ser man, alltid lär man sig nåt nytt. Jag trodde allt FW var 12V, och därmed att strömförsörjningen även i FW-snöret var 12.

Tack för infon!

Postat

Jaha... Det blev nåt j-a följdstrul:

Det funkar bra. Tills jag rör musen.

Varje musförflyttning gör att mina bägge musikprogram knackar. Så har det inte varit förut. Det måste väl innebära nåt konflikttjafs? Musen går in och tar över liksom.

Musen är en trådlös Logitechmus, som hänger på en USB-port.

Det är inga problem när jag kör med pekplattan i stället.

tjong...

Bengan

Elof (oregistrerad)
Postat
  Linus sa:
  Elof sa:

Ok tack, då var det TechTool Pro 4. 😄

JAPP det var det. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.