Jump to content
Annons

Tips på bra skärm


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

jag ska snart byta ut mina 2 21"CRT skärmar (ngn som vill köpa billigt?) mot 2st 19" TFT skärmar i samband med att jag ska flytta.

dom har ju sjunkit väldigt i pris. jag spelar inga spel....behöver jag då bry mig om skärmens responstid eller räcker det gott och väl med t.ex. 12ms för att bara köra musikprogram?

jag vill helst inte betala över 5000:- för båda men dom ska vara väldigt tydliga och bra med hög kontrast. några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

19" TFT brukar inte ha högre upplösning än 17", utan de är bara större. Du kanske vet det redan, men annars kan det vara något att fundera över...

Jag är mycket nöjd med mina 17" Samsung-skärmar - en 171N och en 172X.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men 19" widescreen är ju mindre på höjden, än vad en 17" vanlig TFT - fast jag håller med om att det hade varit läckert med widescreen-skärmar... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket skulle du vilja ha för en skärm ?

vad sägs om 1000:- för båda....den ena är en Iiyama och det andra en Phillips. Den senare har en liten oskärpa i c:a 2cm av hörnet där klockan är.

dom är rätt gamla men det funkar bra att köra musikprogram på men dom tar ju mkt plats

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Skall själv skaffa LG L2000C-SF 20, 1600*1200, verkar prisvärt. Och är alltså 20", 1600x1200, inte 1280x1024 som 19":arna generellt är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på en 21" widescreen (varför snåla? Det är ju skärmen du tittar på!). Jag köpte förra sommaren en 19" TFT och ångrar väldigt mycket att jag inte köpte en widescreen. Visst, min 19" kostade 4000 kr och den andra kostade 6000 kr, men så här med facit i handen så... 🙂

edit: jag gav kanske inget direkt tips. Bara en åsikt. 😱

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

varför snåla? : )

svaret är rätt enkelt, eftersom jag snart ska flytta till hus kommer banken att äga min själ! skärmarna kostar förvisso inte så mkt jämfört med ett nytt kök men det är en lyx jag inte kan unna mig.

funderar dock på 19" widescreen.....är det ngn som har köpt widescreen som ångrar sig?....det är ju trots allt färre pixlar i höjdled men det känns som det är väldigt behagligt att se på

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
verkar inte dumt alls men tyvärr kostar den det dubbla mot vad jag har tänkt att betala

Jahas. Jag har tänkt betala 467€ för den i min lokala affär, så jag trodde man sku få den för typ 4670 kronor då (på ett ungefär) vilket skulle ha landat under din 5kk's gräns (jag förstod att gränsen låg ungefär där?)

edit: Jo, och wide har jag tänkt ordna så att jag sätter två i bredden. Redan en wide-skärm med 1200 pixlar på höjden skulle ha varit dyrare än den här LG:n. Så wide skippa jag genast. Dessutom ryms det inte två wide på mitt bord, så framtida utveckling skulle inte ha varit möjlig med en wide.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
verkar inte dumt alls men tyvärr kostar den det dubbla mot vad jag har tänkt att betala

Har Wide på min laptop. Fungerar bra i praktiken, eftersom det blir mera utrymme för paletter och skit på sidorna. Kör 1920x1200 vilket ger bra med utrymme för mina behov (icke musikella!). Storleken på skärmen är kring 16" tror jag, så de blinda undrar hur jag ser nånting överhuvudtaget. Som tur är jag inte blind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahas. Jag har tänkt betala 467€ för den i min lokala affär, så jag trodde man sku få den för typ 4670 kronor då (på ett ungefär) vilket skulle ha landat under din 5kk's gräns (jag förstod att gränsen låg ungefär där?)

nix....jag vill betala omkring 5000:- för 2 skärmar : )

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Varför då betala 5000 för två skärmar när man får (nästan) lika mycket pixlar på en skärm för det priset, och lämnar utrymme för framtida behov? Men du vet vad du vill ha, och jag kunde tyvärr inte hjälpa 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då betala 5000 för två skärmar när man får (nästan) lika mycket pixlar på en skärm för det priset, och lämnar utrymme för framtida behov? Men du vet vad du vill ha, och jag kunde tyvärr inte hjälpa :rolleyes:

Fast ska du upp i motsvarande upplösning på en enda skärm som du får på 2 st 19" med 1280x1024 (dvs 2560 pixel i bredd) då hamnar du i helt andra prisklasser. De enda TFT-skärmarna jag vet som klarar detta än så länge (bortsett från vissa laptops) är 30" TFT och då pratar vi om priser på 20-30K.

Än så länge ger det nog mest platta pixlar för pengarna med 2 * 19" TFT. 😎

Sen är det klart snyggare med 1 * FET widescreen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Skillnaden mellan 2x19" och 1x20" är 37% ungefär (med tidigare givna resolutioner). Så visst finns det skillnad. Tycker det ändå inte är motiverat att bygga upp med föråldrad teknologi. Tycker 1024 är på tok för lågt för Cubase. Har man 2 skärmar finns det ju sällan nån annan väg till utveckling än att sälja båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför snåla? : )

svaret är rätt enkelt, eftersom jag snart ska flytta till hus kommer banken att äga min själ! skärmarna kostar förvisso inte så mkt jämfört med ett nytt kök men det är en lyx jag inte kan unna mig.

funderar dock på 19" widescreen.....är det ngn som har köpt widescreen som ångrar sig?....det är ju trots allt färre pixlar i höjdled men det känns som det är väldigt behagligt att se på

Det är jobbigt när banken äger ens själ. Jag har varit där, men lyckats köpa mig fri. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag sökta en Samsung till, så nu har jag då 3200x1200. Lite väl brett, det tar en tid för ögonen att vänja sig. Och att vänja sig med ett "mörkt " område i mitten. Ögonen vill ha en tendens att söka sig till skärmen bredvid hela tiden. Men, det blir väl bra när man vänjer sig hoppas man.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det börjar bli dags att handla snart och jag satt och kollade lite på olika skämar på Pricerunner...

I deras produktspecifikation på olika skärmar kan det under "Anslutningar/Dubbla Anslutningar" stå antingen "single" eller "double".

http://se.pricerunner.com/computing/periph.../664736/details

Har detta att göra med om jag kan koppla 2 signalkällor till samma skärm....t.ex. växla 1 skärm mellan 2 datorer?

Det har väl inget att göra med om jag kan koppla 2 skärmar till 1 dator? (som jag ju vill göra)

🙁

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kör 2x19" widescreen som kan svara på ifall det blir en jäkla massa rullande med musen för att ta sig från ett hörn till det andra utan att dra upp musen på högsta hastighet. Funderar på att införskaffa två stycken till veckan nu men är lite rädd att det kanske innebär musarm-de-lux...

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...