Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skrev om det här problemet i tråden för EZ Drummer men återkommer här med skärmdumpar. Använde EZd idag efter en tid av ofrivillig frånvaro så problemet aktualiserades så att säga. Problemet är att midimarkeringarna i de färdiga looparna är så små att det nästan är omöjligt att manipulera dem! Jag har haft precis samma problem med andra "färdiga" midiloopar; därav att jag postar detta i Cubaseforumet.

OK. Bild 1 - så här ser det ut när jag har lagt in lite trummor själv. Givetvis vet jag att storleken här bestämms av vilken upplösning jag har... men det är klart och tydligt!

midinormal.jpg

Bild 2. En midiloop indragen direkt från EZd. Hallå! Man ser knappt midimarkeringarna!! Någon tyckte att jag skulle zooma in så ser man dem bättre... ok...

miditoosmall.jpg

Bild 3. ...zoomar in... zoomar in... zoomar in...

miditoosmallzoom.jpg

Tja, de blir ju lite större men fortfarande är de väldigt små! Det må hända att jag är dum och har bommat något. Någon som vet bättre än mig varför det blir så här?

Annons
Postat

Jag spekulerar bara vilt nu men om midiinformationen är inspelad med slagplattor så blir det ju inga speciellt långa toner, stock och "skinn" har väl inte kontakt mer än nån hundradels sekund. Kan inte Cubase så bra men det måste väl gå att markera allt och välja att göra alla toner t ex en 16del långa?

Postat
Jag spekulerar bara vilt nu men om midiinformationen är inspelad med slagplattor så blir det ju inga speciellt långa toner, stock och "skinn" har väl inte kontakt mer än nån hundradels sekund. Kan inte Cubase så bra men det måste väl gå att markera allt och välja att göra alla toner t ex en 16del långa?

Jo det skall väl gå att göra dem längre men jag förespråkar fortfarande drummapen som är gjord för just trummor och percussion. Där kan man ju också läsa vilket slag som är vad eller döpa om dem själv.

Postat (redigerat)

Det går att förlänga midinoterna, men jag håller med drHans, trumrullen e överlägset när man fått snurr på den. Köpte förrsten EZD förra veckan, helt sjukt bra plugg 😏 . Glöm inte att hämta drummappen från deras hemsida så får man fin ordning på settet

Redigerat av biggie
Postat

Jag har poängterat detta för Toontrack för nån månad sen och menade att de lika gärna kunde konvertera hela groovebiblioteket så att alla noterna är längre och lika långa. De tyckte att det var ett bra förslag och noterade det. Får väl hoppas att det kommer som en uppdatering när/om de kommer så långt i todo-listan.

Alla sequensers har ju inte en trumeditor dessutom så den lösningen funkar inte för alla.

Postat

OK, får kolla på det här med drummapen då! Tack för svaren.

Förresten; Biggie - "hämta drummappen från deras hemsida". Är det någon av uppdateringarna som du menar? Hittar ingen specifik nerladdning annars...

Postat

Ja alltså det är väl få trumsynthar som reagerar olika beroende på hur långa midinoterna är? Så då kan de ju lika gärna låta allt vara i vettigare längd från början. :rolleyes:

Postat

Nej, men jag har för mig att de ligger där man hämtar uppdateringen, kommer inte ihåg exakt men tror det var typ tools and other stuff el. nåt liknande

Postat

Hej...

Kan inte cubase men det borde ju finnas nått som kallas change duration eller nått liknande...

Har nämligen samma problem i ProTools...

Jag bara markerar alla noterna och kör change duration till lagom längd... sextondelar kör jag med. Det tar ca 10sek att göra 😄

Postat
Hej...

Kan inte cubase men det borde ju finnas nått som kallas change duration eller nått liknande...

Har nämligen samma problem i ProTools...

Jag bara markerar alla noterna och kör change duration till lagom längd... sextondelar kör jag med. Det tar ca 10sek att göra 😕

Jorå. I överkant på Key Editor finns en inställning för Length Q, sätt den på t ex 16-delar och gör sen en MIDI - Advanced Quantize - Quantize Lengths så fixar den längderna.

Bra att Toontracks har uppmärksammats på problemet dock, även om Drum Edit är att föredra.

Postat

Du kan också högerklicka i key editorn, och välja functions - fixed length, så blir alla "noter" lika långa som det aktuella quantize-värdet. God gammal funktion från VST-tiden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.