Jump to content
Annons

Hur funkar det egentligen?


henkebarn

Recommended Posts

Igår satt jag på en trevlig pub med ett gäng polare och började plötsligt tala om vilket ljudkort jag funderar på att skaffa. Jag berättade om Presonus Inspire som jag blivit rekommenderad här och berättade att det troligtvis kan hjälpa mig få ner min Latency.

Då började vi diskutera vad Latency egentligen innebär.

Målet med att skaffa ett nytt ljudkort är för min del att kunna spela in och höra vad jag själv spelar samtidigt. Alltså, spelar jag ett ackord på gitarren vill jag kunna höra det i medhörningen direkt, inte en sekund senare.

Då protesterade min ena vän och sa att så fungerar det inte. Latency handlar om hur snabbt det spelas in och att det inte blir fördröjt till pulsen.

Hur är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Då protesterade min ena vän och sa att så fungerar det inte. Latency handlar om hur snabbt det spelas in och att det inte blir fördröjt till pulsen.
:rolleyes:😆🙂

Du borde ta din vän i örat vänligt men bestämt 😆 och säga till honom att det är fullt möjligt att höra det man spelar t.ex. på gitarren samtidigt som man spelar det. Kommer du ner på en latency under 10 ms in och ut så är fördröjningen knappt hörbar för örat.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en latency på 10mS så motsvarar det att du sitter 3,4 meter från ljudkällan vilket är ganska vanligt i verklige livet.. Ofta sitter man ju ca 3,4 meter från det gitarrstärkar man har gitarren inpluggad i så.. 0 mS Latency är en omöjlighet dock..

Först handlar det om en förvandling av det analoga ljudet till det digitala... Sen ska det ljudet in och processas i en plugg (guitarrigg etc).. Sen ska det omvandlas till analogt och ut igen.. Har du en riktigt snabb processor kan du eventuellt komma ner till 4 mS men bara om du har bra ljudkort och framförallt en bra drivrutin för det.. ASIO2 är väl det bästa alternativet då det gäller PC och Windows.. 4 mS mostvarar att du sitter 1,36 meter från ljudkällan.. 😉

En bra artikel om Latency hittar du på http://www.harmony-central.com/articles/ti...g_with_latency/

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord:

Ju lägre latency man har desto snabbare hör man ljudet i medhörningen.

Då hade jag alltså rätt och min vän fel. haha!!!

Min processor är rätt snabb, en intel pentium 4 på 3,6 ghz. Dessutom har jag 1 gb ramminne och sammanlagt 480 gb hårddisk, så datorn borde palla det så länge jag skaffar ett bättre ljudkort än mitt pissiga soundblaster audigy platinum 2. kan inte få ner latencyn under 40 ms 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)

Om du köper ett nyare ljudkort finns dessutom något som heter direct monitoring som betyder att ljudet går ut i monitorerna utan att behandlas i datorn. Då hörs bara den rena signalen in i datorn och man hör inte pluggar och sånt vilket gör att latencyn försvinner helt...

Mickar man upp gitarrförstärkaren så är detta mycket användbart. Kör man däremot genom en plugg som guitar rig t.ex. så får man helt enkelt leva med lite latency...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min processor är rätt snabb, en intel pentium 4 på 3,6 ghz. Dessutom har jag 1 gb ramminne och sammanlagt 480 gb hårddisk, så datorn borde palla det så länge jag skaffar ett bättre ljudkort än mitt pissiga soundblaster audigy platinum 2. kan inte få ner latencyn under 40 ms 🙂

Med den datorn ska det inte vara några problem att köra på en latency kring 5-10ms med ett soundblaster audigy ljudkort.

Är du säker på att du valt rätt drivrutiner (Creative ASIO) och är du säker på att du hittat var du ställer in latency för ljudkortet? Om det ändå inte fungerar utan du får knaster under 40ms, har du kollat efter hårdvarukonflikter, för gamla drivrutiner eller dylikt?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den datorn ska det inte vara några problem att köra på en latency kring 5-10ms med ett soundblaster audigy ljudkort.

Är du säker på att du valt rätt drivrutiner (Creative ASIO) och är du säker på att du hittat var du ställer in latency för ljudkortet? Om det ändå inte fungerar utan du får knaster under 40ms, har du kollat efter hårdvarukonflikter, för gamla drivrutiner eller dylikt?

/Majken

Nä, helt hundra är jag väl inte. Skulle inte ha något emot en guide!

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår satt jag på en trevlig pub med ett gäng polare och började plötsligt tala om vilket ljudkort jag funderar på att skaffa.

erkänn att det var ett gäng med tjejer?

😆

Läskigt att det där var kul. 😳

Men det var det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...