Jump to content
Annons

Hur får jag mina trummor att låta bättre? (mp3)


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Jag har kollat runt på forumet och även läst tråden "Efterbearbetning och mix av trummor" men vill ändå lägga upp en tråd så jag kan få råd och tips för just mina trummor. Jag är ju nybörjare och behöver då kanske lite extra hjälp. :rolleyes: Nä, men jag har lite funderingar kring programmen jag använder också.

Jag använder Cubase SX3 och EZDrummer. Jag tycker det fungerar fint faktiskt. MEN, jag är inte nöjd med mitt trumljud än. De låter för pappigt, klent, tunnt... inget tryck i dem om man jämför med proffsinspelade trummor. Jag förstår att det aldrig går att få lika mäktiga trummor som såna men jag vet att det går att få bra mycket bättre än vad det är nu.

Lyssna här:

http://beggat.com/planket/ibanezcrille/wtd_trummor.mp3

Det är en hårdrockslåt och ingen popballad, fast den har en del partier med rena gitarrer.

Ett litet problem jag har är att cymbalerna låter för lite, och i EZDrummer finns de bara på rums- och overheadkanalerna. De har ingen egen direktkanal. Jag vill inte höja rum/overhead för då får jag för mycket ljud av annat som baskaggen. Baskaggen låter som sjutton i dessa och den klickar bara där (vill ha ganska torrt ljud på baskaggen och den låter redan bra i direktkanalen).

Fast, jag har kanske en lösning på detta problem - öka velocity (hur hårt anslag eller hur?) på cymbalerna så att de då låter mer utan att jag behöver höja volymen på rum/overhead. Grejen är att jag inte lyckats med detta alls i Cubase. Jag öppnar Drum Editor men sen förstår jag inte alls hur man ska höja velocity på en enskild not.

Tack på förhand! 😆

Förresten, hur bifogar man filer till forumet? (hittade ingen knapp eller något för det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
creel (oregistrerad)

Hmm, seg fart på det här forumet, men ändå har 19 läst tråden - och ingen skrivit. Är folk blyga eller rädda för att ha fel? Bara för att ni inte kan hjälpa mig kan ni väl kommentera lite, det är också kul! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att trumprogrammeringen är det största problemet. Det låter inte som att det är en trummis som lirar. Inget sväng, alla slag är lika starka. Börja med att få till kompet riktigt bra så ska du se attt det är lättare att meka till ljudet sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Det är inte så att du kanske vill ha mindre rumsklang? MvH

Jag provade sänka rumsklangen och det blev lite bättre men nu hörs ju cymbalerna ännu sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag skulle säga att trumprogrammeringen är det största problemet. Det låter inte som att det är en trummis som lirar. Inget sväng, alla slag är lika starka. Börja med att få till kompet riktigt bra så ska du se attt det är lättare att meka till ljudet sedan.

Nä, jag vet. Men det är jag dålig på, hur man får till trumprogrammeringen att låta verklig.

Få till kompet bra, att jag ändrar velocity på varje slag eller? Och som sagt, hur fasen gör man det i Cubase?

Tackar för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Någon som vet ifall man kan sänka bastrumman i Overhead-kanalen i EZDrummer? Jag vill ju ha den torrare!

Och är det ingen som vet eller törs berätta för mig hur man ändrar dynamik på trummor i Cubase?

Grymt tacksam för alla svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Någon som vet ifall man kan sänka bastrumman i Overhead-kanalen i EZDrummer? Jag vill ju ha den torrare!

Kan du inte bara lägga ett HP-filter och skära bort baskaggen?

Hmm, jag är nybörjare så du måste förklara för mig, hehe. Fast jag vet att HP = Highpass, men vet inte riktigt hur man grejar det i Cubase.

Men är det någon slags Eq? Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstör ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Edit: ändrade felstavning (förstår > förstör)

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet ifall man kan sänka bastrumman i Overhead-kanalen i EZDrummer? Jag vill ju ha den torrare!

Kan du inte bara lägga ett HP-filter och skära bort baskaggen?

Hmm, jag är nybörjare så du måste förklara för mig, hehe. Fast jag vet att HP = Highpass, men vet inte riktigt hur man grejar det i Cubase.

Men är det någon slags Eq? Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstår ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Använd eq:n "Q" som följer med i cubase.

Dåligt med den är att man inte kan ändra Q-värdet när man gör en HP.

Hursom helst.

Här kommer ett exempel på hur du kan göra för att få bort kaggen från OH-kanalen.

qjy6.jpg

Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstår ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Det fungerar eftersom cymbaler och hi-hats med mera inte ligger på så låga frekvenser. De brukar löpa från 500hz å uppåt. 😛

Dock kan det förstöra lite av virvlen men det är bara att justera!

/Jonson

Redigerat av X-enon
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Någon som vet ifall man kan sänka bastrumman i Overhead-kanalen i EZDrummer? Jag vill ju ha den torrare!

Kan du inte bara lägga ett HP-filter och skära bort baskaggen?

Hmm, jag är nybörjare så du måste förklara för mig, hehe. Fast jag vet att HP = Highpass, men vet inte riktigt hur man grejar det i Cubase.

Men är det någon slags Eq? Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstår ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Använd eq:n "Q" som följer med i cubase.

Dåligt med den är att man inte kan ändra Q-värdet när man gör en HP.

Hursom helst.

Här kommer ett exempel på hur du kan göra för att få bort kaggen från OH-kanalen.

qjy6.jpg

Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstår ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Det fungerar eftersom cymbaler och hi-hats med mera inte ligger på så låga frekvenser. De brukar löpa från 500hz å uppåt. 😛

Dock kan det förstöra lite av virvlen men det är bara att justera!

/Jonson

Tackar för ditt svar.

Tyvärr fungerar det inte för det är inte basljudet jag vill få bort från baskaggen i overhead-kanalen (det finns dessutom ingen sån). I overhead-kanalen har baskaggen väldigt mycket rymdklang, och det är den fula rymdklangen på baskaggen jag vill få bort. Du ska få höra här:

http://beggat.com/planket/ibanezcrille/bt_overhead.mp3

Men förstod hur du menade, det hade ju kunnat fungerat!

Du som verkar kunna Cubase, du kan väl svara på hur man ändrar velocity/dynamik på en enskild not i Drum Editor?

Edit: Haha! Kom på det precis. Man ändrar höjden på staplarna där nere, att det var så enkelt. Jag som höll på pilla i alla möjliga menyer och grejer! 🙂

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstår ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Nu använder ju inte jag EZDrummer men skickar du inte ut OH-kanalerna och baskagge/virvel på separata kanaler. HP-filtret lägger du i så fall enbart på OH-kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstör ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Nu använder ju inte jag EZDrummer men skickar du inte ut OH-kanalerna och baskagge/virvel på separata kanaler. HP-filtret lägger du i så fall enbart på OH-kanalerna.

Såhär har jag det:

1: baskagge

2: virvel1

3: virvel2

4: hi-hat

5: pukor

6: overhead

7: rum

Overhead tar upp allting ju, och overheadkanalen är ju en del av ljudet och om jag ska ta bort baskaggen helt så förstör jag overheadkanalens ljud tycker jag. Men som sagt, lyssna hur baskaggen låter i overhead:

http://beggat.com/planket/ibanezcrille/bt_overhead.mp3

:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstör ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Nu använder ju inte jag EZDrummer men skickar du inte ut OH-kanalerna och baskagge/virvel på separata kanaler. HP-filtret lägger du i så fall enbart på OH-kanalerna.

Såhär har jag det:

1: baskagge

2: virvel1

3: virvel2

4: hi-hat

5: pukor

6: overhead

7: rum

Overhead tar upp allting ju, och overheadkanalen är ju en del av ljudet och om jag ska ta bort baskaggen helt så förstör jag overheadkanalens ljud tycker jag. Men som sagt, lyssna hur baskaggen låter i overhead:

http://beggat.com/planket/ibanezcrille/bt_overhead.mp3

:/

Dubblera OH-kanalen då och EQ:a fram cymbalerna i den ena och kaggen i den andra.

Sedan bör du lägga mera krut på att programmera trummorna. Det låter aldeles för mycket kulspruta och mekanik nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Kan ju omöjligt att fungera för då skär jag ju bort och förstör ljudet från virvel, kringljudet runt cymbaler/hi-hat etc...

Nu använder ju inte jag EZDrummer men skickar du inte ut OH-kanalerna och baskagge/virvel på separata kanaler. HP-filtret lägger du i så fall enbart på OH-kanalerna.

Såhär har jag det:

1: baskagge

2: virvel1

3: virvel2

4: hi-hat

5: pukor

6: overhead

7: rum

Overhead tar upp allting ju, och overheadkanalen är ju en del av ljudet och om jag ska ta bort baskaggen helt så förstör jag overheadkanalens ljud tycker jag. Men som sagt, lyssna hur baskaggen låter i overhead:

http://beggat.com/planket/ibanezcrille/bt_overhead.mp3

:/

Dubblera OH-kanalen då och EQ:a fram cymbalerna i den ena och kaggen i den andra.

Sedan bör du lägga mera krut på att programmera trummorna. Det låter aldeles för mycket kulspruta och mekanik nu. 🙂

Hmm, tror du det går att göra så? Kan du förklara för mig vad man vinner på det att ha två OH-kanaler som är eq:ade olika? Det kommer ju då till slut låta som den ursprungliga, eller?

Ja, det har du verkligen rätt i. Jag har precis lärt mig hur man ändrar velocity i Cubase så nu ska jag jobba med dynamiken (ändrar varje stapel). Har du/ni tips på att bygga fram en verklig och fin dynamik + "timings"?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ett annat alternativ är ju att stänga av läckaget på overhead-kanalen. Då får du ju endast cymbaler på just den kanalen. 😛

Det är EXAKT det jag vill!

MEN, det går väl inte i EZ? 🙂

Skulle vara kanon om det gick!

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara för mig vad man vinner på det att ha två OH-kanaler som är eq:ade olika? Det kommer ju då till slut låta som den ursprungliga, eller?

Om du filtrerar bort kaggen i den ena kanalen så kan du ju höja ljudnivån på cymbalerna och samtidigt ha kvar läcket från kaggen/virveln i den andra kanalen (som du säger att du gillar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte jobbat med EZ drummer men med DFH vilket vad jag tror är en tidigare version... eller nåt 🙂

SÄNK OH och ABMIENCE kanalerna för faan de är på tok för högt mixade när du lyssnar efter bounce. I alla fall i DFH! >Om det nu är hårdrock vi diskuterar?

Om du vill ha sväng måste du jobba med kagge och virvel först; få dem att låta bra ihop, jobba med EQ och kompressor - sen lägger du in hihat -pukor och OH.

Men... glöm inte reverbet - det lyfter dina trummor till Zion!

Reverb lägger du på virvel, OH, och på hela trumsetet, men med olika intensitet. DÅ - kommer det rocka om dina trummor - jag lovar!!!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ är ju att stänga av läckaget på overhead-kanalen. Då får du ju endast cymbaler på just den kanalen. 😄

Det är EXAKT det jag vill!

MEN, det går väl inte i EZ? 🙂

Skulle vara kanon om det gick!

Jodå. I EZ Drummers egna mixer ställer du "Bleed Control" på "Off" på din Overhead-kanal. "Bleed Control" hittar du längst upp i EZs mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig jobbat med pluggen, men du kan inte göra så att du stänger av alla ljud utom cymbaler? Och bouncar ner ett spår?

Därefter så slår du på alla ljud igen, alternativt så slår du på alla andra ljud och stänger av cymbalerna?

Då får du ju ett eget spår med bara cymbaler som du kan leka med som du vill..

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Har inte jobbat med EZ drummer men med DFH vilket vad jag tror är en tidigare version... eller nåt :rolleyes:

SÄNK OH och ABMIENCE kanalerna för faan de är på tok för högt mixade när du lyssnar efter bounce. I alla fall i DFH! >Om det nu är hårdrock vi diskuterar?

Om du vill ha sväng måste du jobba med kagge och virvel först; få dem att låta bra ihop, jobba med EQ och kompressor - sen lägger du in hihat -pukor och OH.

Men... glöm inte reverbet - det lyfter dina trummor till Zion!

Reverb lägger du på virvel, OH, och på hela trumsetet, men med olika intensitet. DÅ - kommer det rocka om dina trummor - jag lovar!!!

/R

Tack som fan för svaret!

EZDrummer är väl en ny variant av DFH, som ska vara mer lättanvänt och mer användarvänligt. Man ska inte behöva trixa lika mycket med EZ-trummmor som DFH för att få dem att låta bra.

Hehe, OH och Ambience/rum har jag redan sänkt, jag vet att de låter mycket i den mp3-fil jag la upp. Vad är "bounce"? Yes, det är hårdrock vi diskuterar!

Jag tycker kaggen och virveln låter rätt bra ihop. Har Eq:at lite lätt på virveln men inget på kaggen. Kompressor har jag på båda men vet inte om det är bra inställt. Jag vet vad kompressorer har för syfte men vet inte riktigt hur de fungerar till 100% så därför vet jag inte t.ex. om det låter bättre om jag ändrar ratio eller tröskelvärde... Jag fattar vad ratio/tröskelvärde etc är men fattar inte riktigt varför det skulle låta annorlunda förutom att det låter lägre/högre.

Reverb har jag lagt på virveln. Ska man lägga det på OH också? Jag tycker OH redan har lite rymdklang (om man sätter på att den ska ta in allt annat, leakage).

Hur lägger jag reverb på hela trumsettet? Går det att göra det när varje del har eget ljudspår/kanal i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ett annat alternativ är ju att stänga av läckaget på overhead-kanalen. Då får du ju endast cymbaler på just den kanalen. 😎

Det är EXAKT det jag vill!

MEN, det går väl inte i EZ? 😄

Skulle vara kanon om det gick!

Jodå. I EZ Drummers egna mixer ställer du "Bleed Control" på "Off" på din Overhead-kanal. "Bleed Control" hittar du längst upp i EZs mixer.

TACK! :rolleyes:

Jag provade faktiskt detta förut och körde single på OH och då blev det heltyst så då trodde jag att den stängde av allt ljud från OH - men tydligen lyssnade jag på en ställe där det inte var några cymbaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Har aldrig jobbat med pluggen, men du kan inte göra så att du stänger av alla ljud utom cymbaler? Och bouncar ner ett spår?

Därefter så slår du på alla ljud igen, alternativt så slår du på alla andra ljud och stänger av cymbalerna?

Då får du ju ett eget spår med bara cymbaler som du kan leka med som du vill..

Tack för ditt svar :rolleyes:

Jo, jag gjorde ju om OH-spåret så att det bara är cymbaler där. Nu har jag väl ingen riktig OH. Vad menas med bounca?

Du menar att jag kopierar spåret och ändrar tillbaka OH-spåret så att OH tar upp allt igen? Jag förstår vad du menar, men hur bouncar/kopierar jag ett spår då? Blir det i ljud eller blir det "digitalt"/MIDI-baserat som mina nuvarande trumspår är? Dvs, måste jag jobba klart med trumprogrammeringen innan jag gör detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har aldrig jobbat med pluggen, men du kan inte göra så att du stänger av alla ljud utom cymbaler? Och bouncar ner ett spår?

Därefter så slår du på alla ljud igen, alternativt så slår du på alla andra ljud och stänger av cymbalerna?

Då får du ju ett eget spår med bara cymbaler som du kan leka med som du vill..

Tack för ditt svar 😉

Jo, jag gjorde ju om OH-spåret så att det bara är cymbaler där. Nu har jag väl ingen riktig OH. Vad menas med bounca?

Du menar att jag kopierar spåret och ändrar tillbaka OH-spåret så att OH tar upp allt igen? Jag förstår vad du menar, men hur bouncar/kopierar jag ett spår då? Blir det i ljud eller blir det "digitalt"/MIDI-baserat som mina nuvarande trumspår är? Dvs, måste jag jobba klart med trumprogrammeringen innan jag gör detta?

Får be om ursäkt om du talat om vilket program du använder, men förutsätter Cubase i exemplet. <EDIT> Går säkert i andra program också, men jag kan inte dom 😉 </EDIT>

Börja med att stänga av alla ljud utom cymbalerna i trumpluggen. Muta alla spår utom trummorna. Skapa en wave fil av låten (borde nu bara innehålla cymballjuden) och välj att importera ljudfilen in i Cubase.

Därefter slå på alla kanaler, stäng av cymballjuden i trumpluggen och kör vidare.

Då har du ett separat ljudspår med cymbalerna, och kan fortfarande använda overhead på resten av trumsetet.

Detta måste du göra när trumprogrammeringen är klar. Kan ju testa en gång innan låten är klar, för att se att ljudet blir bra, men då får du göra om det sen när allt är klart.

BaldByChoice tips om att stänga av overhead på övriga trumljud är ju betydligt enklare att arbeta med tycker jag, så om du får till ett bra ljud på det sättet så slipper du ju skapa en separat wave fil. Så kör på det om det fungerar, annars kan du ju testa ovanstående 😛

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...