Jump to content
Annons

mtornros

Recommended Posts

Hej!

Har precis köpt en Line Audio Design DMP, för att slippa använda preampsen i min Firebox. Tanken var att jag i samband med detta köp även skulle inhandla en DI-box, men då vart de på Jam lite fundersamma och undrade vad jag behövde det till.. 🙂

Jag hänvisade då till er 😉 och sa att jag tänkte koppla in den mellan gitarren och DMPn, för det är så jag förstått att man ska göra? Eller är jag bara ute och cyklar? De menade nämligen att visst kan det bli en lite bättre ljudskillnad, men att jag lika gärna skulle kunna köra in gitarren direkt i DMPn..?

Vad säger ni? Och eftersom jag förmodligen kommer köpa en DI-box (nu när jag ändå är i köpetagen...) vilken skulle ni rekommendera? Är det någon som passar speciellt bra till DMPn, eller någon som absolut inte passar till den?

Jag fick hsh på Jam rekommenderat Alto DI1 395:-, Behringer Ultra DI100 450:-, Whirlwind IMP2 (passiv) 795:-

Och så hade jag tänkt koppla Gitarr -> DI-box -> DMP -> Firebox -> dator. Stämmer det? 🙂

Tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du borde ju ha en Line Audio ADIB för att hålla dig till samma kvalitet som preampen har... 😉 Den är lite dyrare än de du nämnde, men den är också bättre. 🙂

Om du ska line:a gitarren, så behöver du en aktiv DI-box för att du inte ska få ett tunt sound på grund av att in-impedansen är fel. Det stämmer nämligen varken med micingång eller lineingång, utan det ska vara en högohmig instrumentingång för att det ska bli bra med gitarren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Skulle du säga att ADIB är betydligt bättre än de jag nämnde? Eller klarar jag mig långt sålänge jag faktiskt använder DMPn? Självklart vill jag ju inte tumma på kvalitén, men att betala 800:- extra samt vänta 1 månad till på ytterligare en Line Audio produkt..... 😉🙂

Men du Claes, då länge jag har en aktiv DI så kopplar jag alltså denna till DMPn och sen in i ljudkortet? För Fireboxens intrumentingång (1M Ohm) är väl inget kul va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju inte jämfört, utan bara hört vad andra har sagt - så helt säker kan jag inte vara - men jag känner också till hur kinkig Line Audio är med ljudkvalitet... 😄

Du kopplar precis som du beskriver - och en aktiv DI-box som ADIB drivs av fantommatningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag får se ifall någon har den inne..annars blir det nog en Behringer. Visserligen verkar folk aningen Behringer-negativa, men läste även att denna box skulle vara ett undantag...?

Link to comment
Dela på andra sajter

ADIB är inget som prioriteras eftersom preampar och micar är mycket "större" produkter och tiden är inte oändlig... Det är också därför den inte finns med på Line Audios hemsida. Jag har beställt, men det är alltid lång leveranstid på dem. Har i alla fall fått besked att de ska komma under juli... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...