Jump to content
Annons

Koppla eltrumset-modul till PC (YAMAHA DTXpress)


hobbex2004

Recommended Posts

Tjena Hej,

Köpte häromdan ett Yamaha DTXpress eltrumset.

Nu vill jag koppla den till min dator.

Såhär ser modulen ut på baksidan:

panel02.gif

Förklaring till HOST utgången:

TO HOST
The TO HOST connector lets you connect a computer directly to the DTXPRESS without the need of a MIDI interface. This allows you to transmit and receive MIDI performance data as well as sequencer data.
A computer, with the appropriate software installed, can be used to edit the performance or sequencer data you create with the DTXPRESS. You can also use the DTXPRESS as a tone generator to playback GM song data or original data from a sequencer with. Flexibility makes the DTXPRESS an instrument that can be used in numerous ways

Det finns visserligen vanlig MIDI-utgång, men jag undrar vad den där "TO HOST" utgången är? det verkar vara nån MINI-DIN kontakt. Uttaget ser lite ut som S-video utgångarna som finns på grafikkorten. Frågan är var kan man koppla in den på datorn? mao finns det sladdar vanlig-midi <-> Serieport/parallellport/midi-port/USB? eller finns det omvandlar-kontakter för detta?

Jag har ett "Soundblaster Live! value" kort liggande med Gameport/midi port, så i värsta fall får jag köra den med en vanlig MIDI-kabel.

Mitt standard-ljudkort är ett gammalt audiotrak Maya, men har inga midi-funktioner verkar det som, så därför får jag köra med 2 ljudkort. Lite krångligt, men det funkar.

Mer info om YAMAHA DTXpress

BTW, ngn annan som har/haft ett sånt set?

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah, precis..

men att köra via MIDI serieporten? kan det försvåra eller försämra på ngt sätt?

Maxhastigheten på Serieportar är ju 115kbps, och på MIDI har jag för mig att maximala bithastigheten är på 32 kpbs eller nåt, så hastighetsmässigt bör det inte vara ngn skillnad...

Men vad är bäst att köra med eg? Gameport/MIDI på ljudkortet, USB eller serieporten??

Vilket är billigast? jag kan iofs ju lättt löda ihop en egen sladd Mini-DIN-RS-232(serie)...

Jag helt nybörjare på MIDI-fronten (iaf kopplingsbiten)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...