guitarfreak Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 (redigerat) http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-159409.html Kanske behöver komplettera med en OH mick? Finns att köpa pĂ„ www.musik-produktiv.de med tillbehörande kablar och stativ för 285 euro.  Jag Ă€ndrar lite eftersom det inte Ă€r aktuellt lĂ€ngre. Nu gĂ€ller : Vad ska jag vĂ€lja för mickar? LĂ€s vidare och ge mig mer tips och idĂ©er vettja. đ Nu tycker jag att jag fĂ„tt tillrĂ€ckligt med kött pĂ„ benen för att kunna hitta nĂ„gra mickar som jag förhoppningsvis blir nöjd med. Nu gĂ€ller det att hitta övrig utrustning sĂ„ allt kan fungera i harmoni đ. Men det verkar finns en del alternativ pĂ„ hur man ska koppla allt. Ett alternativ Ă€r att köpa en mixer med inbyggda preamps och sen vidare in i ljudkortet. Grejen dĂ„ Ă€r ju att jag vill kunna lĂ€gga effekter pĂ„ varje kanal separat. DĂ„ mĂ„ste jag köpa en mixer med inbyggda effekter vilket pĂ„ nĂ„t sĂ€tt kĂ€nns vĂ€ldigt begrĂ€nsat och dessutom onödigt dĂ„ det finns vĂ€lidigt mĂ„nga softwares som fixar det i datorn. Men dĂ„ mĂ„ste man ju ha ett mĂ„ngkanaligt ljudkort sĂ„ man kan lĂ€gga effkter pĂ„ varje kanal och inte bara pĂ„ ett stereospĂ„r. Sen kan man ju ocksĂ„ köpa en flerkanalig premap och sen vidare till ett flerkanaligt ljudkort och EQ:a och lĂ€gga effekter i inspelningsprogrammet. Ăr jag helt ute och cyklar? đđ Redigerat 13 juli 2006 av guitarfreak
dancedancedance Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 det verkar ju bra, frÄgan Àr om du inte ska börja med baskagge, virvel och O.H och komplettera med pukor senare. Ofta klarar man sig med det. köp en sm57a och en akg d112. blir tillsammans lite över 3000 men i lÀngden sÄ kommer du nog uppskatta det mer Àn paketet.
guitarfreak Postat 7 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 juli 2006 Jo iofs, jag Ă€r rĂ€tt sĂ„ nybörjare pĂ„ det hĂ€r med inspeling men vill ha förutsĂ€ttningen att kunna fĂ„ till riktigt bra trum ljud. Men om jag skulle köpa, som du sa, en sm57 och en d112 "mĂ„ste" jag ju ha en OH mick ocksĂ„. DĂ„ rinner det ivĂ€g, Ă€ven om jag Ă€r rĂ€tt sĂ„ tĂ€tt just för tillfĂ€llet. Men jag mĂ„ste ha rĂ„d med ljudkort, mixerbord och preamps och sĂ„nna grejor ocksĂ„. För att inte tala om alla kablar och stativ đ . NĂ„gra mer tips och idĂ©er?
dancedancedance Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 men du mÄste ju köpa till oh hur som haver. min erfarenhet Àr att Àr bÀttre att spara ihop och köpa "the real deal" Àven om det tar lÀngra tid. Nu verkar ju inte det dÀr paketet vara dÄligt men jag tror ÀndÄ du kan fÄ ut mycket mer om du sparar.
Eliasson Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 hÄller med dancedancedance, Köp en 57Ža och en D112. Hoppa pukmickarna sÄlÀnge. Pukor lÄter oftast ypperligt genom just SM57 sÄ du kan ju köpa pÄ dig 2-3 till nÀr du senare fÄr mer deg. NÀr det gÀller överhÀnget sÄ dryftar de lÀrde om mickar. Du kommer antagligen att klara dig med ett par SM57Žor dÀr ocksÄ. Om du har en vass preamp. Men, ett roligare alternativ Àr ju tex tvÄ st stormembranskondingar. Finns en uppsjö billiga sÄdana pÄ marknaden. Du klarar dig Àven med smÄmembranare, typ Oktavas pennmickar. Har för mig att StudioProject oxÄ har sÄdana. Men som sagt, med en d112 och ett gÀng 57Žor klarar du dig vÀldigt lÄngt.
lavrell Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 Jag skulle nog hellre rekomendera Beta52 istÀllet för D112 enligt mina egna erfarenheter. Visserligen sÄ har jag spelat in med tvÄ mickar pÄ kaggen. En SM57:a inne i kaggen riktad mot dÀr klubban trÀffar skinnet och en Beta52:a precis vid lufthÄlet. PÄ sÄ sÀtt fÄr du bÄde klick och fluff och kan vÀlja hur mycket av respektive du vill ha.
guitarfreak Postat 7 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 juli 2006 Du kommer antagligen att klara dig med ett par SM57ÂŽor dĂ€r ocksĂ„. KĂ€nns lite som ett budget alternativ bara för att jag kanske inte har rĂ„d just nu. Har du/ni nĂ„gra mer konkreta tips (inte bara vilken typ) pĂ„ mickar som Ă€r riktigt bra men inte kostar multum, att anvĂ€nda som OH? Jag skulle nog hellre rekomendera Beta52 istĂ€llet för D112 enligt mina egna erfarenheter. Va grundar du det pĂ„? Vad har dom för olika egenskaper? Har lĂ€st lite hĂ€r pĂ„ forumet och mĂ„nga tycks ta det hĂ€r med rums/ambience mickning pĂ„ största allvar. Ăr det nĂ„t jag bör tĂ€nka pĂ„ som nybörjare? Verkar va svĂ„rt att fĂ„ till. Rummet jag tĂ€nkte spela in i (om projektet gĂ„r igenom) ser ut som följande: Golvet Ă€r av betong och vĂ€ggarna Ă€r gips. KĂ€nns skönt att sm57:an Ă€r sĂ„ mĂ„ngsidig, verkar funka till det mesta. Mer tips, tack! đł
musik (oregistrerad) Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 Hej! Tycker Shure Ă€r bra, ett gediget mĂ€rke. Har inte hört dessa mikar, men det Ă€r nog kvalitet. Jag tror inte du behöver nĂ„gon mer mik heller, för dĂ„ hade de inte gjort ett sĂ„nt hĂ€r fĂ€rdigt paket. En variant kan vara att vinkla virveltrummiken uppĂ„t, sĂ„ att du fĂ„r med Ă€ven cymbalen/hi-hat. Alternativt: Bastrummik (bastrumma), virvelmik (virveltrumma), pukmik (pukor) plus en av de tre virvel/puk-mikarna som överhĂ€ngsmik. đł :musik
Tokas Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 (redigerat) Jag anvĂ€nde dessa mickar till min gamla studio, och vill du ha bra ljud till en billig peng sĂ„ Ă€r detta Ă€r riktigt bra alternativ. Mycket mycket bĂ€ttre Ă€n t.ex Jams och Musikbörsen trummickpacket som Ă€r lika billiga som kassa. đł Vi hade dock detta paketet: http://www.thomann.de/thoiw5_shure_pgdmk6xlr_prodinfo.html Redigerat 7 juli 2006 av Tokas
guitarfreak Postat 7 juli 2006 TrÄdstartare Postat 7 juli 2006 jo det kolla jag ocksÄ pÄ men tycker det e lite i överkant. och det e nog som nÄgra sa hÀr att 3 pukmickar Àr lite för mycket dÄ jag kan ta upp det med en bra OH mick.
KillwithSkill Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 HÄller med lavrell, d112an lÄter gurka. Beta 52an Àr det tusen ggr mer klubba i Àn d112an. Men om det nu Àr $ som styr hÀr sÄ kör med en 57a i baskaggen Ä sÄ tar du ett högtalarelement, typ precis vad som helst, dock inte för stort bara. En 6 tummare skulle nog passa. Löd sedan pÄ en xlr-hane pÄ + & - pÄ elementet. Skruva fast det pÄ nÄn trÀbit och sÀtt framför frontskinnet. Och in med 57an i bastrumman. Se upp för fasfel bara. Sen sÄ har du klippet frÄn 57an och flÀsket frÄn högtelementet. Fungerar hur bra som helst. t o m bÀttre Àn en beta 52 alone.
guitarfreak Postat 7 juli 2006 TrÄdstartare Postat 7 juli 2006 kÀnns lite överkurs för mig som nybörjare. Àr nog smartar/enklare i mitt fall att köpa en bra mick frÄn början.
musik (oregistrerad) Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 (redigerat) Konkret gĂ€ller nu frĂ„gan, om det Ă€r detta trummikpaket för 2600 SEK Shure 4 mikar. Eller nĂ„got annat, sĂ„som detta för 4300 SEK, som Ă€r intressant Shure 4 mikar + 2 överhĂ€ngsmikar đ Redigerat 7 juli 2006 av musik
kempor Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 Köp beggagnat, sÄg ex en Shure beta 52 för 1700 pÄ vendolin. Köp den, en sm 57 till virvel och typ tvÄ JJlabs ohx2 för 595 frÄn jam (budget alternativ, skulle hellre satsat pÄ Line audio cm3 om peningar fanns men tror de hÀr duger). DÄ Àr du uppe i 3300 ungefÀr och har en bra grund, sen kan du som mÄnga sagt tidigare komplettera med fler mickar till pukor o hihat.
lavrell Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 Shure Beta52 1778:- Shure SM57 894:- Line Audio CM3 1895:-/par 4567:- sammanlagt och du har bra grejer direkt och kan köpa fler SM57:er eller andra bÀttre mickar till pukorna om du vill micka dom nÀr du fÄr rÄd.
lavrell Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 Va grundar du det pĂ„? Vad har dom för olika egenskaper? PĂ„ bĂ„de erfarenhet av mickarna i studio och live och jag tycker D112 lĂ„ter snyggt men det Ă€r mer drag och botten i Beta52:an men det Ă€r ju min personliga uppfattning och behöver absolut inte stĂ€mma överrens med dina behov đ
hegobald Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 Just exakt dom mickar du hittat har jag ingen erfarenhet av.. Men Shure brukar vara ett sĂ€kert kort.. Skulle dock kunna tĂ€nka mig ett par Line Audio CM3 som OH dock.. Sen fĂ„r jag en kĂ€nsla av att de mickar du hittat funkar nog bĂ€ttre i en livesituation Ă€n i en studio.. SĂ„vida du inte spelar rock av hĂ„rdare kaliber dĂ„ (med det sagt.. Ambienta jazztrumor verkar inte vara en hit med dessa mickar) đ Bara en kĂ€nsla jag fĂ„r lixom...
guitarfreak Postat 8 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 juli 2006 Konkret gĂ€ller nu frĂ„gan, om det Ă€r detta trummikpaket för 2600 SEK Shure 4 mikar. Eller nĂ„got annat, sĂ„som detta för 4300 SEK, som Ă€r intressant Shure 4 mikar + 2 överhĂ€ngsmikar đ Det var det första alternativet jag tĂ€nkte pĂ„, men nu har ni ju kommit med smartare/bĂ€ttre idĂ©er sĂ„ jag avfĂ€rdar nog detta paket. Köp beggagnat, sĂ„g ex en Shure beta 52 för 1700 pĂ„ vendolin. Finns att köpa frĂ„n Tyskland annars för 1778:- som lavrell sĂ€ger. tvĂ„ JJlabs ohx2 för 595 frĂ„n jam (budget alternativ, skulle hellre satsat pĂ„ Line audio cm3 om peningar fanns men tror de hĂ€r duger Som sagt sĂ„ gillar jag inte budget alternativ. Finns ingen anledning att köpa grejor som bara blir hĂ€lften sĂ„ bra som man tĂ€nk sig, bara för att man inte har rĂ„d till en början. Bara ett börja spara. đ Shure Beta52 1778:- Shure SM57 894:- Line Audio CM3 1895:-/par 4567:- sammanlagt och du har bra grejer direkt och kan köpa fler SM57:er eller andra bĂ€ttre mickar till pukorna om du vill micka dom nĂ€r du fĂ„r rĂ„d. Det lĂ„ter ju faktiskt bra, men kĂ€nns inte en en stereo mickning lite överkurs, rĂ€cker inte en OH mick? Och det gĂ„r nog att fĂ„ det dĂ€r Ă€nnu billigare om man tex köper sm57or begagnade. SĂ„vida du inte spelar rock av hĂ„rdare kaliber dĂ„ Det Ă€r precis det jag tĂ€nker göra đ Vet nĂ„n var man köper stativ och kabel billigast möjliga?
KillwithSkill Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 En kollega köpte 6 stycken Line Audio CM3 och mickar upp rubbet utom baskaggen med det. Fungerar hur bra som helst, Ă€ven vid live. Oh, hihat, virvel, pukor. LĂ„ter kanon. Ăven högtalarlĂ„dor fungerar utmĂ€rkt. Ăven kör och tal. Jag har sjĂ€lv testat att micka upp akustiska instrument som gitarr, dobro, banjo, mandolin. LĂ„ter förvĂ„nande bra. Grymt allround mik och otroligt billig.
lavrell Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 Det lÄter ju faktiskt bra, men kÀnns inte en en stereo mickning lite överkurs, rÀcker inte en OH mick? Oh mickningen tycker jag att man mÄste spela in i stereo. Annars faller lite av meningen med det hela. Jag vill iaf kunna uppfatta pukor och cymbaler i ett stereoperspektiv sÄ det blir sÄ verklighetstroget som möjligt för hur trÄkigt Àr det inte om alla pukor och cymbaler kommer frÄn samma stÀlle?
Eliasson Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 (redigerat) Det lĂ„ter ju faktiskt bra, men kĂ€nns inte en en stereo mickning lite överkurs, rĂ€cker inte en OH mick? nej, sĂ€rskilt som du nu sĂ€ger att du inte vill köra budget alternativ. đ i samma sekund som du gör din första inspelning med EN OH-mick sĂ„ kommer du att kĂ€nna att du vill panorera ut hela setet för det kommer antagligen att bli skitsmalt i mixen. Och dĂ„ Ă€r du kokt. Ett par billiga JJlabs som OH Ă€r inte helt fel. Du fĂ„r tĂ€nka pĂ„ vad du vill ha, om du inte mickar pukorna sĂ„ vill du ju fĂ„pnga dom i OH mickarna, dĂ„ behövs ett par kondingar, gĂ€rna stormembran. Jag iof fĂ„tt skön botten i hela setet med ett par Shure SM81. Det Ă€r smĂ„membraninga kondingar, ganska dyra dock. den vanligaste typen av mickar för resp trumma; kick = stormembran, dynamisk/kondesator (ex. U47, TLM103, D12, D112, C3000 osv) Snare = litet membran, dynamisk (SM57, SM58 osv) Pukor = stort/litet membran, dynamiskt. (Sennheiser 421, 521, Shure SM57 osv) Hihat = litet membran, kondensator (ex KM140, de flesta typer av "pennmickar". Dock tenderar alltid HHÂŽn lĂ€cka in i virvelmicken.) överhĂ€ng = litet/stort membran, dynamisk/kondensator (ex SM81, TLM103, Röde NT1, KM140) Ambiens/AvstĂ„nd = Stort membran, kondingar (ex Brauner VM1, Studio projects B1, Röde NT1, Audio Technica 4033 osv). Dessa exempel kan dryftas till döddagar och Ă€r baserat pĂ„ mina erfarenheter, jag skulle tro att det ser likadant ut i de flesta studios med avvikelser sĂ„klart đ Det finns inga egentliga rĂ€tt eller fel utan det handlar om att prova sig fram. jag tror dock generellt att det ligger till lite som listats ovan, iaf just nĂ€r det gĂ€ller dynamiska kontra kondensatormickar. go nuts! Redigerat 8 juli 2006 av Eliasson
Mutz Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 (redigerat) HÀr Àr ett alternativ ocksÄ! Köp JAM JJlabs kitt. Sedan sÄ triggar du allt sedan med tex. Aptrigga sÄ kommer du fÄ ett kalas ljud för under 2000. Ev att du köper billga mickar som du nÀrmickar med och sedan köper 2st skysta OH mickar. Med anstrÀngd budget tror jag detta Àr det bÀsta. Redigerat 8 juli 2006 av Mutz
guitarfreak Postat 8 juli 2006 TrÄdstartare Postat 8 juli 2006 Köper hellre ordentliga mickar och spelar in "pÄ riktigt" som jag sen kan fÄ nÄgot för pÄ begagnatmarknaden. Som det ser ut nu sÄ verkar beta52/d122, sm57 och CM3orna som ett bra "starterkit".
hegobald Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 SÄ hÀr ser mina livemicar ut (Àven samma för rockinspelning i studio) 2 st Line audio CM2 som OH. SM57 pÄ alla pukor samt undersidan av virvlen. Sennheiser MD 421 pÄ ovansidan av virveln.. Hihat fÄr lÀcka in dÀr ocksÄ.. adderas med OH micarna... I kaggen har jag en st AKG D112... I studion brukar jag ha en Royal Labs SF-12 ribbonmic som ambiencemic ocksÄ..
HighwayStar Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 Tjena! Om man ska lira in rock pÄ band Ä inte har nÄgra stÄlar utan vÀntar pÄ bÀttre tider sÄ gÄr man och inhandlar en Shure Beta58, begagnad gÀrna, och nöjer sig sÄ. Om inspelningen man ska göra inte har nÄgot högre syfte Àn en demo för de nÀrmast sörjande samt nÄgra stycken fans utan allt för höga krav eller bara dokumentation för bandets egen skull ska man inte lÀgga ner för mycket pengar. BÀttre att vÀnta en liten stund och köpa riktiga mickar om ett Är till exempel nÀr man har mer deg pÄ kontot. Förslag pÄ mickar haglar det av hÀr ovan och de Àr utmÀrkta allihopa sÄ jag ska inte ge mig in i diskussionen. Det viktigaste Àr att man trivs med soundet mickarna ger ifrÄn sig. Be gÀrna om provlyssningar i musikaffÀrer eller be nÄgon tekniker du kÀnner rota igenom firman han jobbar pÄ och visa dig lite, eller be att fÄ vara med pÄ nÄgot soundcheck pÄ lokal kanske. Det Àr bara ens eget öra som kan bestÀmma om man tycker att det lÄter bra. TÀnk pÄ det. Alla mickar har sina egenheter och alla mÀnniskor likasÄ. Tillbaka till Shure Beta58:an. Ta en handduk eller nÄgot annat mjukt och lÀgg det ovanpÄ baskaggen. LÀgg sedan micken ovanpÄ det mjuka underlaget med membranet riktat rakt mot trummisens ben (det han slÄr pÄ baskaggen med). Sen fÄr man spela in lite Ä lyssna samt justera avstÄndet till pukor och sÄ vidare sÄ att inte hÀngpukan blir för stark i förhÄllande till golvpukan etc. Lite pyssel Àr det, men det funkar bra. Om det efterfrÄgas kan jag skaka fram lite ljudexempel pÄ detta och lÀgga upp pÄ nÀtet. Mitt band spelade in en dokumentation pÄ 5 minuter med ovan nÀmnda mickteknik samt alla andra instrument samtidigt. Det lÄter sÄ att sÀga "bra för att vara dÄligt". Allt pÄ tvÄ spÄr, och det kostade ingenting. Jag har Àven nÄgra gamla filer som nÄgra polare gjorde för nÄgra Är sedan. MVH / Nille Gustafsson
hegobald Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 Det lĂ„ter sĂ„ att sĂ€ga "bra för att vara dĂ„ligt". Allt pĂ„ tvĂ„ spĂ„r, och det kostade ingenting. Jag har Ă€ven nĂ„gra gamla filer som nĂ„gra polare gjorde för nĂ„gra Ă„r sedan. MVH / Nille Gustafsson Hmm.. Det dĂ€r med "allt pĂ„ tvĂ„ spĂ„r" fĂ„r du förklara nĂ€rmare.. Det Ă€r ju bara en (1) mic det handlar om.. Sen Ă€r jag lite skeptiskt till hur upptagningen av cymbaler och hihat ska funka. Fast du har rĂ€tt i att en Beta58 Ă€r inte sĂ€mta micken för Ă€ndamĂ„let.. đ
dancedancedance Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 Tjena! Om man ska lira in rock pĂ„ band Ă„ inte har nĂ„gra stĂ„lar utan vĂ€ntar pĂ„ bĂ€ttre tider sĂ„ gĂ„r man och inhandlar en Shure Beta58, begagnad gĂ€rna, och nöjer sig sĂ„. Om inspelningen man ska göra inte har nĂ„got högre syfte Ă€n en demo för de nĂ€rmast sörjande samt nĂ„gra stycken fans utan allt för höga krav eller bara dokumentation för bandets egen skull ska man inte lĂ€gga ner för mycket pengar. BĂ€ttre att vĂ€nta en liten stund och köpa riktiga mickar om ett Ă„r till exempel nĂ€r man har mer deg pĂ„ kontot. Förslag pĂ„ mickar haglar det av hĂ€r ovan och de Ă€r utmĂ€rkta allihopa sĂ„ jag ska inte ge mig in i diskussionen. Det viktigaste Ă€r att man trivs med soundet mickarna ger ifrĂ„n sig. Be gĂ€rna om provlyssningar i musikaffĂ€rer eller be nĂ„gon tekniker du kĂ€nner rota igenom firman han jobbar pĂ„ och visa dig lite, eller be att fĂ„ vara med pĂ„ nĂ„got soundcheck pĂ„ lokal kanske. Det Ă€r bara ens eget öra som kan bestĂ€mma om man tycker att det lĂ„ter bra. TĂ€nk pĂ„ det. Alla mickar har sina egenheter och alla mĂ€nniskor likasĂ„. Tillbaka till Shure Beta58:an. Ta en handduk eller nĂ„got annat mjukt och lĂ€gg det ovanpĂ„ baskaggen. LĂ€gg sedan micken ovanpĂ„ det mjuka underlaget med membranet riktat rakt mot trummisens ben (det han slĂ„r pĂ„ baskaggen med). Sen fĂ„r man spela in lite Ă„ lyssna samt justera avstĂ„ndet till pukor och sĂ„ vidare sĂ„ att inte hĂ€ngpukan blir för stark i förhĂ„llande till golvpukan etc. Lite pyssel Ă€r det, men det funkar bra. Om det efterfrĂ„gas kan jag skaka fram lite ljudexempel pĂ„ detta och lĂ€gga upp pĂ„ nĂ€tet. Mitt band spelade in en dokumentation pĂ„ 5 minuter med ovan nĂ€mnda mickteknik samt alla andra instrument samtidigt. Det lĂ„ter sĂ„ att sĂ€ga "bra för att vara dĂ„ligt". Allt pĂ„ tvĂ„ spĂ„r, och det kostade ingenting. Jag har Ă€ven nĂ„gra gamla filer som nĂ„gra polare gjorde för nĂ„gra Ă„r sedan. MVH / Nille Gustafsson ja, alla sĂ€tt Ă€r ju bra utom dom bra, eller hur Ă€r det đ
HighwayStar Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 Det lĂ„ter sĂ„ att sĂ€ga "bra för att vara dĂ„ligt". Allt pĂ„ tvĂ„ spĂ„r, och det kostade ingenting. Jag har Ă€ven nĂ„gra gamla filer som nĂ„gra polare gjorde för nĂ„gra Ă„r sedan. MVH / Nille Gustafsson Hmm.. Det dĂ€r med "allt pĂ„ tvĂ„ spĂ„r" fĂ„r du förklara nĂ€rmare.. đ Det Ă€r ju bara en (1) mic det handlar om.. Sen Ă€r jag lite skeptiskt till hur upptagningen av cymbaler och hihat ska funka. Fast du har rĂ€tt i att en Beta58 Ă€r inte sĂ€mta micken för Ă€ndamĂ„let.. đ Hegobald! Sorry, jag var kanske lite otydlig. Vi spelade in Trummor, Bas, Gitarrr, Gitarr samtidigt i replokalen in i en mixer, ut pĂ„ tvĂ„ spĂ„r Ă„ in pĂ„ porta... Det var sĂ„ jag menade. Upptagningen av cymbaler funkar OK. Det Ă€r ju inte HiFi men som sagt, för dokumentation och enklare demos sĂ„ funkar det. /Nille
guitarfreak Postat 9 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 juli 2006 Det Ă€r ju inte HiFi men som sagt, för dokumentation och enklare demos sĂ„ funkar det. Ăr varken dokumentation eller enklare demos jag tĂ€nkt spela in. Tycker helt enkelt det verkar vĂ€ldigt kul och intressant med studioverksamhet. Dock pĂ„ ganska amatörmĂ€ssig nivĂ„ nu till en början, men som sagt sĂ„ Ă€r det ju lĂ€ttare att fĂ„ till bra ljud om man har förutsĂ€ttningar för det. MER TIPS & TRIX TACK đ Jag törstar efter kunskap đ
HighwayStar Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 OK. DĂ„ Ă€r det bara att glida in pĂ„ begagnatmarknaden Ă„ köpa loss dĂ„. Ăr det nĂ„nting man inte ska snĂ„la pĂ„ sĂ„ Ă€r det mickarna sĂ„ lycka till med att hitta nĂ„gra godbitar. Dom finns dĂ€r ute bara mean letar envist. Jag vill slĂ„ ett slag för Shure Beta 52 pĂ„ baskagge. Funkar till alla musikstilar. En möjlig budgetvariant kan till exempel vara en Sennheiser 421. PĂ„ virvel vill man ha en 57 eller en Shure 55 SH - Elvismicken - i originalutförande. Ett annat alternativ Ă€r Ă„terigen Sennheiser MD 421. PĂ„ pukor ska man ha 57:or eller, Ă„terigen, MD 421. Sennheiser har Ă€ven en mick som heter 604 som lĂ„ter bra men den Ă€r mest gjord för livebruk (dessutom Ă€r den svĂ„r att hitta nĂ„gra andra anvĂ€ndningsomrĂ„den till). ĂverhĂ€ng, HiHat och sejjamattemickar Ă€r intressant. Jag gillar AKG 414 Som börjar bli rĂ€tt sĂ„ billig nu för tiden. Den funkar till OH eller till alla andra instrument man kan tĂ€nka sig i en studio. Skulle jag vĂ€lja att ha en enda mick i en studio skulle det bli en 414. Till HiHat kan man köra nĂ„n AKG-konding med litet membran, en CK91 kapsel (utbytbar kapsel av njurkaraktĂ€r som sitter pĂ„ AKG C391) t ex. Under virveln har jag en personlig favorit, Shure Beta 87. LĂ„ter otroligt bra men en CK91:a kapsel funkar Ă€ven dĂ€r. Det viktiga Ă€r att man faktiskt mickar upp sejjan, annars lĂ„ter virveln tom och trĂ„kig. Till Ă„ med en 57:a funkar. Se upp för fasfel mellan över- och undermicken bara. Som ambiencemickar Ă€r jag Ă„terigen manad att prata mig varm för AKG414 naturligtvis. Bara mina smĂ„ tankar sĂ„hĂ€r pĂ„ kvĂ€llningen... /Nille
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.