Jump to content
Annons

CHKDSK


Exil

Recommended Posts

För några dagar sedan så "pajjade" min vanliga hempc. Det blev bluescreen och jag är nog antagligen tvungen att installera om windows där. Men nu så har också min musikpc börja krångla. Jag tänkte nämligen vara snäll mot datorn och dfragmentera mina hårdiskar. (C:) där jag har systemet installerat plus mina program ,t.ex. Cubase, funkade utmärkt att defragmentera, men min andra hårddisk går ej att defragmentera eftersom följande felmeddelandet kommer upp

"Diskdefragmenteraren har upptäckt att CHKDSK har schemalagts för att köras på följande volym (D:). Kör CHDSK /f."

Jag har sökt lite på nätet och hittat många som har råkat ut för det här. Dessa personer har fått svar att gå ut i felsäkert läga och skriva in någonting där som gör att man får bort det hela. Men eftersom jag inte är så teknisk av mig när det gäller datorer så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. Finns det något att sätt att få bort det hela? Eller är det ädna sättet att gå in i felsäkert läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brukar lösa sig självt när du startar om datorn då den kör en defrag på din D-disk.

Om det inte gör det kan du pröva med felsäkert läge och chkdsk/f. Hade själv ett sånt här strul för ett tag sedan. Slutade med att jag flyttade alla data till en annan disk och formatterade om. Får hoppas att du slipper det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck F8 vid uppstart och välj Felsäkert läge med kommando-prompt. Kör sedan chkdsk /f.

Vad är det egentligen som händer då? Är det värt att göra backupp på det mest viktigaste man har på hårddisken ifall någonting skulle försvinna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck F8 vid uppstart och välj Felsäkert läge med kommando-prompt. Kör sedan chkdsk /f.

Vad är det egentligen som händer då? Är det värt att göra backupp på det mest viktigaste man har på hårddisken ifall någonting skulle försvinna?

Backup skadar ju aldrig, men just för chkdsk är det inte nödvändigt. Om chkdsk t.ex hittar några knasiga cluster som den fixar till kan man förvisso ha oturen att det legat en fil just på dessa cluster, men då har filen i så fall varit skadad redan innan och backupen lär inte göra någon skillnad.

Men backup är alltid bra. Oavsett. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som händer när du kör i felsäkert läge att datorn bara startar de absolut nödvändigaste tjänsterna för att datorn ska gå igång.

På så sätt körs den mer "ren" och du kan köra checkdisk i lugn och ro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kört felsäkert läge med kommando-tolk men har stött på problem. Datorn står bara och tänker och tänker i en oendlighet. Jag har låtit den tugga i 10 min utan att någonting har hänt, och jag kan inte skriva något kommande eftersom tangentbordet är låst. Jag lyckades dock en gång, och jag kom in windows xp och kunna logga in och sedan skriva kommandon i document & settings. Jag testade att skriva chkdsk /f. där men jag tror inte man ska skriva det i document & settings, eftersom ingenting hände?

Känner mig rätt lost på hur jag ska fortsätta, tips på vad jag gjort för fel, eller vad jag kan testa uppskattas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket läge stod den och tuggade? Var det efter F8-menyn men innan själva kommando-prompten kom fram? I så fall kan det vara nån systemfil som är skadad, eller i värsta fall hårddisken som håller på att lägga av. Låter den möjligtvis som en skördetröska?

Testa att boota på WinXP CDn, logga på admin consolen, och testa att kör chkdsk/f därifrån istället.

Det spelar ingen roll vilken katalog du kör chkdsk ifrån, bara vilken enhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket läge stod den och tuggade? Var det efter F8-menyn men innan själva kommando-prompten kom fram? I så fall kan det vara nån systemfil som är skadad, eller i värsta fall hårddisken som håller på att lägga av. Låter den möjligtvis som en skördetröska?

Testa att boota på WinXP CDn, logga på admin consolen, och testa att kör chkdsk/f därifrån istället.

Det spelar ingen roll vilken katalog du kör chkdsk ifrån, bara vilken enhet.

Den stod och tuggade innan själva kommande-prompten kom upp. Jag börjar bli rätt orolig för min hårddisk. Är nog dags att köpa en ny och föra över allting på den. Och nu ska jag verkligen ta och bränna ner de viktigaste filerna. Hårddisken låter inte alls något konstigt alls, den är som den alltid har varit. Inga problem alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du S.M.A.R.T aktiverat i BIOS så kan den varna om hårddisken börjar kajka på allvar!

Okej, får kanske testa att gå in och aktivera det. Vad händer om en hårddisk börjar säcka ihop, hur varnar den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att du tryckt F8 och valt felsäkert läge och windows startat upp så väljer du "arkiv" och sedan "kör" skriv "cmd" i den ruta som kommer upp, där skriver du "chkdsk /f" så borde den gå igång.

Om du inte får igång felsäkert läge alls:

Vilken typ av hårddisk har du? Tillverkarna brukar ha programvara som kan kolla om din hårddisk är ok eller inte. Om din hårddisk "knackar" eller låter konstigt är det nog dags att börja bli orolig.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du S.M.A.R.T aktiverat i BIOS så kan den varna om hårddisken börjar kajka på allvar!

Okej, får kanske testa att gå in och aktivera det. Vad händer om en hårddisk börjar säcka ihop, hur varnar den?

Den säger att nu börjar det bli allvarliga problem med din hårddisk. ta genast backup och byt ut hårddisk så snart som möjligt.. (inget som går att reparera då).. Hårda ord.. Men hellre det än att det blir helsvart och allt försvinner (vilket är fallet om inte SMART är aktiverat). :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Backup skadar ju aldrig, men just för chkdsk är det inte nödvändigt. Om chkdsk t.ex hittar några knasiga cluster som den fixar till kan man förvisso ha oturen att det legat en fil just på dessa cluster, men då har filen i så fall varit skadad redan innan och backupen lär inte göra någon skillnad.

Men backup är alltid bra. Oavsett. 😆

Nja, även chkdsk kan förstöra om man har otur. Någon gång har det hänt mig att jag har fått korslänkade filer, dvs två filer använder samma kluster. Vill minnas att chkdsk helt enkelt "klipper av" en av filerna. En backup skulle i motsvarande läge få två kopior med filerna - varav den ena är fel eftersom den blivit överskriven. Medan chkdsk kan välja att klippa av fel fil och då blir ingen av filerna rätt...

Jag vet dock inte om detta kan inträffa under NTFS, detta hände på FAT-tiden.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...