Jump to content
Annons

Brus från datorn


Lasdjfk

Recommended Posts

Vet inte om måhända samma fråga ställts innan. Kunde inte hitta det men...

JAg har lite problem med inspelning genom Samson C01U. En kondensator USB-mikrofon. Vid inspelningen hörs ljudet från fläkten i datorn allt för ihärdigt (jag tror i alla fall det är fläkten.

Här är en inspelning. Ord på arabiska i fall ni undrar 😄 .

Finns det några tips och trix för att minska ett sådant brus?

För övrigt några idéer för att förbättra ljudkvaliten???

(Jag vet att det är en del puffar och sånt, jag ville bara ha en riktigt nära inspelning för att maximera involymen och därmed minimera bruset.)

Tack,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du in ljud som fläktsus och hårddiskrassel från datorn på inspelningarna, så finns det inte mycket att göra. Antingen flyttar du dig till ett annat rum - eller så försöker du dämpa oljudet genom att sätta någon form av ljudabsorberande skärm mellan datorn och micen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japcie jaffra 😠 ... Javisst var det akustistiskt upptaget brus (fläktbrus) från din dator. Tips skaffa puffskydd till din mic och så så långt från din dator som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en stor tjock filt över datorn..... ett annat alternativ är att stoppa fläktarna. Processorfläkten kan du disconnecta genom att dra ur kontakten från moderkortet. nätaggsfläkten stoppar u enklast genom att stoppa in en penna där bak mellan propellrarna....

Sen lär du inte ha problem med oljud... eller problem med datorn öht

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär... jag hade fått lite svar på min fråga i alla fall... hade ställt in e-postnotifiering men det fungerade tydligen inte så bra... så jag trodde det var dött här 😛

Tack för era svar!

Datorn och micken befinner sig i en stad utanför Kairo i Egypten. Det försvårar arbetet en aning. Letade puffskydd i 5-6 musikaffärer i Kairo utan någon lycka 😎 .

Jag tror inte jag vågar stoppa fläktarna som herr Hobbex föreslår. Det är ju nästan 40 grader varmt där nu. Datorn skulle bli en fin liten brasa.

Får väl försöka sträcka på usb-sladden så gott det går från datorn (sen kör ju egyptierna bil som galning och tutar hela tiden... som ni kanske hör på inspelningen - får väl köra ett anti-tut-filter i soundforge). 😄

Men jag undrar hur de gör på radio och tv egentligen. Tittade precis på rapport. De utsända står mitt ute bland folkmassorna och det hörs nästan inte ett knysst från dem. Vad är det för mickar de använder??? Är det dynamiska med kardioidfält?

Ett stort mysterium är vad det är... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag ska försöka komma med lite seriösa tips då..

Spela in bakgrundsljudet...analysera den i ett FFT-analysator program/plugg... tex voxagen eller vad det heter.. där ser du på ett ung vilka frekvenser bakgrundsbrummet ligger på. Dämpa sedan dessa frekvenser med EQ..

Det måste finnas nån plugg som "lär" sig ett visst ljud och sedan subtraherar orginalljudet med det inlärda ljudet.. på så sätt får du bort allt bakgrundsljud (i en perfekt värld vill säga)...

säkert ngn som kan brainstorma vidare eller komma mer med konkreta tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det e så bra o slänga en filt över datorn utan man ska nog hålla sig till dom svala timmarna på dygnet nu 🙂 Se till o ha mycket öl i kylen softa o njut om några månader skottar vi snö igen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär... jag hade fått lite svar på min fråga i alla fall... hade ställt in e-postnotifiering men det fungerade tydligen inte så bra... så jag trodde det var dött här 🙂

Tack för era svar!

Datorn och micken befinner sig i en stad utanför Kairo i Egypten. Det försvårar arbetet en aning. Letade puffskydd i 5-6 musikaffärer i Kairo utan någon lycka 🙂 .

Jag tror inte jag vågar stoppa fläktarna som herr Hobbex föreslår. Det är ju nästan 40 grader varmt där nu. Datorn skulle bli en fin liten brasa.

Får väl försöka sträcka på usb-sladden så gott det går från datorn (sen kör ju egyptierna bil som galning och tutar hela tiden... som ni kanske hör på inspelningen - får väl köra ett anti-tut-filter i soundforge). 😛

Men jag undrar hur de gör på radio och tv egentligen. Tittade precis på rapport. De utsända står mitt ute bland folkmassorna och det hörs nästan inte ett knysst från dem. Vad är det för mickar de använder??? Är det dynamiska med kardioidfält?

Ett stort mysterium är vad det är... 😄

oftast är det väl super caridoid som körs med där.. fast det är väl olika.. dessutom brukar tvkanaler inte snåla med kvaliten när det gäller utrustning..🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...