Jump to content
Annons

Recommended Posts

Kebu (oregistrerad)
Postat

Jag stötte på nåt underligt som jag tänkte jag sku varna er för. Jag fick Ableton Live Lite version 5.2 med ett midikeyboard jag köpt. Eftersom jag alltid velat testa Live så installerade jag det på min bordsdator i samma veva som jag installerade Windows å alla program på nytt i tisdags.

I dag märkte jag när jag skulle öppna mina Cubase-projektfiler som jag editerat (med min bordsdator, efter tisdagen) i min laptop så skar sig Cubase varenda gång jag försökte öppna en Cubase-projektfil, fastän de funkade bra i min bordsdator. Efter en timmes envist prövande slog det mig att Ableton Live har installerat en Device i min Cubase på bordsdatorn. Denna Device kunde inte stängas av och jag avinstallerade Ableton Live för att slippa eländet. Som tur var kunde jag öppna mina projektfiler i bordsdatorn ännu efter avinstallationen, för annars skulle alla mina projekt som jag gjort sen tisdags farit åt helvete! Så jag sparade alla mina projekt igen (öppnade dem bara å tryckte på save) med min bordsdator och efter detta kunde laptopens Cubase läsa filerna igen utan problem.

Tydligen hindrar Abletons licens Cubase-filerna från att öppnas i en annan dator, fast man inte ens använt Abletons program alls! Tänk vilka problem det kommer att ställa till med! 😉

Är det någon annan som stött på samma problem eller är det bara jag? 😄 Jag använder mig av Cubase SL 1.06 och Cubase SX 1.05.

Annons
Postat

Personligen har jag aldrig vågat installera mer än ett sequenserprogram på min dator i taget är livrädd att det skall bli nån krock på nåt sätt.

Kebu (oregistrerad)
Postat

Jo, det lönar sig nog. Jag lärde mig "the hard way"... 😆

Tidigare hade jag en dator som jag helgade åt enbart musikprogram. Dvs inte inkopplad ens i nätet och inga andra program än musikprogram. Men nu blir den nog begränsad till enbart Cubase + plugins-dator.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.