Jump to content
Annons

Studiobygget @ gamla bastun!


imrtl

Recommended Posts

Ja, som titeln säger så började jag bygga om gamla ved bastun hemma.. först ville jag ha det till att kunna spela trummor och gitarr i fred utan att störa föräldrarna..

Jag la ett nytt golv, typ laminat.

Fick även akustik plattor, som jag har sattit i taket, de är typ 3cm tjocka. Fick även 2 lådor till av dessa, men denna modellen var hårdare, och lite tunnare.. har sattit några såna på väggarna, t ex sattit plattor brevid varandra och lämnat bastupanelen framme på vissa ställen.. skulle vara bra att veta om jag ska sätta något i hörnen av rummet? och isf, vad? duger dessa platter jag har?

Ja, efter rummet fick nytt golv gjorde jag ett fönster till kontroll rummet (gamla omklädsningsrummet) av 3 lager 1 cm tjockt brandglas (fråga mig inte varför just brandglas, men det hade vi hemma.) la en list mellan varje glas. Även i kontroll rummet la jag nytt laminat golv. Köpte ett ljudkort, Wamirack 24.. dock krånglar ljudkortet, ibland när man har t ex spelat in trummor och sedan börjar försöka mixa lite på datorn så får jag bara en bluescreen, ljudet laggar som till och datorn går "tungt" och sedan startar om av sig själv. Kan detta ha något att göra med att datorn är för sölig? det är ju en 1,4 ghz. Och 128 MB rambus minne. Får nya datorn dit imorgon, och hoppas på att det inte händer samma sak då.

Nu kommer det riktiga problemet, har testat många olika typer av överhäng mickar, lånade hem ett par AKG mickar, AKG C 391 B. Dessa har fungerat bra i för dem som har använt dem sälv, men hos mig sprakar/bryter dem när jag testat spela in? Har testat att sänka cymbaler, flytta mickarna. Har även försökt höjda dem så de inte är så nära cymbalerna, men ändå bryter det. Kan det vara någon inställning på ljudkortet? 😉

Skulle vara bussigt om någon kan ge mig några tips om vad som bör göras. Ska fota imorgon så får ni se hur det ser ut, kanske lättare att säga något då. 🙂

/Anton 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir kanske för hög nivå för preamparna? Har du pad på micarna, så använd den. Om det fortfarande distar, så kanske du måste lägga till en extern pad innan preampen för att dämpa ännu mer. Väldigt många preampar/mixrar är nämligen konstruerade med ett förstärkarsteg INNAN gain-ratten och eventuell Pad-switch, som alltså kan bli överstyrt om det kommer en väldigt hög signalnivå från micen. Det är inget man brukar se på några mätare heller, så det kan vara väldigt lurigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
128 mb RAM låte fruktansvärt lite...

Absolut - men han skulle ju sätta dit ny dator... 😉

Jag skulle helst inte vilja sätta mindre än 1GB RAM i en musikmaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som titeln säger så började jag bygga om gamla ved bastun hemma.. först ville jag ha det till att kunna spela trummor och gitarr i fred utan att störa föräldrarna..

hur gick det? :rolleyes:

Jag la ett nytt golv, typ laminat.

Fick även akustik plattor, som jag har sattit i taket, de är typ 3cm tjocka. Fick även 2 lådor till av dessa, men denna modellen var hårdare, och lite tunnare.. har sattit några såna på väggarna, t ex sattit plattor brevid varandra och lämnat bastupanelen framme på vissa ställen.. skulle vara bra att veta om jag ska sätta något i hörnen av rummet? och isf, vad? duger dessa platter jag har?

Vad är det du vill åstakomma? Vad du först säger är att du inte vill störa dina föräldrar och sen börjar du med att akustikbehandla ditt rum? dina plattor du har kommer tyvärr inte göra ett skit för att dina föräldrar inte ska bli störda, sorry.

Ja, efter rummet fick nytt golv gjorde jag ett fönster till kontroll rummet (gamla omklädsningsrummet) av 3 lager  1 cm tjockt brandglas (fråga mig inte varför just brandglas, men det hade vi hemma.) la en list mellan varje glas. Även i kontroll rummet  la jag nytt laminat golv. [/

ok, synd att du tog tre glas, två är vad du ska ha, med ett så stort avstånd som möjligt. kanske låter flummigt men om du har tre glas transporteras ljudet enklare genom din ruta en om du hade två. Så vida du inte lyckats skapa vakuum mellan två av skivorna, då funkar det alldeles utmärkt.

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...