Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är inte riktigt med på vad alla pratar om.

När det gäller mjukvarusynthar, pratar vi då patchar/sampling/pluggar.

Är det samma sak?

Till det måste man ha ett program till datorn och lägga dessa "pluggar".

Är det det som heter VST / VSTi. Har hört ibland VST host. Är det samma sak?

Någon var v'nlig att reda ut begreppen så jag vet vad jag letar efter.... 😄

//Zeb

Annons
Postat

ja, ett sequencerprogram som ex. cubase kan vara en vsti-host.

en patch brukar vara ett litet program som fixar något problem med ett annat program/uppdaterar etc.

en sampling är ett ljud eller en del av ett ljud.

pluggar kan jämföras med "effekter". delay, kompressor, eq, reverb etc. etc. kan vara pluggar. vanliga format är directx och vst. det ena är microsoft teknik, den senare är utvecklad av steinberg. ja, det är vad jag har för mig iallafall.

Postat

Ahh....då är det lite klarare....

Om Cubase är för stort för min PC. DVS det blir fördröjning mellan Midi-keyboard och ljud. Beror det på att PC'n är för slö. Kör MIDI över USB.

Finns det då något enklare än Cubase?

//Zeb

MrPhil (oregistrerad)
Postat

en patch brukar vara ett litet program som fixar något problem med ett annat program/uppdaterar etc.

pluggar kan jämföras med "effekter". delay, kompressor, eq, reverb etc. etc. kan vara pluggar. vanliga format är directx och vst. det ena är microsoft teknik, den senare är utvecklad av steinberg. ja, det är vad jag har för mig iallafall.

En patch är oxå i musik o synthvärlden ofta ett ljud, eller en samling ljud på varann. Vissa tillverkare kallar ett ljud för program o en samling program för patch, medan en del andra kallar ljudet för patch och en samling patchar för mix.

Klart som korvspad. 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Ahh....då är det lite klarare....

Om Cubase är för stort för min PC. DVS det blir fördröjning mellan Midi-keyboard och ljud. Beror det på att PC'n är för slö. Kör MIDI över USB.

Finns det då något enklare än Cubase?

//Zeb

Hårdvarusynth eller sampler.

Postat

En patch är oxå i musik o synthvärlden ofta ett ljud, eller en samling ljud på varann. Vissa tillverkare kallar ett ljud för program o en samling program för patch, medan en del andra kallar ljudet för patch och en samling patchar för mix.

Klart som korvspad. 😄

ja det var så sant det. "patch" kan också användas för att åsyfta ett ljud.

Postat

ofta beror det på att ditt ljudkort inte hänger med. det löser du med asio-drivrutiner. antingen till ett dedikterat ljudkort, eller försök att hitta fungerande till det du använder idag.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Fördröjningen mellan ditt midi-keyboard och programmet beror på drivrutinernas kapacitet att göra jobbet snabbt. Det kan även heta latency. Min erfarenhet är att de allra flesta datorer och ljudkort idag klarar av inspelning utan någon värre latency. Bara man skaffar rätt drivrutiner och konfigurerar dem som man ska.

Om du berättar vad du har för ljudkort och dator så kan du säkert få hjälp

Postat

Hehe, perfekt.

Med nya drivrutiner fungerar det faktiskt.

Tyvärr...måste jag köra på 40ms. Annars blir ljudet helt konstigt.

Lite för lång tid för att det ska vara perfekt.

Vad har ni själv för delay på era burkar?

Postat
Hehe, perfekt.

Med nya drivrutiner fungerar det faktiskt.

Tyvärr...måste jag köra på 40ms. Annars blir ljudet helt konstigt.

Lite för lång tid för att det ska vara perfekt.

Vad har ni själv för delay på era burkar?

ett par millisekunder ungefär

Postat

ojj....några millisekunder......

Ärligt talat....SUGER min dator.

Det är en AMD 1100 Athlon med ett Hercules Muse LT Ljudkort.

Alltså......ingen vidare.

Men, tror ni det funkar med ett nytt "midi" ljudkort!

Postat
ojj....några millisekunder......

Ärligt talat....SUGER min dator.

Det är en AMD 1100 Athlon med ett Hercules Muse LT Ljudkort.

Alltså......ingen vidare.

Men, tror ni det funkar med ett nytt "midi" ljudkort!

Om du får knaster och sprak i ljudet på lägre latency nu, så måste du troligen skaffa en kraftigare dator för att avhjälpa det...

Postat

Misstänkte det!

En sista fråga..... Är det någon skillnad i latency på USB eller MIDI till gameport på ljudkortet?

Postat
Misstänkte det!

En sista fråga..... Är det någon skillnad i latency på USB eller MIDI till gameport på ljudkortet?

Gameports-midi brukar vara riktigt uselt när det gäller stabilitet och timing, så jag skulle absolut skaffa ett USB-midiinterface - men det kommer inte att påverka latency, eftersom det handlar om en fördröjning från att midisignalerna kommer in till Cubase tills ditt valda VSTi skickar ut ljudet.

Postat

OK.....

Min MIDI keyboard har redan USB interface....det är det jag använder.

Men, kontentan av det hela. Bättre dator och bättre ljudkort. Så kommer jag ner i latency!

musik (oregistrerad)
Postat

Överväg Firewire!!

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.