Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag har använt en sådan själv ett bra tag och har varit jättenöjd med den.

Talkbackfunktionen va det som fick mig att köpa den eftersom det är lite krångligt att lösa utan mixerbord.

Nu när jag dock har skaffat mig ett mixerbord av bättre kvalitet så står den stackarn mest och samlar damm hemma så hör av dig om du vill köpa den 😎

Postat

Behöver du den funktionen, så är det nog inte så många andra som har det. Ett alternativ är förstås att använda en ledig ingång på ditt ljudkort och köra talkback igenom det genom att använda ljudkortets mixer på ett smart sätt (om ljudkortet har en smart uppbyggd router/mixer-funktion...).

SM Pro Audio M-Patch, Synthax Suzy och NHT PVC är passiva attenuatorer, som inte färgar ljudet, medan Big knob och C-control är aktiva (ljudet går igenom aktiv elektronik, som kan distordera, som lägger till brus och som färgar ljudet lite grand). Sedan beror det på hur kinkig man är förstås... 😎

Postat

Jo detta med distortionen har ju varit det du skrivit om tidigare då det talats om M-patch och Big knob. Frågan är bara om folk verkligen lider av detta. Har svårt att tro att det är så pass alvarligt som det låter när du skriver om det. Är det verkligen ett problem som uppkommer eller är det något som skulle kunna uppkomma. Är det verkligen så att Mackie har släppt en så pass dyr produkt som distar och förstör signalen? Låter otroligt. Färgningen hur stor är den då? Hör amn verkligen skillnad om man inte sitter i AKG´s testpatrull för nya mickmembran? 😎

Postat

Bra fråga. Distorsionen uppkommer om man överstyr ingången, så normalt är det inget man behöver fundera på. Det finns förstås andra typer av distorsion som kan uppkomma i aktiv elektronik, men det är i normalfallet försumbart. En passiv attenuator kan däremot inte distordera alls, oavsett hur mycket du skickar in i den. 😎

Postat

Mackie Big Knob skulle jag personligen möjligen kunna tänka mig, även om den tydligen har brister, som t ex hörlursförstärkaren som inte lär vara helt "high end" enligt andra användare. Men Samson - nej tack...

Fast det beror ju på vilka krav man ställer.

Själv kör jag "passivt". Och det fungerar hyfsat. Men även där kan det ju uppstå påverkan beroende på vad man har före och efter, anpasssningen förändras ju i det fallet när man ändrar volymen, så det bästa är ju att prova "hands on" med de prylar man använder.

Postat
Mackie Big Knob skulle jag personligen möjligen kunna tänka mig, även om den tydligen har brister, som t ex hörlursförstärkaren som inte lär vara helt "high end" enligt andra användare. Men Samson - nej tack...

Fast det beror ju på vilka krav man ställer.

Själv kör jag "passivt". Och det fungerar hyfsat. Men även där kan det ju uppstå påverkan beroende på vad man har före och efter, anpasssningen förändras ju i det fallet när man ändrar volymen, så det bästa är ju att prova "hands on" med de prylar man använder.

Ja - det kan bli en liten färgning, beroende på vad som sitter före och efter, eftersom den passiva attenuatorn kommer att påverka impedansen i viss mån - men den färgningen är normalt betydligt mindre än den genom aktiv elektronik - och i många fall obefintlig. 🙂

Behöver man funktionen i en annan manick, så är det förstås inte så mycket att fundera. Man får tänka på att vissa av detaljerna jag nämner i sammanhanget kräver lite extra av lyssningen... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.