Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vilket betalningsÀtt brukar ni annvÀnda er av?

"Postförskott" Det jag annvĂ€nt mig av för de mesta, men har mĂ€rkt mer och mer att folk inte vill annvĂ€nda det sĂ€ttet att betala? folk skriver att om dom skickar en vara och jag inte hĂ€mtar ut den fĂ„r dom stĂ„ för frakten tillbaka, det kanske stĂ€mmer men det kĂ€nns som det blir billigast för bĂ„da, Jag menar lurad kan man bli i alla fall av alla dessa sĂ€tt att betala tyvĂ€rr. 🙂

"Internetgiro" Har jag aldrig provat, nackdelen verkar vara att dom ska ha en procent avgift! sen mÄste man skicka med bussgods eller post som tar ut stora fraktkostnader. NÄgon som har erfarenhet av detta nya sÀtt att betala?

"Förskott" Har jag inte heller testat, det kÀnns som mest riskabla, men om man sÀljer sjÀlv sÄ skulle det vara bra för folk vill oftast att man som sÀljare ska betala frakten.

Men hur sĂ€kert Ă€r det att ge ut sitt kontonummer till en frĂ€mling? 😛

Finns det andra smidiga lösningar?

Redigerat av kirtaphus
Annons
Postat

beror lite pÄ summan av affÀren. Jag köpte en Macmini pÄ blocket och anvÀnde dÄ internetgiro. Det funkade fint. / Mikke

Postat

AnvĂ€nder visa-kort jĂ€mt.. har aldrig fĂ„tt problem.. Men jag lĂ€mnar aldrig ut mitt kortnummer, medvetet i alla fall 😛

Postat
"...skicka med bussgods eller post som tar ut stora fraktkostnader. .."

posten tar överdrivna kostnader o senkastar dom runt paketen som bollar!

bussgods dÀremot, Àr billiga, trevliga, försiktiga med paketen, och vÀrnar om kundens bÀsta!

Postat

Jag köper och sÀljer via internet hela tiden och har aldrig haft nÄgra problem.

Köparen stÄr för frakten och vÀljer hur det skall skickas.

Jag lÄter antingen köparen sÀtta in pengar i förvÀg pÄ mitt konto och litar han inte pÄ mig sÄ skickar jag via postförskott som Àr dyrare men köparen betalar.

NÀr jag sjÀlv handlar sÄ för jag in pengar i förvÀg pÄ sÀljarens konto. Om det inte Àr enorma belopp sÄ borde man kunna vara rÀtt sÀker, man har ju köparens telefonnummer, adress, bankkonto nummer osv sÄ blÄser de en kan man ju faktiskt göra livet ganska surt för dom.

Bussgods Àr bra men min arfarenhet Àr att de Àr lite lÄngsamma.

Handlar jag utanför Sverige Àr det Paypal som gÀller.

I musik sammanhang kÀnns det som om folk Àr rÀtt hederliga.

Men förmodligen sÄ Äker man vÀl pÄ nÄn blÄsning nÄn gÄng!

Postat

Jag lÄter antingen köparen sÀtta in pengar i förvÀg pÄ mitt konto och litar han inte pÄ mig sÄ skickar jag via postförskott som Àr dyrare men köparen betalar.

NÀr jag sjÀlv handlar sÄ för jag in pengar i förvÀg pÄ sÀljarens konto. Om det inte Àr enorma belopp sÄ borde man kunna vara rÀtt sÀker, man har ju köparens telefonnummer, adress, bankkonto nummer osv sÄ blÄser de en kan man ju faktiskt göra livet ganska surt för dom.

njae, jag mĂ„ste motsĂ€tta mig dĂ€r du sĂ€ger att bussbods Ă€r lĂ„ngsamma.. jag brukar göra sĂ„ att nĂ€r jag skickar grejjer, sĂ„ betalar jag allt, o nissen som sĂ€ljer sticker in pĂ„ bussgods lĂ€mnar det sĂ„ ringer jag dom nĂ€sta dag innan 5 o sĂ€ger vem jag Ă€r och frĂ„gar om mina prylar kommit!! oftast gör dom det! fick mitt soundtracsbord frĂ„n dalarna pĂ„ 2 dagar! och det Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€tt stort! (för ett mindre bord alltsĂ„ 😏 ) förresten fick det KNAPPT plats i min 245a.. 😄

fyra plus för bussgods!!

Postat
AnvĂ€nder visa-kort jĂ€mt.. har aldrig fĂ„tt problem.. Men jag lĂ€mnar aldrig ut mitt kortnummer, medvetet i alla fall 😉

Brukar ocksÄ handla med MasterCard/VISA och det har aldrig varit probelm , hur smidigt som helst!

Postat

njae, jag mĂ„ste motsĂ€tta mig dĂ€r du sĂ€ger att bussbods Ă€r lĂ„ngsamma.. jag brukar göra sĂ„ att nĂ€r jag skickar grejjer, sĂ„ betalar jag allt, o nissen som sĂ€ljer sticker in pĂ„ bussgods lĂ€mnar det sĂ„ ringer jag dom nĂ€sta dag innan 5 o sĂ€ger vem jag Ă€r och frĂ„gar om mina prylar kommit!! oftast gör dom det! fick mitt soundtracsbord frĂ„n dalarna pĂ„ 2 dagar! och det Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€tt stort! (för ett mindre bord alltsĂ„ 😉 ) förresten fick det KNAPPT plats i min 245a.. 😄

fyra plus för bussgods!!

2 dagar!!!!

I sÄ fall grattis!

Jag har bÄde fÄtt och skickat (kanske hundratals) prylar med Bussgods o den gÄngen det gick fortast tog det 4 dagar.

En nylon acke som jag skickade tog en o en halv vecka o köparen höll pÄ att ringa ihjÀl mig.

En gÄng sÄ svarade jag inte i telefon nÀr de skulle leverera prylen dÄ Äkte den tillbaks till deras lager och jag fick köra dit och hÀmta den, de hade inte sagt nÀr de skulle lÀmna prylen sÄ jag hade förmodligen inte varit hemma i alla fall.

Enda anledningen för mig att anvÀnda Bussgods Àr att de Àr varligare med grejerna men har jag brÄttom dÄ vÀljer jag nÄt annat!

Postat

njae, jag mĂ„ste motsĂ€tta mig dĂ€r du sĂ€ger att bussbods Ă€r lĂ„ngsamma.. jag brukar göra sĂ„ att nĂ€r jag skickar grejjer, sĂ„ betalar jag allt, o nissen som sĂ€ljer sticker in pĂ„ bussgods lĂ€mnar det sĂ„ ringer jag dom nĂ€sta dag innan 5 o sĂ€ger vem jag Ă€r och frĂ„gar om mina prylar kommit!! oftast gör dom det! fick mitt soundtracsbord frĂ„n dalarna pĂ„ 2 dagar! och det Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€tt stort! (för ett mindre bord alltsĂ„ 😉 ) förresten fick det KNAPPT plats i min 245a.. 😄

fyra plus för bussgods!!

2 dagar!!!!

I sÄ fall grattis!

Jag har bÄde fÄtt och skickat (kanske hundratals) prylar med Bussgods o den gÄngen det gick fortast tog det 4 dagar.

En nylon acke som jag skickade tog en o en halv vecka o köparen höll pÄ att ringa ihjÀl mig.

En gÄng sÄ svarade jag inte i telefon nÀr de skulle leverera prylen dÄ Äkte den tillbaks till deras lager och jag fick köra dit och hÀmta den, de hade inte sagt nÀr de skulle lÀmna prylen sÄ jag hade förmodligen inte varit hemma i alla fall.

Enda anledningen för mig att anvÀnda Bussgods Àr att de Àr varligare med grejerna men har jag brÄttom dÄ vÀljer jag nÄt annat!

jisses du har dÄ inte haft ngn tur med dom!!

vÀrre Àr det med företagsposten, jag skulle fÄ ett paket av min chef, och vi bor ju inte i samma stad, sÄ han skickade pÄ företagspaket, men nÀr det vÀl kom till norrköping, lÄg paketet en vecka innan de skickade tillbaks det till gbg! samma sak nÀsta gÄng, allt pga. att jag inte var Àgare av huset eller liknande! skumt var det iaf!!

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Internetgiro funkar bra.

SÀljaren fÄr inga pengar förrÀn varan Àr levererad o godkÀnd.

Finns inget tvÄng pÄ vilken frakt man anvÀnder.

Enda alternativet Àr vÀl egentligen face to face. Aldrig förskott.

Postat

Ge fan i att sÀtta in pengar i förskott om det handlar om större summor Àn vad man gör av med en kvÀll pÄ krogen.

Blev sjÀlv blÄst pÄ 6000:- förra hösten och det finns inte ett skit man kan göra trots att jag tom har killens personnummer.

Det enda skulle möjligtvis vara att Äka till hans adress men det blir en lÄng Äktur (stockholm-malmö) och hur kan jag ens veta att han bor dÀr och ÀndÄ mindre om han Àr hemma just dÄ.

Postat
Internetgiro funkar bra.

SÀljaren fÄr inga pengar förrÀn varan Àr levererad o godkÀnd.

Finns inget tvÄng pÄ vilken frakt man anvÀnder.

Enda alternativet Àr vÀl egentligen face to face. Aldrig förskott.

Jag har aldrig och kommer aldrig att skicka en vara innan jag fÄtt betalt. Vill köparen betala extrakostnaden för postförskott sÄ gÄr naturligtvis det bra.

Om man vill köpa varor som mÄnga Àr intresseade av sÄ lÀr man aldrig fÄ nÄgon för sÀljaren vÀljer den som Àr enklast att handla med.

Det finns de som vill som du nÀr de försöker handla av mig men dÄ sÀljer jag till nÄn annan.

Postat

Jag har alltid haft funderingar pĂ„ om man köper en bil, tex pĂ„ blocket.se. Hur fan ska man betala dĂ„? Överföring via nĂ€tet? Jag menar, man kan ju inte knalla runt med en plastkasse med 50 lax i 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.