Jump to content
Annons

Hur mycket dämpar det bygget?


dalachriser

Recommended Posts

Hejsan, vi har precis köpt vårat hus och ska snart flytta in. Jag tänkte bygga en studio av det fristående garaget. Tyvärr är jag trummis så jag vill nog isolera bort lite trumljud när barnen ska sova på kvällen och så där...

Garaget är just nu helt oisolerat. Det är tegelväggar och betongplatta.

Jag tänkte bygga så här:

Tegelvägg

70mm reglar med isolering

Dubbla 13mm gipsskivor

Luftspalt på ca 150-200mm

Dubbla 13mm gipsskivor

2x70mm reglar med isolering

Dubbla 13mm gipsskivor

Hur många dB kan det dämpa bort tror ni?

Jag kommer använda 2 branddörrar som ska vara mycket täta och med en luftspalt på 300-400mm.

Tack på förhand //David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej då, jag kommer bygga ett flytande golv + att trumsetet kommer stå på en platå uppepå plattan. En bra sak jag upptäckte är att taket lutar 14 grader, om jag då bygger en av väggarna på långsidan och kortsidan i 12 graders lutning så borde stående vågor bli minimala (hoppas jag iallafall). 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, jag kommer bygga ett flytande golv + att trumsetet kommer stå på en platå uppepå plattan. En bra sak jag upptäckte är att taket lutar 14 grader, om jag då bygger en av väggarna på långsidan och kortsidan i 12 graders lutning så borde stående vågor bli minimala (hoppas jag iallafall). 😄

det återstår att se hur det blir!! jag tror ingen i hela världen kommer veta om att du spelar (överhuvudtaget!!!) trummor när du har byggt sådär.. 😲

det kommer bli skitbra!! lägg upp bilder när det är färdigt, och lycka till!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, jag kommer bygga ett flytande golv + att trumsetet kommer stå på en platå uppepå plattan. En bra sak jag upptäckte är att taket lutar 14 grader, om jag då bygger en av väggarna på långsidan och kortsidan i 12 graders lutning så borde stående vågor bli minimala (hoppas jag iallafall). 🙂

Låter genomtänkt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

14 graders lutning på taket? Verkar vara en trend. Nåja, jag hur det också i alla fall... :rolleyes:

Med tanke på att du kommer att få ett herrans bra isolerat rum, så får du nog följa upp det med motsvarande i ventilationen. Och då blir det inte billigt. Minst sagt! Och luftombyte är väldigt bra om man andas. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tror det där med 14 graders lutning är ett minimikrav för att regnvatten och löv ska kunna rinna undan. Som tur är passar de oss studiobyggare perfekt. 😆

Ventilationen har jag funderat mycket över. Har lite kontakter inom byggbranschen så jag TROR och hoppas att jag kan få det i princip gratis. Det var mycket därför jag bestämde mig för att bygga så pass isolerat.

Har skissat upp rummet i Sketchup nu, och kommit fram till att det behövs ca 200kvm gipsskivor. Blir många turer med släpet när det handlar om ca 75 skivor á ?25kg/st och vi bara har en tillfällig bil vid namn Suzuki Swift med dragkrok, hahaha. :rolleyes:

Ska iallafall bli oerhört skoj att bygga denna "pojkdröm".

Redigerat av dalachriser
Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, 14 grader är minimum för tegeltak.

Jag skulle nog inte sätta tegel - regel - gips - mellanrum - gips -regel - gips. För det första är de lite svårt att montera gips inifrån mot reglarna. (Om man inte har en liten skruvmejsel och är väldigt smal. 20cm är inte mycket att krypa emellan... 😠)

För det andra:... (Och här var jag på väg ut i en ny svamling igen, men kom sedan på att jag redan beskrivit det i denna tråden. )https://www.studio.se/index.php?showtopic=26789&hl=

Hur skall du göra med innertaket? Det krävs liksom samma typ av konstruktion där för att uppnå samma resultat. Mura en tegelvägg i taket med tredubbla reglar och sex lager gips, etc?

Yep, jag håller också på som bäst, men har kommit lite längre än dig. Och skall också bli av med trumljuden. Till mina grannars stora glädje. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Yep, 14 grader är minimum för tegeltak.

Jag skulle nog inte sätta tegel - regel - gips - mellanrum - gips -regel - gips. För det första är de lite svårt att montera gips inifrån mot reglarna. (Om man inte har en liten skruvmejsel och är väldigt smal. 20cm är inte mycket att krypa emellan... 😉)

För det andra:... (Och här var jag på väg ut i en ny svamling igen, men kom sedan på att jag redan beskrivit det i denna tråden. )https://www.studio.se/index.php?showtopic=26789&hl=

Hur skall du göra med innertaket? Det krävs liksom samma typ av konstruktion där för att uppnå samma resultat. Mura en tegelvägg i taket med tredubbla reglar och sex lager gips, etc?

Yep, jag håller också på som bäst, men har kommit lite längre än dig. Och skall också bli av med trumljuden. Till mina grannars stora glädje. 😛

I och med att jag kommer att riva ner taket (för att sätta 2 gips,regel och isolering och sen 3 gips ) så kan jag bygga väggen på golvet och sedan (med hjälp av ett par starka kompisar) resa upp den. Det skulle ju inte fungera om jag inte tillfälligt hade en högre takhöjd att spela med (var jag smart nog att lista ut i förväg,hehe).

Har räknat ut att den största väggens maxvikt vid resningen där det kommer sitta regelverk och dubbla gips på ena sidan kommer hamna någonstans på lite mindre än 190kg. Det borde man fixa med 4-5 kompisar.

Anledningen till att jag dragit på med så mycket gips är att jag inte vet vad en gipsskiva dämpar i praktiken. Om vi säger att den dämpar 30dB, så borde tegelvägg,regel+iso,1 gips, mellanrum, 2 gips,regel+iso, 2 gips dämpa bort allt. Givetvis så bygger jag ju bara så i sådana fall.

Problemet jag tänker på mest är hur man på bästa sätt kan skydda reglarna mot fukt. Ska jag plasta in med åldersbeständig byggfolie och sedan använda metall/plast-avstånd för att få ordentlig ventilering mellan tegelvägg och reglar?

Plugga reglarna direkt mot plasten riskerar väl att repa upp den?

Redigerat av dalachriser
Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

😉 Vi byggde ungefär på samma sätt när vi gjorde ordning vårt inspelningsrum... Regel+isolering samt dubbla lager gips, luftspalt regel+isolering+trippellager gips... Även taket är dubbelt hos oss... Och detta är i princip ljudlöst med dubbla ljudklassade dörrar... Det blev dock en del jobb... Ca. 120st gipsskivor på 12Kvm gick åt... Vi byggde dock golvet på Vibratecregel m. gummikuddar samt stenplattor... Men som sagt tyst och DYRT!!!

Glöm dock inte fogmassa!!! Vi tätade varenda skarv, samt placerade alla gipsskivor omlott så att inte några skarvar hamnade på samma ställe... Ett par tusen gipsskruv gick åt oxå...

Fogmassa finns hos Bygmax för en tia tuben... Räkna dock med att det går åt en 60-70tuber...

Redigerat av I C O N
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, foga och att sätta gipsskivorna omlott har jag tänkt på.

Sån där vibratecregel, vad kostar det per kvm?

Gips och regel tycker jag inte blir dyrt när jag räknar på det, däremot det flytande golvet har jag ingen aning om det landar på 5000kr eller 50.000kr. Jag ska flyta ca 16 kvm. Vad kommer det kosta tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Vibratec golvet kostade 7500:- inkl reglar, gummibussningar samt 15liter Soundkillerlim... Dessutom gjorde Vibratec en uträkning på hur mkt. hela rummet skulle komma att väga så att det blev rätt antal gummibussningar under reglarna... Allt för att gummit ska arbeta optimalt...

Golvet består alltså av reglar på gummibussningar, mellan reglarna ligger det 45mm stenullsisolering... Ovanpå detta ligger ett lager golvspån samt betongträdgårdsplattor på 40mm (ca 60st om jag minns rätt)... Ovanpå stenen applicerades Soundkiller, ca 1cm tjockt, samt ytterligare ett lager golvspån...

Gjorde även ett fönster i en av väggarna med storleken 100x120cm... Till detta beställdes 12mm ljudisolerglas som monterades i varsin träram och placerades i varsin vägg... Fick bra hjälp här med konstruktionen...

Glaset beställdes av ett lokalt glasmästeri och kostade 2000kr utan kvitton... 😉 Det skulle tydligen kostat betydligt mer...

Redigerat av I C O N
Link to comment
Dela på andra sajter

Ståendevågor försvinner inte för att det är vinklade väggar och tak, det som sker är att de kommer mer oregelbundet i rummet (vilket iofs kan vara bra), de byter alltså plats. Det värsta är ett kvadratiskt rum med lika mått åt alla håll (då kommer ståendevågorna från alla håll samtidigt), och måtten blir ju inte lika när väggarna är vinklade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet jag tänker på mest är hur man på bästa sätt kan skydda reglarna mot fukt. Ska jag plasta in med åldersbeständig byggfolie och sedan använda metall/plast-avstånd för att få ordentlig ventilering mellan tegelvägg och reglar?

Plugga reglarna direkt mot plasten riskerar väl att repa upp den?

Nu är vi inne på lite otäcka saker, nämligen fukt. Skall strax återkomma till det. Ber om ursäkt i förväg, för att detta blir långt.

ICONs golv verkar vara herrans stabilt, även om jag inte begriper varför man inte byggde väggarna PÅ det flytande golvet. Har du höjden i garaget så kan du ta till såna rejäla doningar. Det hade inte jag så jag fick kompromissa. I mitt fall var höjden i rummet allt för lågt redan från början så jag har fått kompromissa lite i alla fall. När det kommer till ljudisolering så måste det alltid till en avvägning mellan vad som är möjligt och vad som blir den svagaste punkten. Om man bara har en 25db dörr att tillgå, varför göra väggarna tystare än så? Dämpningen blir liksom inte mer än 25db i alla fall...

I taket har jag 35cm reglar och ull (ungefär). Under detta har jag så kallade "resilient channels" eller akustikprofil. Innertaket är inte satt ännu men det kommer att bli OSB+2*gips. OSB för att ha något att skruva i och gips är inte roligt...

Akustikprofil

I väggarna har jag den yttre väggen 145mm regel o isolering. Sedan kommer luftspalt följt av en stålregel (70mm o isolering) och OSB+2gips.

Reglar

I golvet kommer det att bli Stepisol följt av golvspån och två lager golvgips. Ovanpå detta blir det parkett. (Behöver jag dämpa mer så använder jag mattor.) Trummorna kommer att vara upp på ytterligare en avsats om så behövs.

Stepisol

Och som ICON sa: Foga, foga, foga!

Fukt och fuktspärrar:

Här har jag fått råden att använda allt från inget alls till åldersbeständig byggplast. Ingen, och jag menar ingen, verkar vilja ta ansvaret för hur och var den skall sättas, eller om. Det finns dock några små tumregler.

1. Sätt byggplasten så nära den varma sidan som möjligt

2. Se till att de inte blir några hål

3. Sätt den absolut inte i 2/3-dels punkten.

Kommentarer

1. Det är fukt inifrån som i värsta fall kan kondensera på plasten och skapa mögelproblem. Ju kallare plasten är desto större chans för kondensering. Sätta den direkt mot din tegelmur vore alltså en ren garanti på att FÅ mögel. Sätta den dikt an mot de innersta gipsskivorna vore bäst. Men då får man inte göra hål i väggarna med skruv eller annat.

2. Jag provade själv att ha ett hål i plasten, innan ventilationen var dragen. Snacka om drag! Trots att det var väggar och isolering emellan (till ytterväggen) så kom otroligt mycket luft att passera detta hål. Och med detta följer givetvis fukt... Det betyder till exempel att om man sätter plasten dikt an mot det innerst gipslagret och sedan skruvar upp något på den väggen så har man gjort hål och skapat ett problem. Sättet att komma runt detta kan vara att använda 90 (eller 70) stående reglar på den inre väggen, sätta ångspärren och sedan spika 45 reglar liggande för att fästa gipsen i. Då har man i alla fall 45mm från väggen innan man lyckas perforera plasten. Här är en lite bild där de använder sig av akustikprofil.

Ljudvägg

Fast helst hade jag använt såna här 😆 Men det hade gått lika bra med Akustikprofilen ovan.

Soundwall

3. Gammal tumregel. Det visar sig att ju närmare man kommer tvåtredjedelar (2/3) desto större chans till fuktproblem.

Golvet då? Får jag gissa att det är betongplatta på mark. Samma visa här. En del förespråkar byggplast här också medan andra vill att man skall använda underventilerat golv. T.ex. så kan man använda sk. Platon-matta. Problemet är bara att då skapar man ett hålrum som resonerar och i värsta fall förstärker ljudet ner i plattan. I ditt fall kanske det inte är något problem eftersom garaget är fristående, men det finns i alla fall en risk att plattan vibrerar och då kopplas vibrationerna till ytterväggarna och Voila! vi hör bastrumman jättebra utanför.

Mina råd kan du ta eller förkasta, för jag liksom alla andra, kan inte garantera något. Jag hade fyra olika byggingenjörer på plats innan jag började och alla gav olika svar, så jag var tvungen att resonera mig fram till en möjlig lösning för mig. Detsamma gäller dig. Lycka till! 😆

(Usch va långt och tråkigt det blev. Frågar du mer så finns risken att jag svarar...)

Edit: Satt visst cm där det skulle vara mm på ett antal ställen.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Blev nog någon missuppfattning här... Våra väggar och tak står på golvet... alltså ingen kontakt med omgivande rum förutom gummit under golvet då... Stabilt är det kan jag lova... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Aahh. Trodde nog det var riktigt gjort. 😆

Mina inre väggar står på betonggolvet men har gummi (stålskena med gummi) emellan för att koppla loss dem från golv och tak. Sedan kommer golvet att flyta inuti detta. Likaså "flyter" (eller blir det "hänger") taket fritt. Men din lösning är optimal (och utrymmeskrävande och rätt dyr antar jag?) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Kostnaden för bara inspelningsrummet med allt byggmaterial ligger någonstans mellan 30-40k... Men jag är nöjd då det mer eller mindre är knäpptyst fast jag har en vildsint trumslagare på andra sidan studiofönstret...

Kan ju oxå säga att det tar tid att bygga på det här sättet då man man måste vara extremt noggrann med att foga samt att lägga all gips omlott... Blev även lite bökigare då inga väggar eller tak är vinkelräta... Mer jobb än vad man tror att regla och smälla upp 2st innertak med vinkel...

Gjorde dock ett klipp på dörrarna då jag hittade ljudklassade dörrar med karm billigt, begagnade på Blocket... Fick dock köra en bit för att hämta dom men det var det värt med tanke på nypriset på såna dörrar...

Viktigt är dock att sätta på nya gummilister runtom på dörrarna då ljud har en tendens att läcka genom minsta lilla springa...

Redigerat av I C O N
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lee, jag har absolut inget emot dina svar. Hade ingen aning om att byggplasten skulle vara så nära värmen som möjligt. Tur att du sa det... 🙂

Jag sliter också med att det är dålig takhöjd på garaget. Har gått i tankarna om att bygga med 2 gips, och framöver kanske höja taket 1 meter för att få bättre isolerat samt lite bättre akustik.

Som högst är taket 260cm och som lägst 220cm.

Redigerat av dalachriser
Link to comment
Dela på andra sajter

Lee, jag har absolut inget emot dina svar. Hade ingen aning om att byggplasten skulle vara så nära värmen som möjligt. Tur att du sa det... 😉

Jag sliter också med att det är dålig takhöjd på garaget. Har gått i tankarna om att bygga med 2 gips, och framöver kanske höja taket 1 meter för att få bättre isolerat samt lite bättre akustik.

Som högst är taket 260cm och som lägst 220cm.

Va i helsike!?! Har du flyttat in hos mig? 😉 Jag har 220 och 310cm...

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)
I och med att jag kommer att riva ner taket (för att sätta 2 gips,regel och isolering och sen 3 gips ) så kan jag bygga väggen på golvet och sedan (med hjälp av ett par starka kompisar) resa upp den. Det skulle ju inte fungera om jag inte tillfälligt hade en högre takhöjd att spela med (var jag smart nog att lista ut i förväg,hehe).

Har räknat ut att den största väggens maxvikt vid resningen där det kommer sitta regelverk och dubbla gips på ena sidan kommer hamna någonstans på lite mindre än 190kg. Det borde man fixa med 4-5 kompisar.

Anledningen till att jag dragit på med så mycket gips är att jag inte vet vad en gipsskiva dämpar i praktiken. Om vi säger att den dämpar 30dB, så borde tegelvägg,regel+iso,1 gips, mellanrum, 2 gips,regel+iso, 2 gips dämpa bort allt. Givetvis så bygger jag ju bara så i sådana fall.

Problemet jag tänker på mest är hur man på bästa sätt kan skydda reglarna mot fukt. Ska jag plasta in med åldersbeständig byggfolie och sedan använda metall/plast-avstånd för att få ordentlig ventilering mellan tegelvägg och reglar?

Plugga reglarna direkt mot plasten riskerar väl att repa upp den?

Blev lite fundersam över varför du måste resa väggarna efter att du byggt dom??? Vi reglade en vägg i taget, tryckte i isolering och sedan skruvade vi på gipset, lager efter lager...

När väl alla fyra väggarna var klara så reglade vi helt enkelt nästa vägg framför den första och gjorde om samma procedur... Innerväggarna fick en lägre höjd än ytterväggarna så att vi på det sättet fick en bra luft spalt mellan de två taken...

Ska kanske tillägga att vi använde plåtregel med tillhörande golvregel som gör att det snabbt blir stabilt när man väl börjar få dit gipset...

Redigerat av I C O N
Link to comment
Dela på andra sajter

Medhåll! (Ja till ICON då... 😕 )

Det finns ingen anledning till att resa några väggar alls. Speciellt som du inte längre skall hamra in en massa gipsskivor emellan väggarna.

Litet tillägg bara: Skall du höja taket så gör det innan du börjar bygga studion. Det gå inte att förlänga väggar och allt arbete du gjort innan blir ogjort. Så bestäm dig först. Och ta god tid på dig, ha inte för bråttom, det blir mycket bättre då. Hejhopp. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...