Jump to content
Annons

mastring


Lakeshore

Recommended Posts

Hej! Jag har precis mixat en demoskiva och vill få låtarna i jämn volym, och ställa in tystnad mellan låtarna.

Jag har då hört att man gör detta i mastringen (jag har aldrig mastrat)

Så om ni har enkla tips och lösningar är jag väldigt tacksam:)

Jag har programet Sound Forge.

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att eventuellt snygga till ljudet mer en EQ. Sen normaliserar du. Och det bör räcka. Beroende på vilken version du har på soundforge så finns det nåt som heter wavehammer. Dra igång den och dra på tills du ligger så nära 0 dB som möjligt utan att det börjar att kompromera. Hårfint!

Sen så kan du lägga en halv sekunds tystnad innan låten startar. Annars så kommer det att knäppa i början av låten när du sen spelar upp den. Likaså gör du det efter låten fast med nån sekunds tystnad.

Gör så på varje låt. Bränn dom sen med ditt brännarprogram och ta bort den autotystnaden på 2 sek som oftast ligger som default.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Eller så skickar du dom åt mig. Då du har mixat ditt material, är du "blind" (pun intended) för vad som bör korrigeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som tsmalmbe säger så ska du egentligen inte själv mastra ditt material då du är allt för lyssningsblind (partisk) inför materialet. Hitta gärna nån annan som kan hjälpa dig.. Men en fråga dock, vad vill du mastra för? Är det för att avnjutas på en kommersiell radiokanal (max limiter + max punch= sticka ut och bli upptäckt) eller ???

Annars så finns det massvis med ypperliga artiklar att läsa om ämnet på https://www.studio.se/index.php?showtopic=12406 och min favorit är http://www.tcelectronic.com/media/katz_199...t_mastering.pdf 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag tänkte också på mastering och detta kan vara lite off topic!

Vilket program är bäst att mastra i? Jag kör med Cubase SX och brukar göra wav filer som jag sedan fixar med i bränningsprogrammen men jag har märkt att många snackar om Wavlab.

Spelar det stor roll vilket program man kör med? Eller är det så att jag blandar ihop ljudbild och mastering (och jag menar att mastering är just låtspåren relativa till varrandra som volym, tystnad osv)?

Hmm hoppas ni hajjar vad jag är undrar över.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Mastra själv bara. Men beställ en "mastring" av en låt nån annanstans ifrån också. Jämför. Är du nöjdare med ditt jobb, go ahead,

Jag har alltid try-before-you-buy -policy. Som en självklarhet. Som ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får man väl pisk från många håll, men beroende på vilken musikstil du ska mastra så kan du behöva en limiter för att maximera låtarna. Om det är "populärmusik" du ska göra är det nästan ett krav, om du inte vill att låtarna ska låta svaga när svenne banan lyssnar i shuffle-mode i sin mp3-spelare och din låt kommer efter Kent, Metallica eller 50 Cent.

Tips på bra limiters/maximizers hittar du i denna tråd där det även finns länkar till bra gratispluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj många svar här:)

Det är min polares musik. Han ville ha hjälp med att spela in en demoskiva.

Musiken är lite trubaduraktig med vitsiga texter och mycket akustiska intrument.

Så jag vill inte komprimera alltför hårt för att behålla dynamiken.

Vi kommer antagligen mastra tillsammans då han inte hört mixningen än. Mitt mål är som sagt bara att få en jämn ljudnivå utan extra effekter. Men det är kul om man kan få till det snyggt för eventuell promotion.

Jag har provat KillwithSkill's tips med wavehammer och det funkar bra:)

Trevlig Midsommar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...