Jump to content
Annons

Instrumental låt


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Ej namngiven

* GENRE: instrumental hårdrock/rock?

* LÅTLÄNGD: 2:08

* KOMPOSITÖR: Johan Ahlqvist

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 1.95mb

* STATUS: Work in progress

Jag satt och pillade med mitt trumprogram i förrgår och sen helt plötsligt var den här låten på G. Mest gör jag den för att lära mig, genom att göra lite svårare grejer än normalt(nej låten är inte så avancerad då 😕), men också för att det skulle vara intressant att ge sig på en sån här låt.

Jag har aldrig gjort ngt liknande innan och vill gärna ha lite feedback på låten. Jag vet ju inte riktigt vad som är "rätt o fel" när man gör såna här låtar. Notera att det är ett work in progress och jag spelar lite fel på ngt ställe. Jag är ingen gitarrvirtuos så förvänta er inget dream theater stuk 😄.

Konstruktiv kritik mottages med glädje, vare sig den är positiv eller negativ så hjälper den ju mig att bli bättre. Dags att sluta tjata!

instrumentalt.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena easy dog.

Eftersom ingen annan har kommenterat så gör väl jag det.

Jag tycker att ditt gitarrlir är helt ok,men det blir lite enformigt..men som du skrev det är ju bara en skiss..Jobba på med den här,och Yla in nåt passande - så har du strax en färdig låt.Nice Work!

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna 😳. Enformigt var just det jag var rädd för att det skulle bli.

Vad menar du med "Yla in ngt passande"? Menar du sång då eller?

Jag funderar på att stycka upp låten och sätta ihop till en "vanlig" låt så att säga. Arra om det och lägga till lite andra delar, blir ju fortfarande ett bra läroprojekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna 😉. Enformigt var just det jag var rädd för att det skulle bli.

Vad menar du med "Yla in ngt passande"? Menar du sång då eller?

Jag funderar på att stycka upp låten och sätta ihop till en "vanlig" låt så att säga. Arra om det och lägga till lite andra delar, blir ju fortfarande ett bra läroprojekt.

Hej igen.

Jo jag menar sång,så att det blir lite mer färdigt - eller en bit till på vägen.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

hepp,

Låter som en stapel av sköna riff to me. 😉

Gillar riffet som börjar på 1.10. Utgå från det och bygg en låt runt det tycker jag.

Låter som om dina gitarrer brusar mycket, kanske ska kolla upp det med?

mvh, Eliasson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör gitarrerna igenom en gammal porta(Roland vs-840) som jag använder för effekter, så att det brusar lite är inget förvånande 😎. Så fort som jag får ekonomi till det så kommer jag byta ut den lösningen.

De flesta riffen kommer nog vara kvar i låten tror jag. Men riffet som kommer där lite efter en minut kommer antagligen bli ett versriff iaf. Kul att du gillade det iaf 😎.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna har jag inte jobbat så mycket med faktiskt, men jag ska försöka få till mer variation i det första riffet på trummorna och utöka den andra delens trummor också. Jag brukar oftast bara göra väldigt basic trummor och "copy and paste" och sen börja med nästa riff. Detta gör det enklare för mig att koncentrera mig på låten i sig för att senare fixa till trummorna 😕.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Grymmt bra låt, älskar de som händer vid 1:10 😉

Bra gitarrljud, bra mixat men jag skulle nog höja basen lite på kaggen.

Jag tror de skulle låta rätt bra om du la in dubbel kagge från 1:10 och växlade de med singel slag.

😮

Om du har låten och alla olika spår kvar så skulle jag gärna vilja pröva att mixa om den och testa lite olika grejer med kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade /i mina öron/ låtit bättre om du lirat in 2 gitarrer och panorerat än när du kör en gitarr i stereochorus, vilket det låter som nu. Bas hade behövts också för att ge mer botten åsså någon som ylar med då! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade /i mina öron/ låtit bättre om du lirat in 2 gitarrer och panorerat än när du kör en gitarr i stereochorus, vilket det låter som nu. Bas hade behövts också för att ge mer botten åsså någon som ylar med då! 🙂

De kan ju funka men de kanske går med att öka den låga EQn på guran som jag gör (utan att de blir grötigt som jag får de)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hallå hallå, har inte varit aktiv här på ett tag nu men nu är jag tillbaka!

Jag använder en gammal porta, roland vs-840 för alla effekter. Gammal som gatan men den gör sitt jobb i brist på annat. Jag spelar alltid in 2 gitarrer och panorerar ut de 50-100 och ibland lägger jag en extra i mitten(bara ibland), så det är ingen stereochoruseffekt på det, men chorus kan det vara(kommer inte ihåg).

Trummorna sätter jag ihop i drumsite som jag köpte för lite över ett år sedan nu, funkar bra och kan låta bättre än i den här låten med lite pill 😉.

Christofer, tyvärr har jag nog inte kvar spåren. Sånt som rensas ibland. Men en del av låten har hittils blivit räddad dock, det riffet som kommer 1:10 är en del av en ny låt till mitt band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dahla, den referensen har jag inget emot alls 😉.

Mange, som jag skrev innan så kommer det inte bli ngn låt av det här. Utan den fungerar endast som "riffpool" så att säga för tillfället. Nästan alla riffen ska dock få ett hem 😄. Men visst hade basen fetat till det, men det var ju w.i.p och då lägger iaf aldrig jag ngn bas ^^.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...