Jump to content
Annons

Nätverkskort, antivirusskydd stör inspelning.


Fred

Recommended Posts

Hej jag har läst att nätverkskort och antivirusskydd kan störa inspelningen och att man inte bör ha datorn online-uppkopplad när man spelar in och att man bör stänga av det när man jobbar i Cubase SX 3 (944 <-- senaste versionen). Men då undrar jag hur man skall gå tillväga när man jobbar i "Digital Musician-läge" d.v.s. med andra musiker över nätet. Man vill ju inte gärna vara ute på internet utan virusskydd och brandvägg. (Saknar logik)

Man bör heller inte ha något raffigt grafikkort som tar en väldigt massa minne. Jag kommer exakt inte ihåg vad mitt grafikkort heter men det är ett silencekort utan fläkt med 2 stycken DVi-utgångar och det står 256 mb på kartongen. I praktiken berättade datorbyggaren för mig att grafikkortet dubblerar eller fyrdubblar minnet ända upp till 1 Gb vilket resulterar i att jag har endast tillgång till 3Gb i ram av totalt 4Gb.

Jag undrar om jag har köpt ett felaktigt grafikkort men jag vet att datorbyggaren som kan verkligen bygga datorer, fina stabila datorer rekommenderade varmt mitt grafikkort som heter MSI... någonting.

Datorbyggaren som har byggt maskinen åt mig är ingen "musikdator"-byggare på något sätt, men jag antar att min maskin skall väl kunna rulla på i tunga produktioner då det är en dual-coremaskin med 3.2 Ghz x 2 med 2x2 mb i cache såsom Asus premium etc av väl utvalda delar . Jag vet inte om jag har hyperthreading men hyperthreadingen skall stängas av i BIOS för att få det att fungera bättre till Cubase SX3.

Så har jag förstått det hela. Det är verkligen en djungel innan man får ordning på allting men man lär sig alltid något nytt.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I praktiken berättade datorbyggaren för mig att grafikkortet dubblerar eller fyrdubblar minnet ända upp till 1 Gb vilket resulterar i att jag har endast tillgång till 3Gb i ram av totalt 4Gb.

Om du citerat honom rätt så skulle jag aldrig låta den killen bygga en dator åt nån.

Hela vitsen med grafikminne är att man ska kunna ha en cache för att den ska kunna jobba snabbare med krävande 3D-grafik som spel och dylikt. En ytterst liten del av det minnet används vid vanligt desktopbruk (olika mycket beroende på upplösning och färgdjup).

Integrerade grafikchip (sådana som sitter på många moderkort) har däremot inget eget minne utan använder sig av RAM-minnet.

Men det är möjligt att du helt enkelt missförstod honom? Hursomhelst är det nog ett bra val av grafikkort.

Angående virusskydd och brandvägg: Om du du bara ska jobba med andra musiker över nätet och litar på dem så kan du ju temporärt stänga av virusskyddet när du jobbar med musik bara. Det är det som är det mest resurskrävande. En bra brandvägg tar inte mycket resurser. Alternativt kan du ju skaffa en hårdvarubrandvägg, om du inte har en sådan i din eventuella router redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag har hört som talar emot mycket grafikminne är att det käkar upp en massa bandbredd i onödan. Nu är jag förmodligen helt ute och cyklar, men det var något om att när det är mycket minne, så skickas grafikinformationen liksom parallellt, medans om man har lite minne så går det i högre utsträckning seriellt, som i en kö. I det förstnämnda fallet kan det bli trångt på vägarna, medans i det sistnämnda fallet finns filer över till övrig trafik.

men det är alltså information som jag hörde för 2-3 år sedan och som jag återberättar ur minnet. det brukar dyka upp troll i så gamla minnesbilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör heller inte ha något raffigt grafikkort som tar en väldigt massa minne. Jag kommer exakt inte ihåg vad mitt grafikkort heter men det är ett silencekort utan fläkt med 2 stycken DVi-utgångar och det står 256 mb på kartongen. I praktiken berättade datorbyggaren för mig att grafikkortet dubblerar eller fyrdubblar minnet ända upp till 1 Gb vilket resulterar i att jag har endast tillgång till 3Gb i ram av totalt 4Gb.

Externa grafikkort tar inget av ram-minnet. Det är som Rainydays skriver enbart interna grafikkort utan eget minne som "lånar" av datorns minne.

Grafikkortet har ingen som helst betydelse i dagsläget vad det gäller prestanda i muskproduktion - så länge det stöder den upplösning du vill köra på.

Men det kan vara bra att satsa på ett dugligt 3d-kort med en del ram-minne (vilket ditt kort har) inför kommande Windows Vista (om du planerar uppgradera till det).

Låter som din dator kommer fungera alldeles ypperligt för musikproduktion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...