Norbert Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Om nÄgot program skulle klara av att emulera CHAOS DESIGNER i Stylus RMX sÄ Àr det vÀl Reason? Det kanske till och med gÄr att göra den bÀttre i Reason? Speciellt den nya Buzz-prylen i Stylus skulle ju vara hÀftigare om den gick att synka till tempot (vilket inte verkar gÄ att göra i Stylus). LFO:erna i Reason gÄr ju att synka till tempot sÄ alla funktioner i CHAOS DESIGNER i Stylus borde vÀl gÄ att göra i Reason fast med alternativet att temposynka? NÄgon kanske redan har gjort det hÀr. Skulle vara riktigt intressant i alla fall.
Linus Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Jag har inte Stylus sĂ„ jag hade inte koll pĂ„ vad Chaos Designer gjorde. Jag googlade upp, och det verkar som den kastar om slagen lite för variation? Ptja, sĂ„nt har jag gjort sedan Reason 1. AnvĂ€nd "Alter notes" och ange ett ganska lĂ„gt procentvĂ€rde för subtilare variationer. đ
Norbert Postat 10 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2006 (redigerat) Alter notes? Jag Ă€r lite av en nybörjare pĂ„ att koppla och experimentera med Reason. Har just upptĂ€ckt den vĂ€rlden Ă€ven om jag sjĂ€lv har anvĂ€nt Reason sedan 2.0. đ Den gör ju mer Ă€n att alternera noter dock. Kolla in den hĂ€r bilden: http://www.spectrasonics.net/instruments/stylusrmx_int5.html Med reglagen kan man bestĂ€mma hur ofta pattern change, reverse notes osv. ska intrĂ€ffa. NĂ„got sĂ„nt borde ju gĂ„ att göra i Reason. Det som inte syns pĂ„ bilden Ă€r just den nya Buzz-grejen jag snackade om. Kika pĂ„ den hĂ€r videon för att höra vad den gör: http://files.spectrasonics.net/files/tutor...Chaos_Buzz.html Den repeterar noterna med stĂ€llbar hastighet. Man kan Ă€ven accelerera och retardera den hĂ€r hastigheten för att fĂ„ det att verka som pitchbends vid högre hastigheter (nĂ€r man kör sĂ„ snabbt att det oscillerar). De andra funktionerna anvĂ€nds lite framĂ„t mitten av den hĂ€r videon: http://www.spectrasonics.net/instruments/m...X-Overview.html Och det balla vore ju att kunna temposynka allt det hĂ€r i Reason eftersom det inte gĂ„r i Stylus. đ Efter att ha surfat runt lite hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ har jag förstĂ„t att om nĂ„gon skulle kunna göra en "Chaos Designer" i Reason sĂ„ Ă€r det du. Kanske skulle man kunna göra den som en Combinator? Den skulle vĂ€l frĂ€mst fungera bra pĂ„ Dr. REX eftersom Stylus inte Ă€r annat Ă€n en REX-spelare. De andra grejerna i Stylus kan man ju redan göra rĂ€tt enkelt, som filter, pitch och effektrack. Redigerat 10 juni 2006 av Norbert
Linus Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 (redigerat) Kika pÄ den hÀr videon för att höra vad den gör: http://files.spectrasonics.net/files/tutor...Chaos_Buzz.html Det hade varit jÀtteenkelt ifall man kunde ha automatiserat Loop End i NNXT, men med de möjligheter som finns nu sÄ kan det dÀr bli svÄrare. Redigerat 10 juni 2006 av Linus
Norbert Postat 10 juni 2006 TrÄdstartare Postat 10 juni 2006 Ahaa, jo det Àr ju sant. Men resten av Chaos Designern borde vÀl gÄ att genomföra? SlumpmÀssig variation av pattern, repeat och reverse med nÄgon slags "sannolikhets-slider".
Moke Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Man kanske skulle kunna göra det mesta om man trixar lite Matrix modulen (kanske flera pÄ samma gÄng) och CV kontrollera Combinator rattar som i sin tur kontrollerar olika grejer pÄ Matrixen/Matrixarna.
Moke Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 (redigerat) Förresten.... Jag ska nog ge det ett försök nĂ€r jag kommer hem frĂ„n jobbet. Mig Ă€lska fixa och trixa med combinator. đ Redigerat 12 juni 2006 av Moke
Norbert Postat 12 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 juni 2006 HĂ€rligt. Jag ska prova trixa lite sjĂ€lv nĂ€r jag kommer hem. Har aldrig testat det hĂ€r med "CV-kontrollera" förut sĂ„ det kan bli kul. đ TĂ€nk pĂ„ att NN-XT mĂ„ste anvĂ€ndas för slumpmĂ€ssig reverse. Den Ă€r vĂ€l den enda prylen som kan vĂ€nda ljud baklĂ€nges?
mornel Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 HĂ€rligt. Jag ska prova trixa lite sjĂ€lv nĂ€r jag kommer hem. Har aldrig testat det hĂ€r med "CV-kontrollera" förut sĂ„ det kan bli kul. đ± TĂ€nk pĂ„ att NN-XT mĂ„ste anvĂ€ndas för slumpmĂ€ssig reverse. Den Ă€r vĂ€l den enda prylen som kan vĂ€nda ljud baklĂ€nges? Nej, NN19 kan ocksĂ„, men det Ă€r lite knepigare dĂ€r. Vill man ha slumpmĂ€ssigt baklĂ€nges i NNXT Ă€r det bara att slĂ€nga in samma sampling tvĂ„ gĂ„nger, vĂ€lja att den ena ska spelas upp baklĂ€nges, gruppera och vĂ€lja att de ska alterneras. Tror jag.
Norbert Postat 12 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 juni 2006 (redigerat) HĂ€rligt. Jag ska prova trixa lite sjĂ€lv nĂ€r jag kommer hem. Har aldrig testat det hĂ€r med "CV-kontrollera" förut sĂ„ det kan bli kul. đ± TĂ€nk pĂ„ att NN-XT mĂ„ste anvĂ€ndas för slumpmĂ€ssig reverse. Den Ă€r vĂ€l den enda prylen som kan vĂ€nda ljud baklĂ€nges? Nej, NN19 kan ocksĂ„, men det Ă€r lite knepigare dĂ€r. Vill man ha slumpmĂ€ssigt baklĂ€nges i NNXT Ă€r det bara att slĂ€nga in samma sampling tvĂ„ gĂ„nger, vĂ€lja att den ena ska spelas upp baklĂ€nges, gruppera och vĂ€lja att de ska alterneras. Tror jag. Med andra ord blir det svĂ„rt att inkludera den hĂ€r funktionen om man skulle göra hela den hĂ€r prylen som en Combinator som skulle kunna kopplas till vilket instrument som helst för att göra mönstret slumpartat. Det skulle ju bli perfekt om man kunde programmera de fyra rattarna pĂ„ Combinatorn till Pattern, Repeat, Pitch och Buzz, för att efterhĂ€rma de fyra parametrarna frĂ„n Stylus. Chaos Combinator skulle den kunna heta. đ± Redigerat 12 juni 2006 av Norbert
Linus Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Med andra ord blir det svÄrt att inkludera den hÀr funktionen om man skulle göra hela den hÀr prylen som en Combinator som skulle kunna kopplas till vilket instrument som helst Precis min tanke, det gÄr bara ifall man bara satsar pÄ en specifik loop, eftersom man mÄste joxa med grupper och zoner i NNXT.
Linus Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 HÀrligt. Jag ska prova trixa lite sjÀlv nÀr jag kommer hem. Har aldrig testat det hÀr med "CV-kontrollera" förut sÄ det kan bli kul. TÀnk pÄ att NN-XT mÄste anvÀndas för slumpmÀssig reverse. Den Àr vÀl den enda prylen som kan vÀnda ljud baklÀnges? Nej, NN19 kan ocksÄ, men det Àr lite knepigare dÀr. Vill man ha slumpmÀssigt baklÀnges i NNXT Àr det bara att slÀnga in samma sampling tvÄ gÄnger, vÀlja att den ena ska spelas upp baklÀnges, gruppera och vÀlja att de ska alterneras. Tror jag. DÄ kommer samplingen att spelas lika ofta baklÀnges som framlÀnges. Ifall man grupperar tvÄ identiska framlÀnges-samplingar och en baklÀnges kommer den att spelas baklÀnges fÀrre gÄnger. FrÄgan Àr ifall samplingarna rÀknas som tre enskilda samplingar och tar tre gÄnger sÄ mycket RAM? Eller om NNXT inser att att de Àr identiska wavfiler med olika samplerparametrar, och utnyttjar samma fil till alla tre samplingarna? Jag skulle nog lösa det med att anvÀnda tvÄ samplingar. En framlÀnges och en baklÀnges pÄ varsin utgÄng, till en Line Mixer. Sen skulle jag lÄta en Subtractor eller Malström med slumpaktig modulation, styra Mute pÄ mixern för att vÀxla mellan kanalerna dvs. framlÀnges eller baklÀnges.
Norbert Postat 12 juni 2006 TrÄdstartare Postat 12 juni 2006 (redigerat) Okey, dÄ kan vi alla hÄlla med om att reverse-grejen skulle behöva bli en egen pryl. Men man kan ju fortfarande stoppa allt i en Combinator som man sedan kan ladda upp, fÀlla ut och stoppa samplingar i NN-XT:n. Idén med att ladda in en rex-fil och fÄ apparaten att slumpmÀssigt spela vissa av noterna i loopen baklÀnges Àr alltsÄ omöjlig? Resten dÄ? Kan man koppla upp nÄgot som slumpar mönstret (pattern) pÄ en Dr. REX till exempel? Eller nÄgot som slumpmÀssigt repeterar vissa noter synkat som osynkat? NÄgot som slumpartat pitchar noterna annorlunda borde vÀl ÀndÄ vara rÀtt enkelt att bygga? Redigerat 12 juni 2006 av Norbert
mornel Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 NÄgot som slumpartat pitchar noterna annorlunda borde vÀl ÀndÄ vara rÀtt enkelt att bygga? Absolut, sÀtt en slump-LFO i Malström eller Subtractor att styra pitch bend pÄ NNXT eller Dr.Rex.
Linus Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Norbert, kika pĂ„ den hĂ€r... đ IdĂ©n med rex-loopen inprogrammerad i Matrix istĂ€llet, och med "slumpliknande" automation pĂ„ hastighet och pitch kan kanske vara intressant för dig?
Moke Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Idén med att ladda in en rex-fil och fÄ apparaten att slumpmÀssigt spela vissa av noterna i loopen baklÀnges Àr alltsÄ omöjlig? Det verkar sÄ. Jag satt med det i timmar och kom inte pÄ nÄt vettig sÀtt att fÄ det att funka. Eller jo, men pÄ en specifik loop och dÄ fick jag det att funkai NNXT inte i DrRex. Men jag tittade lite nÀrmare pÄ Buzz. Det borde vara lÀtt att fixa med Delayen. Köra den i millisekunder istÀllet för steg. Ska vÀll gÄ att fixa en combi patch för bara den funktionen och ha likadana kontroller.
Norbert Postat 13 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 juni 2006 Norbert, kika pĂ„ den hĂ€r... đ IdĂ©n med rex-loopen inprogrammerad i Matrix istĂ€llet, och med "slumpliknande" automation pĂ„ hastighet och pitch kan kanske vara intressant för dig? Jag lĂ€ste den trĂ„den men jag kommer inte hem förrĂ€n midsommar sĂ„ jag kan inte kolla den i Reason. Ska bli spĂ€nnande att se den dĂ€r setupen. đ€Ș
Norbert Postat 13 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 juni 2006 (redigerat) Men jag tittade lite nĂ€rmare pĂ„ Buzz. Det borde vara lĂ€tt att fixa med Delayen. Köra den i millisekunder istĂ€llet för steg. Ska vĂ€ll gĂ„ att fixa en combi patch för bara den funktionen och ha likadana kontroller. Smart... och för att synka den till beatet som inte Buzz kan, sĂ„ Ă€r det ju lĂ€tt fixat pĂ„ delayen i Reason. Men kan man fĂ„ den att gĂ„ sĂ„ snabbt sĂ„ att den oscillerar? Och kan man göra de dĂ€r snygga pitchbendprylarna (accelerera eller retardera hastigheten) med delayen? Skulle vĂ€l gĂ„ genom att automatisera stegen pĂ„ delayen i ms men det vore ju roligare med en ratt för det som i Buzz. đ Redigerat 13 juni 2006 av Norbert
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Grejen med Spectrasonics grejer Ă€r ju att ljudkvaliteten Ă€r sĂ„ grym. Glöm Reason i sammanhanget. đ
Linus Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Grejen med Spectrasonics grejer Àr ju att ljudkvaliteten Àr sÄ grym. NÀ, grejen med Spectrasonics grejer Àr Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek.
Norbert Postat 13 juni 2006 TrÄdstartare Postat 13 juni 2006 (redigerat) Grejen med Spectrasonics grejer Àr ju att ljudkvaliteten Àr sÄ grym. NÀ, grejen med Spectrasonics grejer Àr Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek. Verkligen. SÄ Àven om nÄgon lyckas emulera Chaos Designer i Reason sÄ behöver ingen kÀnna sig hotad. Stylus RMXs ljudbibliotek Àr fenomenalt i jÀmförelse med Reasons. Redigerat 13 juni 2006 av Norbert
Moke Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Men kan man fÄ den att gÄ sÄ snabbt sÄ att den oscillerar? Ptja.... Snabbt kan man fÄ det att gÄ (1ms Àr riktigt snabbt) men om det oscillerar Àr jag lite osÀker just nu innan jag provar. Och nÀr det gÀller "pitch bend" (som du sÀger), det Àr dÀr CV konroll kommer in och det menar jag genom en av combinators rattar.
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Grejen med Spectrasonics grejer Ă€r ju att ljudkvaliteten Ă€r sĂ„ grym. NĂ€, grejen med Spectrasonics grejer Ă€r Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek. Ja just det. Och den fina kvaliteten pĂ„ ljudet. SĂ„ att nĂ€mna Reason i samma andetag kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. đ
Linus Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Och den fina kvaliteten pĂ„ ljudet.SĂ„ att nĂ€mna Reason i samma andetag kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. đ Snack. Mata in en löst fristĂ„ende rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? đ Att jĂ€mföra ljudkvaliteten i tvĂ„ olika loopar och hĂ€vda programmets förtjĂ€nst kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. đ
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Och den fina kvaliteten pĂ„ ljudet.SĂ„ att nĂ€mna Reason i samma andetag kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. đ Snack. Mata in en löst fristĂ„ende rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? đ Att jĂ€mföra ljudkvaliteten i tvĂ„ olika loopar och hĂ€vda programmets förtjĂ€nst kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. đ Givetvis hör jag skillnad. Men hey, nu glömde jag ju att du Ă€r Reasons frĂ€msta försvarare. Jobbar du för Propellerheads? NĂ„got annat skĂ€l till din maniska kamp för att försöka fĂ„ Reason till nĂ„got bĂ€ttre Ă€n det egentligen Ă€r kan jag nĂ€mligen inte tĂ€nka mig. Vi andra som anvĂ€nder öronen hör nĂ€mligen att det suger.
Linus Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Givetvis hör jag skillnad. FĂ„r jag göra ett blindtest med dig? đ Jag plockar in en loop i 5 program, exporterar ut och sĂ„ sĂ€ger du vilka filer som lĂ„ter bĂ€ttre och vilka som lĂ„ter sĂ€mre. Deal?
IDF Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Och den fina kvaliteten pĂ„ ljudet.SĂ„ att nĂ€mna Reason i samma andetag kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. đ Snack. Mata in en löst fristĂ„ende rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? đ Att jĂ€mföra ljudkvaliteten i tvĂ„ olika loopar och hĂ€vda programmets förtjĂ€nst kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. đ Givetvis hör jag skillnad. Men hey, nu glömde jag ju att du Ă€r Reasons frĂ€msta försvarare. Jobbar du för Propellerheads? NĂ„got annat skĂ€l till din maniska kamp för att försöka fĂ„ Reason till nĂ„got bĂ€ttre Ă€n det egentligen Ă€r kan jag nĂ€mligen inte tĂ€nka mig. Vi andra som anvĂ€nder öronen hör nĂ€mligen att det suger. ur menar du med att det suger?? personligen tycker jag att reason Ă€r ett fruktansvĂ€rt bra program, och visst att man hör direkt vilka loopar som kommer dĂ€rifrĂ„n, eller en del trumkit, men det Ă€r lite av charmen...mĂ„nga hör direkt tex. vad man anvĂ€nder för synth eller trummaskin, och likadant med reason. kanske lite luddigt förklarat, men det jag menar Ă€r att det Ă€r lite av charmen att det Ă€r ljud man kĂ€nner igen.. men visst jag prackar inte pĂ„ ngn att gilla reason, men jag tycker det var ganska dassigt av dig o skriva att det suger.. đ menmen.. Jonas
Linus Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 (redigerat) Ăh! Jag jobbar inte pĂ„ Propp och jag Ă€r inte hĂ€r för att försvara Reason i alla lĂ€gen. TvĂ€rtom, jag ser mĂ„nga saker som borde införas i Reason t.ex. "disk streaming ala GigaStudio" har jag tidigare nĂ€mnt i en tidigare trĂ„d. Men jag kan tycka att det florerar mycket snack och rykten kring programmet - som inte drabbar andra syntar. Ingen skulle sĂ€ga "Vi hör att NI Reaktor 'suger'. Steinberg HALion har bĂ€ttre ljudkvalitet." Inte en chans att nĂ„n skulle hĂ€vda det seriöst. Reason har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nĂ„t eget isĂ„fall. Korg Triton har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nĂ„t eget isĂ„fall. Roland Fantom har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nĂ„t eget isĂ„fall. Ifall dessa tre hade en identisk 16/44-sampling inladdad i minnet, skulle du höra skillnad? Och om Fruppe69 vill bekrĂ€fta att han hör skillnad, i mitt eget blindtest, sĂ„ Ă€r jag idel öra. (Och dĂ„ kan vi pĂ„börja blindtestet via PM och lĂ€mna denna trĂ„d i fred). I den hĂ€r trĂ„den diskuterar vi ifall man kan skapa nya Stylus-liknande funktioner med de möjligheter som redan finns i Reason. Peace! Over & out. Redigerat 13 juni 2006 av Linus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.