Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om nÄgot program skulle klara av att emulera CHAOS DESIGNER i Stylus RMX sÄ Àr det vÀl Reason? Det kanske till och med gÄr att göra den bÀttre i Reason? Speciellt den nya Buzz-prylen i Stylus skulle ju vara hÀftigare om den gick att synka till tempot (vilket inte verkar gÄ att göra i Stylus). LFO:erna i Reason gÄr ju att synka till tempot sÄ alla funktioner i CHAOS DESIGNER i Stylus borde vÀl gÄ att göra i Reason fast med alternativet att temposynka?

NÄgon kanske redan har gjort det hÀr. Skulle vara riktigt intressant i alla fall.

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Jag har inte Stylus sÄ jag hade inte koll pÄ vad Chaos Designer gjorde. Jag googlade upp, och det verkar som den kastar om slagen lite för variation?

Ptja, sĂ„nt har jag gjort sedan Reason 1. AnvĂ€nd "Alter notes" och ange ett ganska lĂ„gt procentvĂ€rde för subtilare variationer. 😉

Postat (redigerat)

Alter notes? Jag Ă€r lite av en nybörjare pĂ„ att koppla och experimentera med Reason. Har just upptĂ€ckt den vĂ€rlden Ă€ven om jag sjĂ€lv har anvĂ€nt Reason sedan 2.0. 😉

Den gör ju mer Àn att alternera noter dock. Kolla in den hÀr bilden:

http://www.spectrasonics.net/instruments/stylusrmx_int5.html

Med reglagen kan man bestÀmma hur ofta pattern change, reverse notes osv. ska intrÀffa. NÄgot sÄnt borde ju gÄ att göra i Reason. Det som inte syns pÄ bilden Àr just den nya Buzz-grejen jag snackade om. Kika pÄ den hÀr videon för att höra vad den gör: http://files.spectrasonics.net/files/tutor...Chaos_Buzz.html

Den repeterar noterna med stÀllbar hastighet. Man kan Àven accelerera och retardera den hÀr hastigheten för att fÄ det att verka som pitchbends vid högre hastigheter (nÀr man kör sÄ snabbt att det oscillerar).

De andra funktionerna anvÀnds lite framÄt mitten av den hÀr videon: http://www.spectrasonics.net/instruments/m...X-Overview.html

Och det balla vore ju att kunna temposynka allt det hĂ€r i Reason eftersom det inte gĂ„r i Stylus. 😄

Efter att ha surfat runt lite hÀr pÄ forumet sÄ har jag förstÄt att om nÄgon skulle kunna göra en "Chaos Designer" i Reason sÄ Àr det du. Kanske skulle man kunna göra den som en Combinator? Den skulle vÀl frÀmst fungera bra pÄ Dr. REX eftersom Stylus inte Àr annat Àn en REX-spelare. De andra grejerna i Stylus kan man ju redan göra rÀtt enkelt, som filter, pitch och effektrack.

Redigerat av Norbert
Postat (redigerat)
Kika pÄ den hÀr videon för att höra vad den gör: http://files.spectrasonics.net/files/tutor...Chaos_Buzz.html
Det hade varit jÀtteenkelt ifall man kunde ha automatiserat Loop End i NNXT, men med de möjligheter som finns nu sÄ kan det dÀr bli svÄrare. Redigerat av Linus
Postat

Ahaa, jo det Àr ju sant. Men resten av Chaos Designern borde vÀl gÄ att genomföra? SlumpmÀssig variation av pattern, repeat och reverse med nÄgon slags "sannolikhets-slider".

Postat

Man kanske skulle kunna göra det mesta om man trixar lite Matrix modulen (kanske flera pÄ samma gÄng) och CV kontrollera Combinator rattar som i sin tur kontrollerar olika grejer pÄ Matrixen/Matrixarna.

Postat (redigerat)

Förresten.... Jag ska nog ge det ett försök nÀr jag kommer hem frÄn jobbet.

Mig Ă€lska fixa och trixa med combinator. 😏

Redigerat av Moke
Postat

HĂ€rligt. Jag ska prova trixa lite sjĂ€lv nĂ€r jag kommer hem. Har aldrig testat det hĂ€r med "CV-kontrollera" förut sĂ„ det kan bli kul. 😄 TĂ€nk pĂ„ att NN-XT mĂ„ste anvĂ€ndas för slumpmĂ€ssig reverse. Den Ă€r vĂ€l den enda prylen som kan vĂ€nda ljud baklĂ€nges?

Postat
HĂ€rligt. Jag ska prova trixa lite sjĂ€lv nĂ€r jag kommer hem. Har aldrig testat det hĂ€r med "CV-kontrollera" förut sĂ„ det kan bli kul. đŸ˜± TĂ€nk pĂ„ att NN-XT mĂ„ste anvĂ€ndas för slumpmĂ€ssig reverse. Den Ă€r vĂ€l den enda prylen som kan vĂ€nda ljud baklĂ€nges?

Nej, NN19 kan ocksÄ, men det Àr lite knepigare dÀr. Vill man ha slumpmÀssigt baklÀnges i NNXT Àr det bara att slÀnga in samma sampling tvÄ gÄnger, vÀlja att den ena ska spelas upp baklÀnges, gruppera och vÀlja att de ska alterneras. Tror jag.

Postat (redigerat)
HĂ€rligt. Jag ska prova trixa lite sjĂ€lv nĂ€r jag kommer hem. Har aldrig testat det hĂ€r med "CV-kontrollera" förut sĂ„ det kan bli kul. đŸ˜± TĂ€nk pĂ„ att NN-XT mĂ„ste anvĂ€ndas för slumpmĂ€ssig reverse. Den Ă€r vĂ€l den enda prylen som kan vĂ€nda ljud baklĂ€nges?

Nej, NN19 kan ocksÄ, men det Àr lite knepigare dÀr. Vill man ha slumpmÀssigt baklÀnges i NNXT Àr det bara att slÀnga in samma sampling tvÄ gÄnger, vÀlja att den ena ska spelas upp baklÀnges, gruppera och vÀlja att de ska alterneras. Tror jag.

Med andra ord blir det svĂ„rt att inkludera den hĂ€r funktionen om man skulle göra hela den hĂ€r prylen som en Combinator som skulle kunna kopplas till vilket instrument som helst för att göra mönstret slumpartat. Det skulle ju bli perfekt om man kunde programmera de fyra rattarna pĂ„ Combinatorn till Pattern, Repeat, Pitch och Buzz, för att efterhĂ€rma de fyra parametrarna frĂ„n Stylus. Chaos Combinator skulle den kunna heta. đŸ˜±

Redigerat av Norbert
Postat
Med andra ord blir det svÄrt att inkludera den hÀr funktionen om man skulle göra hela den hÀr prylen som en Combinator som skulle kunna kopplas till vilket instrument som helst

Precis min tanke, det gÄr bara ifall man bara satsar pÄ en specifik loop, eftersom man mÄste joxa med grupper och zoner i NNXT.

Postat
HÀrligt. Jag ska prova trixa lite sjÀlv nÀr jag kommer hem. Har aldrig testat det hÀr med "CV-kontrollera" förut sÄ det kan bli kul. :rolleyes: TÀnk pÄ att NN-XT mÄste anvÀndas för slumpmÀssig reverse. Den Àr vÀl den enda prylen som kan vÀnda ljud baklÀnges?

DÄ kommer samplingen att spelas lika ofta baklÀnges som framlÀnges.

Ifall man grupperar tvÄ identiska framlÀnges-samplingar och en baklÀnges kommer den att spelas baklÀnges fÀrre gÄnger.

FrÄgan Àr ifall samplingarna rÀknas som tre enskilda samplingar och tar tre gÄnger sÄ mycket RAM? Eller om NNXT inser att att de Àr identiska wavfiler med olika samplerparametrar, och utnyttjar samma fil till alla tre samplingarna?

Jag skulle nog lösa det med att anvÀnda tvÄ samplingar. En framlÀnges och en baklÀnges pÄ varsin utgÄng, till en Line Mixer. Sen skulle jag lÄta en Subtractor eller Malström med slumpaktig modulation, styra Mute pÄ mixern för att vÀxla mellan kanalerna dvs. framlÀnges eller baklÀnges.

Postat (redigerat)

Okey, dÄ kan vi alla hÄlla med om att reverse-grejen skulle behöva bli en egen pryl. Men man kan ju fortfarande stoppa allt i en Combinator som man sedan kan ladda upp, fÀlla ut och stoppa samplingar i NN-XT:n. Idén med att ladda in en rex-fil och fÄ apparaten att slumpmÀssigt spela vissa av noterna i loopen baklÀnges Àr alltsÄ omöjlig?

Resten dÄ? Kan man koppla upp nÄgot som slumpar mönstret (pattern) pÄ en Dr. REX till exempel? Eller nÄgot som slumpmÀssigt repeterar vissa noter synkat som osynkat? NÄgot som slumpartat pitchar noterna annorlunda borde vÀl ÀndÄ vara rÀtt enkelt att bygga?

Redigerat av Norbert
Postat
NÄgot som slumpartat pitchar noterna annorlunda borde vÀl ÀndÄ vara rÀtt enkelt att bygga?

Absolut, sÀtt en slump-LFO i Malström eller Subtractor att styra pitch bend pÄ NNXT eller Dr.Rex.

Postat

Norbert, kika pĂ„ den hĂ€r... 😛

Idén med rex-loopen inprogrammerad i Matrix istÀllet, och med "slumpliknande" automation pÄ hastighet och pitch kan kanske vara intressant för dig?

Postat
Idén med att ladda in en rex-fil och fÄ apparaten att slumpmÀssigt spela vissa av noterna i loopen baklÀnges Àr alltsÄ omöjlig?

Det verkar sÄ. Jag satt med det i timmar och kom inte pÄ nÄt vettig sÀtt att fÄ det att funka. Eller jo, men pÄ en specifik loop och dÄ fick jag det att funkai NNXT inte i DrRex.

Men jag tittade lite nÀrmare pÄ Buzz. Det borde vara lÀtt att fixa med Delayen. Köra den i millisekunder istÀllet för steg. Ska vÀll gÄ att fixa en combi patch för bara den funktionen och ha likadana kontroller.

Postat
Norbert, kika pĂ„ den hĂ€r... 😄

Idén med rex-loopen inprogrammerad i Matrix istÀllet, och med "slumpliknande" automation pÄ hastighet och pitch kan kanske vara intressant för dig?

Jag lĂ€ste den trĂ„den men jag kommer inte hem förrĂ€n midsommar sĂ„ jag kan inte kolla den i Reason. Ska bli spĂ€nnande att se den dĂ€r setupen. đŸ€Ș

Postat (redigerat)
Men jag tittade lite nÀrmare pÄ Buzz. Det borde vara lÀtt att fixa med Delayen. Köra den i millisekunder istÀllet för steg. Ska vÀll gÄ att fixa en combi patch för bara den funktionen och ha likadana kontroller.

Smart... och för att synka den till beatet som inte Buzz kan, sĂ„ Ă€r det ju lĂ€tt fixat pĂ„ delayen i Reason. Men kan man fĂ„ den att gĂ„ sĂ„ snabbt sĂ„ att den oscillerar? Och kan man göra de dĂ€r snygga pitchbendprylarna (accelerera eller retardera hastigheten) med delayen? Skulle vĂ€l gĂ„ genom att automatisera stegen pĂ„ delayen i ms men det vore ju roligare med en ratt för det som i Buzz. 😄

Redigerat av Norbert
Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Grejen med Spectrasonics grejer Àr ju att ljudkvaliteten Àr sÄ grym.

Glöm Reason i sammanhanget. 😆

Postat

NÀ, grejen med Spectrasonics grejer Àr Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek.

Postat (redigerat)

NÀ, grejen med Spectrasonics grejer Àr Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek.

Verkligen.

SÄ Àven om nÄgon lyckas emulera Chaos Designer i Reason sÄ behöver ingen kÀnna sig hotad. Stylus RMXs ljudbibliotek Àr fenomenalt i jÀmförelse med Reasons.

Redigerat av Norbert
Postat
Men kan man fÄ den att gÄ sÄ snabbt sÄ att den oscillerar?

Ptja.... Snabbt kan man fÄ det att gÄ (1ms Àr riktigt snabbt) men om det oscillerar Àr jag lite osÀker just nu innan jag provar. Och nÀr det gÀller "pitch bend" (som du sÀger), det Àr dÀr CV konroll kommer in och det menar jag genom en av combinators rattar.

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Ja just det.

Och den fina kvaliteten pÄ ljudet.

SÄ att nÀmna Reason i samma andetag kÀnns inte riktigt rÀttvist.

🙂

Postat

😉

Snack. Mata in en löst fristĂ„ende rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? 😛

Att jĂ€mföra ljudkvaliteten i tvĂ„ olika loopar och hĂ€vda programmets förtjĂ€nst kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. 😉

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

😉

Snack. Mata in en löst fristĂ„ende rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? 😛

Att jĂ€mföra ljudkvaliteten i tvĂ„ olika loopar och hĂ€vda programmets förtjĂ€nst kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. 😉

Givetvis hör jag skillnad.

Men hey, nu glömde jag ju att du Àr Reasons frÀmsta försvarare.

Jobbar du för Propellerheads?

NÄgot annat skÀl till din maniska kamp för att försöka fÄ Reason till nÄgot bÀttre Àn det egentligen Àr kan jag nÀmligen inte tÀnka mig.

Vi andra som anvÀnder öronen hör nÀmligen att det suger.

Postat

FĂ„r jag göra ett blindtest med dig? 😉

Jag plockar in en loop i 5 program, exporterar ut och sÄ sÀger du vilka filer som lÄter bÀttre och vilka som lÄter sÀmre.

Deal?

Postat

😄

Snack. Mata in en löst fristĂ„ende rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? 😎

Att jĂ€mföra ljudkvaliteten i tvĂ„ olika loopar och hĂ€vda programmets förtjĂ€nst kĂ€nns inte riktigt rĂ€ttvist. 😄

Men hey, nu glömde jag ju att du Àr Reasons frÀmsta försvarare.

Jobbar du för Propellerheads?

NÄgot annat skÀl till din maniska kamp för att försöka fÄ Reason till nÄgot bÀttre Àn det egentligen Àr kan jag nÀmligen inte tÀnka mig.

Vi andra som anvÀnder öronen hör nÀmligen att det suger.

ur menar du med att det suger??

personligen tycker jag att reason Àr ett fruktansvÀrt bra program, och visst att man hör direkt vilka loopar som kommer dÀrifrÄn, eller en del trumkit, men det Àr lite av charmen...mÄnga hör direkt tex. vad man anvÀnder för synth eller trummaskin, och likadant med reason.

kanske lite luddigt förklarat, men det jag menar Àr att det Àr lite av charmen att det Àr ljud man kÀnner igen..

men visst jag prackar inte pĂ„ ngn att gilla reason, men jag tycker det var ganska dassigt av dig o skriva att det suger.. 😆

menmen..

Jonas

Postat (redigerat)

Äh! Jag jobbar inte pĂ„ Propp och jag Ă€r inte hĂ€r för att försvara Reason i alla lĂ€gen.

TvÀrtom, jag ser mÄnga saker som borde införas i Reason t.ex. "disk streaming ala GigaStudio" har jag tidigare nÀmnt i en tidigare trÄd.

Men jag kan tycka att det florerar mycket snack och rykten kring programmet - som inte drabbar andra syntar.

Ingen skulle sÀga "Vi hör att NI Reaktor 'suger'. Steinberg HALion har bÀttre ljudkvalitet."

Inte en chans att nÄn skulle hÀvda det seriöst.

Reason har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nÄt eget isÄfall.

Korg Triton har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nÄt eget isÄfall.

Roland Fantom har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nÄt eget isÄfall.

Ifall dessa tre hade en identisk 16/44-sampling inladdad i minnet, skulle du höra skillnad?

Och om Fruppe69 vill bekrÀfta att han hör skillnad, i mitt eget blindtest, sÄ Àr jag idel öra. (Och dÄ kan vi pÄbörja blindtestet via PM och lÀmna denna trÄd i fred).

I den hÀr trÄden diskuterar vi ifall man kan skapa nya Stylus-liknande funktioner med de möjligheter som redan finns i Reason.

Peace! Over & out.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.