Jump to content
Annons

Emulera Stylus RMX


Norbert

Recommended Posts

Om något program skulle klara av att emulera CHAOS DESIGNER i Stylus RMX så är det väl Reason? Det kanske till och med går att göra den bättre i Reason? Speciellt den nya Buzz-prylen i Stylus skulle ju vara häftigare om den gick att synka till tempot (vilket inte verkar gå att göra i Stylus). LFO:erna i Reason går ju att synka till tempot så alla funktioner i CHAOS DESIGNER i Stylus borde väl gå att göra i Reason fast med alternativet att temposynka?

Någon kanske redan har gjort det här. Skulle vara riktigt intressant i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag har inte Stylus så jag hade inte koll på vad Chaos Designer gjorde. Jag googlade upp, och det verkar som den kastar om slagen lite för variation?

Ptja, sånt har jag gjort sedan Reason 1. Använd "Alter notes" och ange ett ganska lågt procentvärde för subtilare variationer. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alter notes? Jag är lite av en nybörjare på att koppla och experimentera med Reason. Har just upptäckt den världen även om jag själv har använt Reason sedan 2.0. 😉

Den gör ju mer än att alternera noter dock. Kolla in den här bilden:

http://www.spectrasonics.net/instruments/stylusrmx_int5.html

Med reglagen kan man bestämma hur ofta pattern change, reverse notes osv. ska inträffa. Något sånt borde ju gå att göra i Reason. Det som inte syns på bilden är just den nya Buzz-grejen jag snackade om. Kika på den här videon för att höra vad den gör: http://files.spectrasonics.net/files/tutor...Chaos_Buzz.html

Den repeterar noterna med ställbar hastighet. Man kan även accelerera och retardera den här hastigheten för att få det att verka som pitchbends vid högre hastigheter (när man kör så snabbt att det oscillerar).

De andra funktionerna används lite framåt mitten av den här videon: http://www.spectrasonics.net/instruments/m...X-Overview.html

Och det balla vore ju att kunna temposynka allt det här i Reason eftersom det inte går i Stylus. 😄

Efter att ha surfat runt lite här på forumet så har jag förståt att om någon skulle kunna göra en "Chaos Designer" i Reason så är det du. Kanske skulle man kunna göra den som en Combinator? Den skulle väl främst fungera bra på Dr. REX eftersom Stylus inte är annat än en REX-spelare. De andra grejerna i Stylus kan man ju redan göra rätt enkelt, som filter, pitch och effektrack.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Kika på den här videon för att höra vad den gör: http://files.spectrasonics.net/files/tutor...Chaos_Buzz.html
Det hade varit jätteenkelt ifall man kunde ha automatiserat Loop End i NNXT, men med de möjligheter som finns nu så kan det där bli svårare. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa, jo det är ju sant. Men resten av Chaos Designern borde väl gå att genomföra? Slumpmässig variation av pattern, repeat och reverse med någon slags "sannolikhets-slider".

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle kunna göra det mesta om man trixar lite Matrix modulen (kanske flera på samma gång) och CV kontrollera Combinator rattar som i sin tur kontrollerar olika grejer på Matrixen/Matrixarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten.... Jag ska nog ge det ett försök när jag kommer hem från jobbet.

Mig älska fixa och trixa med combinator. 😏

Redigerat av Moke
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt. Jag ska prova trixa lite själv när jag kommer hem. Har aldrig testat det här med "CV-kontrollera" förut så det kan bli kul. 😄 Tänk på att NN-XT måste användas för slumpmässig reverse. Den är väl den enda prylen som kan vända ljud baklänges?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt. Jag ska prova trixa lite själv när jag kommer hem. Har aldrig testat det här med "CV-kontrollera" förut så det kan bli kul. 😱 Tänk på att NN-XT måste användas för slumpmässig reverse. Den är väl den enda prylen som kan vända ljud baklänges?

Nej, NN19 kan också, men det är lite knepigare där. Vill man ha slumpmässigt baklänges i NNXT är det bara att slänga in samma sampling två gånger, välja att den ena ska spelas upp baklänges, gruppera och välja att de ska alterneras. Tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Härligt. Jag ska prova trixa lite själv när jag kommer hem. Har aldrig testat det här med "CV-kontrollera" förut så det kan bli kul. 😱 Tänk på att NN-XT måste användas för slumpmässig reverse. Den är väl den enda prylen som kan vända ljud baklänges?

Nej, NN19 kan också, men det är lite knepigare där. Vill man ha slumpmässigt baklänges i NNXT är det bara att slänga in samma sampling två gånger, välja att den ena ska spelas upp baklänges, gruppera och välja att de ska alterneras. Tror jag.

Med andra ord blir det svårt att inkludera den här funktionen om man skulle göra hela den här prylen som en Combinator som skulle kunna kopplas till vilket instrument som helst för att göra mönstret slumpartat. Det skulle ju bli perfekt om man kunde programmera de fyra rattarna på Combinatorn till Pattern, Repeat, Pitch och Buzz, för att efterhärma de fyra parametrarna från Stylus. Chaos Combinator skulle den kunna heta. 😱

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord blir det svårt att inkludera den här funktionen om man skulle göra hela den här prylen som en Combinator som skulle kunna kopplas till vilket instrument som helst

Precis min tanke, det går bara ifall man bara satsar på en specifik loop, eftersom man måste joxa med grupper och zoner i NNXT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt. Jag ska prova trixa lite själv när jag kommer hem. Har aldrig testat det här med "CV-kontrollera" förut så det kan bli kul. :rolleyes: Tänk på att NN-XT måste användas för slumpmässig reverse. Den är väl den enda prylen som kan vända ljud baklänges?

Nej, NN19 kan också, men det är lite knepigare där. Vill man ha slumpmässigt baklänges i NNXT är det bara att slänga in samma sampling två gånger, välja att den ena ska spelas upp baklänges, gruppera och välja att de ska alterneras. Tror jag.

Då kommer samplingen att spelas lika ofta baklänges som framlänges.

Ifall man grupperar två identiska framlänges-samplingar och en baklänges kommer den att spelas baklänges färre gånger.

Frågan är ifall samplingarna räknas som tre enskilda samplingar och tar tre gånger så mycket RAM? Eller om NNXT inser att att de är identiska wavfiler med olika samplerparametrar, och utnyttjar samma fil till alla tre samplingarna?

Jag skulle nog lösa det med att använda två samplingar. En framlänges och en baklänges på varsin utgång, till en Line Mixer. Sen skulle jag låta en Subtractor eller Malström med slumpaktig modulation, styra Mute på mixern för att växla mellan kanalerna dvs. framlänges eller baklänges.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okey, då kan vi alla hålla med om att reverse-grejen skulle behöva bli en egen pryl. Men man kan ju fortfarande stoppa allt i en Combinator som man sedan kan ladda upp, fälla ut och stoppa samplingar i NN-XT:n. Idén med att ladda in en rex-fil och få apparaten att slumpmässigt spela vissa av noterna i loopen baklänges är alltså omöjlig?

Resten då? Kan man koppla upp något som slumpar mönstret (pattern) på en Dr. REX till exempel? Eller något som slumpmässigt repeterar vissa noter synkat som osynkat? Något som slumpartat pitchar noterna annorlunda borde väl ändå vara rätt enkelt att bygga?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som slumpartat pitchar noterna annorlunda borde väl ändå vara rätt enkelt att bygga?

Absolut, sätt en slump-LFO i Malström eller Subtractor att styra pitch bend på NNXT eller Dr.Rex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norbert, kika på den här... 😛

Idén med rex-loopen inprogrammerad i Matrix istället, och med "slumpliknande" automation på hastighet och pitch kan kanske vara intressant för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idén med att ladda in en rex-fil och få apparaten att slumpmässigt spela vissa av noterna i loopen baklänges är alltså omöjlig?

Det verkar så. Jag satt med det i timmar och kom inte på nåt vettig sätt att få det att funka. Eller jo, men på en specifik loop och då fick jag det att funkai NNXT inte i DrRex.

Men jag tittade lite närmare på Buzz. Det borde vara lätt att fixa med Delayen. Köra den i millisekunder istället för steg. Ska väll gå att fixa en combi patch för bara den funktionen och ha likadana kontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norbert, kika på den här... 😄

Idén med rex-loopen inprogrammerad i Matrix istället, och med "slumpliknande" automation på hastighet och pitch kan kanske vara intressant för dig?

Jag läste den tråden men jag kommer inte hem förrän midsommar så jag kan inte kolla den i Reason. Ska bli spännande att se den där setupen. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men jag tittade lite närmare på Buzz. Det borde vara lätt att fixa med Delayen. Köra den i millisekunder istället för steg. Ska väll gå att fixa en combi patch för bara den funktionen och ha likadana kontroller.

Smart... och för att synka den till beatet som inte Buzz kan, så är det ju lätt fixat på delayen i Reason. Men kan man få den att gå så snabbt så att den oscillerar? Och kan man göra de där snygga pitchbendprylarna (accelerera eller retardera hastigheten) med delayen? Skulle väl gå genom att automatisera stegen på delayen i ms men det vore ju roligare med en ratt för det som i Buzz. 😄

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Grejen med Spectrasonics grejer är ju att ljudkvaliteten är så grym.

Glöm Reason i sammanhanget. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med Spectrasonics grejer är ju att ljudkvaliteten är så grym.

Nä, grejen med Spectrasonics grejer är Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Grejen med Spectrasonics grejer är ju att ljudkvaliteten är så grym.

Nä, grejen med Spectrasonics grejer är Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek.

Verkligen.

Så även om någon lyckas emulera Chaos Designer i Reason så behöver ingen känna sig hotad. Stylus RMXs ljudbibliotek är fenomenalt i jämförelse med Reasons.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man få den att gå så snabbt så att den oscillerar?

Ptja.... Snabbt kan man få det att gå (1ms är riktigt snabbt) men om det oscillerar är jag lite osäker just nu innan jag provar. Och när det gäller "pitch bend" (som du säger), det är där CV konroll kommer in och det menar jag genom en av combinators rattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Grejen med Spectrasonics grejer är ju att ljudkvaliteten är så grym.

Nä, grejen med Spectrasonics grejer är Eric Persings syntprogrammering och samplingar/ljudbibliotek.

Ja just det.

Och den fina kvaliteten på ljudet.

Så att nämna Reason i samma andetag känns inte riktigt rättvist.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och den fina kvaliteten på ljudet.

Så att nämna Reason i samma andetag känns inte riktigt rättvist.

😉

Snack. Mata in en löst fristående rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? 😛

Att jämföra ljudkvaliteten i två olika loopar och hävda programmets förtjänst känns inte riktigt rättvist. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Och den fina kvaliteten på ljudet.

Så att nämna Reason i samma andetag känns inte riktigt rättvist.

😉

Snack. Mata in en löst fristående rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? 😛

Att jämföra ljudkvaliteten i två olika loopar och hävda programmets förtjänst känns inte riktigt rättvist. 😉

Givetvis hör jag skillnad.

Men hey, nu glömde jag ju att du är Reasons främsta försvarare.

Jobbar du för Propellerheads?

Något annat skäl till din maniska kamp för att försöka få Reason till något bättre än det egentligen är kan jag nämligen inte tänka mig.

Vi andra som använder öronen hör nämligen att det suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis hör jag skillnad.

Får jag göra ett blindtest med dig? 😉

Jag plockar in en loop i 5 program, exporterar ut och så säger du vilka filer som låter bättre och vilka som låter sämre.

Deal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och den fina kvaliteten på ljudet.

Så att nämna Reason i samma andetag känns inte riktigt rättvist.

😄

Snack. Mata in en löst fristående rex-loop i Stylus och spela upp. Prova sedan att ladda in samma rex-fil i Cubase. Eller Logic. Eller Reason. Eller Pro Tools. Hör du skillnad i ljudkvalitet? 😎

Att jämföra ljudkvaliteten i två olika loopar och hävda programmets förtjänst känns inte riktigt rättvist. 😄

Givetvis hör jag skillnad.

Men hey, nu glömde jag ju att du är Reasons främsta försvarare.

Jobbar du för Propellerheads?

Något annat skäl till din maniska kamp för att försöka få Reason till något bättre än det egentligen är kan jag nämligen inte tänka mig.

Vi andra som använder öronen hör nämligen att det suger.

ur menar du med att det suger??

personligen tycker jag att reason är ett fruktansvärt bra program, och visst att man hör direkt vilka loopar som kommer därifrån, eller en del trumkit, men det är lite av charmen...många hör direkt tex. vad man använder för synth eller trummaskin, och likadant med reason.

kanske lite luddigt förklarat, men det jag menar är att det är lite av charmen att det är ljud man känner igen..

men visst jag prackar inte på ngn att gilla reason, men jag tycker det var ganska dassigt av dig o skriva att det suger.. 😆

menmen..

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh! Jag jobbar inte på Propp och jag är inte här för att försvara Reason i alla lägen.

Tvärtom, jag ser många saker som borde införas i Reason t.ex. "disk streaming ala GigaStudio" har jag tidigare nämnt i en tidigare tråd.

Men jag kan tycka att det florerar mycket snack och rykten kring programmet - som inte drabbar andra syntar.

Ingen skulle säga "Vi hör att NI Reaktor 'suger'. Steinberg HALion har bättre ljudkvalitet."

Inte en chans att nån skulle hävda det seriöst.

Reason har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nåt eget isåfall.

Korg Triton har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nåt eget isåfall.

Roland Fantom har en fabriksbank. Gillar du den inte? Gör nåt eget isåfall.

Ifall dessa tre hade en identisk 16/44-sampling inladdad i minnet, skulle du höra skillnad?

Och om Fruppe69 vill bekräfta att han hör skillnad, i mitt eget blindtest, så är jag idel öra. (Och då kan vi påbörja blindtestet via PM och lämna denna tråd i fred).

I den här tråden diskuterar vi ifall man kan skapa nya Stylus-liknande funktioner med de möjligheter som redan finns i Reason.

Peace! Over & out.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...