Jump to content
Annons

vad tycker ni om den här datorn


honker tonker

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Den verkar ok. Den påminner i specifikationerna en del om min HP faktiskt, som är 15 månader nu. Din har dock 1 GB RAM-minne direkt (min hälften bara, alltså 512 Mb). Även den utbyggbar till 2 GB. Bra.

Fördelaktigt var att hdd:n inte kunde läsas utanför datorn. Du har ju även pcmcia-plats och firewire plus 4 usb. Precis som min.

Jag har också bara 4200 rpm på hårddisken. Det bör inte utöra någon fara. Du kan ha programmet på den. Men sedan kan du inte räkna med att spela in och lagra spåren på den hårddisken. Då blir det kanske problem nämligen. Köp alltså till en firewire-hdd! Funkar bra. Det gör heller inte något att du inte har fler firewireportar, eftersom du har en pcmcia-plats. Du måste definitivt köpa till ett ljudkort nämligen, om du inte visste det... Det inbyggda funkar aldrig särskilt väl hos en laptop, mig veterligen...

Så det blir ju några tusen till. Extern hdd (hårddisk, förslagsvis firewire) och externt ljudkort (förslagsvis pcmcia). Förslagsvis One Technologies 250 GB FW/USB-combo resp E-mu 1616.

Annars kan du ju alltid kolla på en Frost. Kanske något begagnad?! De är ju "byggda för" musik.

TILLÄGG: Hmm... Såg nu att "din" processor bara låg på 1.6 GHz. Min snurrar i det dubbla. Men å andra sidan är ju inte LG:ns en Pentium 4, så det går inte att jämföra riktigt. Den är alltså inte dubbelt så slö.

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelaktigt var att hdd:n inte kunde läsas utanför datorn.

Fördel??

Jag ser inte något behov för hårddiskkryptering på min musikdator. Om nåt händer är jag glad att kunna plocka ut disken och snabbt kopiera via en annan burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med hårddisken behöver inte vara nåt problem, hade tidigare 4200 rpm och var aldrig några problem med hårddisk-prestanda!

Men ifall du ska börja spela in mer än 2st kanaler samtidigt eller spela upp fler än 24st kanaler samtidigt så kan det kanske bli strul!

LG är dock ett väldigt osäkert val än så länge, Dell verkar faktiskt vara den bärbara med bäst stabilitet, billigast dessutom!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Håller med Hans om att Dell kan vara ett bra val. Nu har de, som han också skrev, bra priser. Där har LG verkligen konkurrens. Har för mig att de hade nån modell för strax under 10000 faktiskt. Kolla upp det, käre trådskapare.

Den hårddisk jag kan rekommendera heter alltså "One Technologies AluDisc, 250 GB, Firewire-USB-Combo". Den har ingen fläkt, utan "kyls" med hjälp av själva aluminiumhöljet, sägs det. Den har ett FW-uttag och två för USB. Så då kan du välja. Kostade cirka 2200 har jag för mig. Extern FW-hdd är alltså bra. Tänk framåt också, du kanske vill kunna skyffla video fram och tillbaka nån gång. Då är det bra med en snabb hdd. Valde den till slut framför märket LaCie som hade en vad som kallades storsäljande "portabel hdd" för 2700 kr, men som bara var på 60 GB. Deras var kanske 8 x 12 cm och vägde 4 hekto. Medan min är 11 x 18 cm med vikten 1.2 kg kan jag tänka mig. Men jag menar, den är ju ändå portabel i allra högsta grad. LaCie får man plats med i skjortfickan och OneTechnolgies i rockfickan. Det som dock fällde avgörandet var: One Technologies-disken hade BÅDE anslutning för FW och USB. Den kostade 500 kr mindre. Framförallt, den var 1 ms snabbare och rymde 250 GB (jämfört med 60 GB).

Det externa ljudkort jag har heter "E-mu 1616". Idag kostar det 4700 kr i samma affär som jag för ett år sedan köpte det för 4500 kr. Det finns dock billigare alternativ också. Men du får med ett hyfsat programpaket!!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte riktigt bestämt mig än... 😛 kanske borde ta en dell ändå

vad tycker ni om den här?

http://www.dell.com/content/products/featu...s=04&l=en&s=bsd

den i mitten

Du bör ju öka mängden ram och hastigheten på hårddisken på den där, så då blir det ju rätt så maffigt pris ändå, varför inte satsa på en sådan där frost eller allra helst en MacBookPro? =) Det blir ngn tusenlapp mer, men du kan garanterat köra mer friktionsfritt (helt friktionsfritt blir det väl aldrig).

Måste du ha en bärbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...