Jump to content
Annons

bra dator ?


Rontan (oregistrerad)

Recommended Posts

Rontan (oregistrerad)

Skall köpa ny burk men är rädd för strul!

finns det någon som har erfarenheter av dessa grejer.

använder GuitarRig2 och CubaseSX3, FM7, Reason

samt bildbehandlar i photoshop CS2. XP-pro SP2

ljudkort "ESI Juli@" sen tidigare

* Asus P5LD2 Deluxe, I945P

* Intel Pentium D 805 2.66GHz Socket LGA775, 2MB

* Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched

* Gainward GeForce 6600 512MB DDR, PCI-Express

* Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM

( skall ha flera diskar senare )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser ut som en värsting dator 😄

Om du ska göra musik så är det inte bra och ha ett av de värsta grafikkorten på marknaden. Det tar på processor kraft. Intel Pentium D har jag hört att de inte ska vara av den större kvalitet. Om jag skulle vara du skulle jag köpa ett moderkort som har stöd för en Amd 64 3800+ för du får mer processor för pengarna när det gäller Amd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en hårddisk som snurrar i 10000varv/minut verkar lite onödigt? Förmodligen väsnas den mer än den gör nytta. Och kostar lite mycket per MB, jämfört med en 7200-varvare. För de flesta så är det nog ändå processorn som är flaskhalsen. För min del (spelar mest in demos för bandet, vilket brukar bli en lagom blandning av olika vsti, effekter och audiospår) så har jag nog aldrig fått hårddiskbelastningsmätaren att röra sig överhuvudtaget. Att få processormätaren att slå i botten (eller toppen?) är däremot inga problem alls! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen väsnas den mer än den gör nytta.

Jag har en 10000 rpm:are och den håller sig på en bra nivå, tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I945P

Moderkortet är ett fint val, men grafikkort är säkerligen inte lämpligt. Använd ett strömsnålare och enklare grafikkort än 6600.

915P/925/945X

These chipsets and related motherboards may work sufficiently well for DAW purposes (click-free Thonex stress test results down to 6 ms latency setting) if combined with low-powered PCIe video cards such as ATI X300 or Nvidia 6200. With increasingly more powerful PCIe cards installed, the PCI sub-system including Firewire, will be taxed at the expense of effective PCI bandwidth and streamed audio I/O.

Updated Information on DAW Performance & Compatibility with Motherboards/Chipsets Featuring PCIe

Link to comment
Dela på andra sajter

Rontan (oregistrerad)

Tack för era inlägg. Jag hakar upp mig på frågan om dual core är bra eller dåligt i detta samanhang. Enligt min mening borde dubbla kärnor arbeta mera avlastande än en singelkärna eftersom det ofta är flera program som snurrar samtidigt i en modern musikdator. Flera tycker grafikkortet verkar överdrivet. Hårddisken och G-kortet hade jag tänkt utnyttja vid bildbehandling eftersom jag ofta har bildfiler på över 100Mb. Kom gärna med förslag på grafkkort som passar i en musikdator (dock bör det vara fläktlöst som det jag valde). Den här gången skall jag fråga mig för innan jag köper något. Sist gjode jag inte det men fick heller inte en optimerad dator. Tilläggas kan att jag kört AMD i flera år och kanske felaktigt lever kvar med myten att AMD skulle vara mera störningskänslig i musik sammanhang. Ronny

Link to comment
Dela på andra sajter

köp en raptor det har jag i alla fall ångrar mig inte en sekund. det ända jag ångrar mig var att jag tog snik modellen. på 36gb köp en på 74 eller 150 det är mycke roligare att arbeta med snabba datorer. sen har jag en "stor" 200 gb disk till lagring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rontan (oregistrerad)

om man skall se till att utjämna flaskhalsar så är hårddisken alltid en propp i systemet och kommer så förbli ända tills man hittar en bättre lösning. Tror bestämt att en 10 000rpm disk märks mera än snabba processorer. Dock inte att förgkömma att med dagens pluggar så krävs det betydligt mera cpu-kraft än hårddisk. Tänkte överlag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...