noise Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Àr sugen pÄ att köpa en gammal hammond. har hittat en kapad L-100 för en billig peng som jag Àr lite sugen pÄ. LÀste iof nyss pÄ nÀtet att man bör undvika kapade/ombyggda orglar NÄn som har nÄgon erfarenhet/Äsikt? det vore ju smidigt att ha ett kapat exemplar ifall man vill ha med den pÄ en spelning t.ex
kartan Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 intressant ordval.. kombinationen av Hammond och smidigt đČ men, om man ska vara allvarlig har jag nog inget att tillföra.. mer Ă€n: tĂ€nk efter noga. det Ă€r inte sĂ„ kul som det kanske verkar nĂ€r det kommer till att slĂ€pa pĂ„ en orgel.
noise Postat 8 juni 2006 TrÄdstartare Postat 8 juni 2006 hehe smidigt o smidigt, det handlar lite om plats ocksÄ. bara den fÄr plats i min volvo 745 tillsammans med ett rhodes + eventuellt en philicorda. en okapad L-100 vet jag vÀger ca 100kg o Àr man tvÄ pers sÄ gÄr det nog rÀtt enkelt att flytta. men jag tÀnkte mest pÄ om det finns nÄgra tekniska nakdelar med en kapad. fattade som att det kunde vara problem med rörstegen i den eller nÄtt om den Àr dumt ombyggd m.m
allansson Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Kanske ett lite trÄkigt svar, men det bÀsta mÄste vÀl vara om du sticker och lyssnar pÄ den?
Palm (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Hejhej HĂ€r Ă€r vad en av sveriges Hammondauktoriteter tycker om kapade L100.. http://www.davenportsmusik.se/readthis.htm (tredje punkten uppifrĂ„n) samt http://www.davenportsmusik.se/X-files.htm (se under "Hammond graveyard" en bit ner pĂ„ sidan ) đ Ă andra sidan, Ă€r priset rĂ€tt, allt funkar sĂ„ tja.. kapningen lĂ€r ha skett pĂ„ 70-talet, sĂ„ har den hĂ€ngt med en 30 Ă„r sĂ„ lĂ€r den funka ett tag till, kolla att reverbtanken Ă€r kvar och att man gjort ett prydligt jobb med volympedal, kabelstammar, slutsteg och rever. Baspedalerna lĂ€r vara vĂ€ck, men det Ă€r upp till dig om du vill avvara dem. Högtalarna lĂ€r du knappast sakna, förhoppningsvis har man fixat en riktig lineutgĂ„ng med avkopplingskondingar och spĂ€nningsdelare. Kom ihĂ„g att Ă€ven om L-100 har samma fina oljedoftande tongenerator som B3 och andra klassiker sĂ„ lĂ„ter den lite beige pga avsaknad av scannervibratot och hĂ„rt klippt diskant. Men med lite EQ pĂ„ vĂ€gen, ett distat rörslutsteg och snurrande horn Ă€r du i himmelriket.. Sen kanske det Ă€r vettigare med en P-100 som frĂ„n början Ă€r byggd för att vara portabel? Brukar kunna hittas för en 6-8000.- En kapad L-100 bör inte kosta mer Ă€n 4-5000!! (I bra skick.) F.ö. sĂ„ Ă€r det ingen lek ens för tvĂ„ stadiga gubbar att transportera en okapad dito.. min lĂ€r stanna i "arbetsrummet" pĂ„ obestĂ€md framtid đ.
BozoB Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Glöm inte lesliet bara... Halva grejen med hammond men ocksÄ det en pina att slÀpa omkring pÄ.
noise Postat 10 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2006 Hejhej HĂ€r Ă€r vad en av sveriges Hammondauktoriteter tycker om kapade L100.. http://www.davenportsmusik.se/readthis.htm (tredje punkten uppifrĂ„n) samt http://www.davenportsmusik.se/X-files.htm (se under "Hammond graveyard" en bit ner pĂ„ sidan ) đ jo det har jag lĂ€st o det Ă€r egentligen dĂ€rför jag undrarde, fast det kĂ€nns inte som om det fanns nĂ„gon konkret anledning att man ska undvika dem. dom borde vĂ€ll hĂ„lla lika bra om man ser till att serva dem m.m har iof sett okapade för 5000-6000 men jag vill ha en kapad đ jag anvĂ€nder inte baspedaler och vill helst inte hyra en slĂ€pvagn ifall jag ska flytta den
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.