Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ngn som har tippas pÄ en konvertering av denna coola synth,ja typ som FM7 Àr för dx7. Vill kunna ratta fram pads etc som fanns pÄ den,alt importera dem. Ngn som sett till?

• 10 mĂ„nader senare...
Annons
Postat

Skillnaden mellan DX7 och JX8P Ă€r att DX7 Ă€r helt igenom digital redan som hĂ„rdvarusynth. Det Ă€r inte JX8P:n, vilket gör att soundet Ă€r svĂ„rt att efterhĂ€rma. Det finns gott om softwaresynthar som har samma specs som JX8P:n, men knappast nĂ„gon som lĂ„ter precis som den 😏 ..

/Daniel

Postat

Om det dock finns en sĂ„dan VSTi-synth sĂ„ skulle jag ocksĂ„ bli glad förresten 😏..

/Daniel

Postat

Tycker inte FM7 lÄter alls lika "bra" som dom riktiga DX7orna. Visst Àr det ganska nÀra, men det som gör att DX7an faktiskt Àr en ganska fin synth finns inte i FM7. Kan inte peka exakt pÄ vad det Àr, men det Àr en skillnad dÀr.. Har vÀl med generatorer och opampar och allt sÄnt att göra förmodligen.

Postat

Det kan ha med D/A-konvertern i DX7:an att göra ocksÄ... Den kanske inte Àr helt exakt, till skillnad frÄn FM7:an som Àr helt digital..

/Daniel

Postat

D/An i DX7:an Àr vÀl bara 14bitars?

Det Ă€r vĂ€l förmodligen 32bitars procesering i FM7, vilket gör att det borde vara nĂ„gon skillnad. Dessutom brusar DX7:an som fasiken vilket vĂ€rmer upp ljudet sĂ„ dĂ€r mysigt. 😉

Kan det ligga nÄt i det?

Postat

12bitars Àr den har jag för mig, men FM7'an som Native Instruments har gjort gÄr att köra bÄde som 16 och 12bitars.

/Majken

Postat

Skulle ocksÄ tro att det Àr DA-omvandlarna, som gör skillnaden mellan FM7 och DX7. Algoritmerna lÀr vÀl ha överförts i stort sett exakt iom att det Àr digitalt i bÀgge fallen... För Àven om man kan köra FM7 i 12-bitar sÄ lÀr det va en skillnad mot hur en DX7:a med sin gamla 12-bitars DA-omvandlare lÄter...

Olika DA-omvandlare skiljer sig vÀl inte bara genom bit-depth...?

Postat

Ahhh trist.... finns ju dock juno emulatorer... borde ju finnas för jx8p med... enda jag hitta va jx10. Jx8p brusa fett den med, men hade grymma pads... har dem samplade men fanns en vsti sÄ skulle det rocka mer. Ngn nÀmde ev vsti som liknar den, ge förslag tack!

Postat
Ahhh trist.... finns ju dock juno emulatorer... borde ju finnas för jx8p med... enda jag hitta va jx10. Jx8p brusa fett den med, men hade grymma pads... har dem samplade men fanns en vsti sÄ skulle det rocka mer. Ngn nÀmde ev vsti som liknar den, ge förslag tack!

Jx10.. Det var nog den jag sett ja.. Har ingen vidare koll pÄ synthar.. Sorry om jag förvirrade!

Postat

Aha, har du lĂ€nk till Super-JX-emulatorn? 😄 .. Vore fett att prova den. Är den gratis btw?

/Daniel

Postat

Hittade en som MDA gjort, Àr det den du hittade?

/Daniel

Postat
Tycker inte FM7 lÄter alls lika "bra" som dom riktiga DX7orna. Visst Àr det ganska nÀra, men det som gör att DX7an faktiskt Àr en ganska fin synth finns inte i FM7. Kan inte peka exakt pÄ vad det Àr, men det Àr en skillnad dÀr.. Har vÀl med generatorer och opampar och allt sÄnt att göra förmodligen.

Tanken har faktiskt inte slagit mig att Dx7 skulle lÄta bÀttre Àn FM7.

Men visst den Àr ju precis som alla gamla syntar lite brusig. Saknar en hel del klarhet i ljuden (jag brukade anvÀnda en exciter för att kompensera) jÀmfört med t.ex. Sequentials Prophet VS.

Postat

Men visst den Àr ju precis som alla gamla syntar lite brusig. Saknar en hel del klarhet i ljuden (jag brukade anvÀnda en exciter för att kompensera) jÀmfört med t.ex. Sequentials Prophet VS.

Är inte just klarheten jag tĂ€nker pĂ„. Å andra sidan satt jag med ett TX-rack (8st DX7) och synkade dom i stereo. Kan va det att man blev lite van vid just det soundet ocksĂ„. (snepitchade och pannade ut.. det lĂ€t fint det... )

Postat

Är inte just klarheten jag tĂ€nker pĂ„. Å andra sidan satt jag med ett TX-rack (8st DX7) och synkade dom i stereo. Kan va det att man blev lite van vid just det soundet ocksĂ„. (snepitchade och pannade ut.. det lĂ€t fint det... )

Jag hade ett expansionskort i min som kunde förvandla 16 röster till 2 8-stĂ€mmiga eller 4 4-stĂ€mmiga med just dom pitchmöjligheterna. Jo det var bra. 😉

...fastÀn fortfarande mono...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.