Jump to content
Annons

Nordic Atari Show 2006


Recommended Posts

30/6 Àr det dax för de som Àr intresserade. MÄnga musiker kör fortfarande Atari, sÄ det kanske finns ett visst intresse bland forumets medlemmar?

Svenska Atariklubbens stÀndigt Äterkommande event, Nordic Atari Show (NAS), hÄlls i vanlig ordning i Göteborg.

Mer info finns pÄ Svenska Atariklubbens hemsida: http://www.sak.nu/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Har ett par polare som fortfarande utvecklar hĂ„rdvara till Atari Falcon 😆 .. Nu hĂ„ller de pĂ„ med ett nĂ€tverkskort som inkluderar en USB-port; vilket de som bestĂ€llt borde fĂ„ nu den nĂ€rmaste tiden..

De har Àven grejat med ett grafikkort till Falconen, fast det Àr nog ett pausat projekt just nu tror jag.

Just det, vi Ă€r fortfarande i samma demogrupp, fast jag Ă€r i Amigadivisionen 🙁 .. Nature.

http://nature.atari.org

Kul att ni fortfarande samlas förövrigt 😆

/Daniel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns nÄgra entusiaster som envist hÄller sig kvar vid plattformen, utvecklar nya program och ny hÄrdvara etc - sÄ pÄ den fronten Àr det inte helt avsomnat Ànnu.

Jag har sjĂ€lv slutat helt med Atari, men det Ă€r ju Ă€ndĂ„ kul att hĂ„lla kvar bekantskapen och sprida ut att det faktiskt fortfarande finns en tillflykt för de som fortfarande inte har bytt ut de gamla relikerna... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska tillĂ€gga att Amigan inte helt stendöd den heller; utvecklas bĂ„de mjukvara och till viss del Ă€ven hĂ„rdvara. Vet inte riktigt hur det stĂ„r till med AmigaOne bara, den nya Amigan đŸ˜Č .. HĂ„rdvaran Ă€r vĂ€l klar, men OS:et inte fĂ€rdigutvecklat? KĂ€nns lite hopplöst bara eftersom hĂ„rdvaran vid det hĂ€r laget redan borde vara daterad...

/Daniel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det blir ju sÄ nÀr en plattform dör kommersiellt sett, att all utveckling gÄr sÄ fruktansvÀrt lÄngsamt, eftersom allt fler överger plattformen och all utveckling kostar tid och pengar. Finns det inte tillrÀckligt intresse, sÄ kan nÄgon sitta pÄ kammaren och konstruera nÄgon fiffig hÄrdvara som sedan inte gÄr att sÀlja för att tillverkningskostnaden blir för hög i och med det lilla antalet som kanske kan gÄ att sÀlja.

Jag slutade sĂ€lja Atariprylar för ca 3 Ă„r sedan, tror jag. Året innan jag slutade, sĂ„ sĂ„lde jag smĂ„prylar till kanske 3-4 kunder - och Ă„ret innan det var det kanske det dubbla. Första Ă„ret jag drev firman, sĂ„ hade jag nĂ€stan bara Atariprylar pĂ„ programmet - och sĂ„lde till nĂ„got hundratal kunder, sĂ„ det blev en vĂ„ldsam kraschlandning nĂ€r man tittar pĂ„ försĂ€ljningen av tillbehör och det fĂ„tal kommersiella program som fanns i slutet.

Det dĂ€r med AmigaOne lĂ„ter som de projekt som har funnits med Hades och Medusa, utvecklingar frĂ„n Atari TT - förutom att Atari-utvecklingarna fungerar hyggligt med sina OS. :rolleyes: KĂ€nns definitivt daterat, men för de som gillar sĂ„dant, Ă€r det förstĂ„s skitkul Ă€ndĂ„. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du mÄste varit bland de sista som sÄlde Atariprylar i Sverige eller?

Finns faktiskt en svensk ÄterförsÀljare för Amigaprylar fortfarande, GGS-Data..

http://www.ggsdata.se/

Edit: Finns en till ocksÄ förresten, men han sÀljer nog mest begagnat tror jag.. (?)

http://www.gurumeditation.se/

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kÀmpade lÀnge och vÀl, sÄ jag var nog en av de sista som gav upp - men nÀr det inte lÀngre fanns nÄgon som ville köpa, sÄ kÀndes det till slut ganska meningslöst. De sista sakerna jag hade kvar, sÄlde jag för en symbolisk summa till en av de fÄtaliga kvarvarande entusiasterna för nÄgot Är sedan.

Min Falcon fick se sig omsprungen av PC för ca 8-9 Är sedan, men jag försökte verkligen övertyga mig lÀnge om att det rÀckte med Falcon. Det gjorde det egentligen ocksÄ - men inte utan en massa outboard och ett platskrÀvande mixerbord. Dessutom började det kÀnnas lite i mesigaste laget att bara kunna spela in i 16-bits upplösning. Man mÄste ju vara sÄ j-a kinkig med nivÄerna dÄ... Max 8 audiospÄr kÀndes ocksÄ lite daterat och sÄ lockade förstÄs alla fina VSTi man kunde köra pÄ PC:n. :rolleyes:

NĂ€r jag vĂ€l hade bytt till PC, sĂ„ undrade jag egentligen bara varför jag inte gjorde det tidigare. BĂ„de midi och audio hade bĂ€ttre timing och det fanns egentligen ingenting som var bĂ€ttre pĂ„ Atarin, om jag ska vara riktigt Ă€rlig... NĂ„ja - sĂ„ gĂ„r det nĂ€r man Ă€r för nostalgisk med prylar, sĂ„ det Ă€r jag inte lĂ€ngre. Man lĂ€r sig sĂ„ lĂ€nge man lever. Är förstĂ„s lite orolig för att Vista kanske kommer att tvinga mig att snegla pĂ„ Mac - men den som lever fĂ„r se... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det Àr helt fantastiskt med 'döda' hÄrdvaruplattformar som lever vidare och just Atari verkar ju ha en vÀldigt dedikerad fanskara!

SjÀlv tycker jag iofs att Atari anvÀnds bÀst i chipmusiksammanhang, med trackers med direkt programmering mot YM-chippet.

Fast jag saknar lite tiden dÄ jag sjÀlv körde Cubase 2.0 pÄ min 1040ST, funkade klockrent!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...