Jump to content
Annons

Blues, musik för livströtta?


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

Vad säger ni, nog är det dags att avskaffa bluesen?

Blues är så fruktansvärt trist och mekaniskt, ett sekellångt upprepande av samma ackordföljd.

Tröttnar inte folk? Vad är det för fel?

Om jag spelade samma jävla låt hela tiden skulle jag spy.

Jag förstår att det är kul att spela blues ibland, alla (till och med en till mig närstående 10-åring) kan spela blues, för all del med varierande skicklighet, men dock; vill man "jamma" med folk man inte känner riktigt spelar man blues.

Samma fenomen som att sjunga i kör, kanske? Körsång är ju också ganska kul för de inblandade, men dödligt trist att lyssna på.

Och varför tror folk att det skulle vara det minsta intressant att höra Robert Johnson-tolkningar, nu år 2004? Tänker på Eric Claptons nya urusla platta närmast.

För att inte tala om försvenskningarna... Roffe Wikström och Sky High måste vara det absolut sämsta Sverige har att erbjuda i musikväg. Ta deras pass och släng in dom i ett lufttätt utrymme på finlandsbåten, det är mitt förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Var det inte du som sa att man inte skulle ge sig på musik som man inte förstår sig på..? 😆

Märk väl att detta inte är fråga om nån feedback på demolåtar, utan snarare en uppmaning till riksdagen att lagstadga mot bluesen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvaktaren. Du är min idol! Jag ska byta ut mina Europe- och Whitesnakeplanscher mot en stor bild på dig om jag får en!

Jag håller med. Blues är så urbota jävlar trist och borde bekämpas med alla medel. Kan vi ha folkomröstningar om EU-parlament så kan vi fanimej rösta om bluesens vara eller icke vara. Jag tycker inte det handlar om att förstå sig på. Bluesen är trist oavsett om man förstår sig på den eller inte. Den är en för länge sedan uttömd och uttjatad avart av det vi kallar musik. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte du som sa att man inte skulle ge sig på musik som man inte förstår sig på..?    😆

Märk väl att detta inte är fråga om nån feedback på demolåtar, utan snarare en uppmaning till riksdagen att lagstadga mot bluesen.

Haha... hellre mot rnb o hiphop på klubbar isåfall...

snacka om o dra allt över en kam... 😆

som 2 kärringar som stod o snackade bredvid mej när ja väntade på pendeln... de kan väl ha vart i 70-års åldern...

"Alla dom där invandrarna är så svåra och förstå, de pratar så konstigt..."

hmm... Alla... invandrarna... svåra och förstå... pratar så konstigt...

då kan man inte annat än o tänka att de borde veta bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

hmm... Alla... invandrarna... svåra och förstå... pratar så konstigt...

då kan man inte annat än o tänka att de borde veta bättre...

Instämmer, det var dumt sagt.

Att blues är dåligt och borde förbjudas är däremot en objektiv sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

hmm... Alla... invandrarna... svåra och förstå... pratar så konstigt...

då kan man inte annat än o tänka att de borde veta bättre...

Instämmer, det var dumt sagt.

Att blues är dåligt och borde förbjudas är däremot en objektiv sanning.

Hehe... ja har inte lyssnat på blues så mycke så jag kan inte direkt komma med nån åsikt.. men visst.. vi skaffar en universiell tyckare som bestämmer allt som är bra resp. dåligt... det dåliga förbjuds sedan... alla människor blir identiska... fan va bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Amerikansk hip hop och R&B är så fruktansvärt trist och mekaniskt.

Tröttnar inte folk? Vad är det för fel?

Om jag spelade samma jävla låt hela tiden skulle jag spy. 😆

Va!

Använder dom också bara tre ackord, alltid i samma ordning?

Detta är en nyhet, ring 1:an!

Link to comment
Dela på andra sajter

Amerikansk hip hop och R&B är så fruktansvärt trist och mekaniskt.

Tröttnar inte folk? Vad är det för fel?

Om jag spelade samma jävla låt hela tiden skulle jag spy. 😉

Va!

Använder dom också bara tre ackord, alltid i samma ordning?

Detta är en nyhet, ring 1:an!

hehe 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Märk väl att detta inte är fråga om nån feedback på demolåtar, utan snarare en uppmaning till riksdagen att lagstadga mot bluesen.

Hmm, har du inte hört Salva i P3 där Göran Persson varje vecka rappar i Hootchie Cootchie Man. Jag tror inte att han ställer sig positiv till en sån motion.... 😄 (Han ställer sig nog förresten inte positiv till NÅGON sorts motion eller fysisk aktivitet, men det är en annan femma... 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Blues är livet. Visst, samma jävla lunkande med några ackord och textraden "Woke up this morning.." inför varje ny låt men.. Som sagt, blues är livet, samma jävla lunkande.

Blues är skönt. Detta är väl min subjektiva sanning och många misstycker säkert men.. Blues är skönt.

Blues är rötter, ursprung, kultur. Kärlek till afrika. De svartas kamp i USA. När folkmusiken kom in och bröt mot de afrikanska rytmerna. Munspelen. Elektriska gitarrer. This machine kills fascists. En hel rörelse av skönhet.

... och fy fan vad löjlig jag måtte låta nu 🙂

Men det unnar jag bluesen..

Blues är livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Blues är rötter, ursprung, kultur. Kärlek till afrika. De svartas kamp i USA.

...

Nejnej, blues är kärlek till ABF, södermalm och folkhögskolans kamp för överlevnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejnej, blues är kärlek till ABF, södermalm och folkhögskolans kamp för överlevnad.

Låt inte den kungliga hufvudstadens kulturfjollor diktera folks bild av blues.

Fast det verkliga trickset till uppskattning av blues är nog att växa upp i the country blues, bli utnyttjad av några kvinnor och så småningom supa ner sig ganska rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat bli jvligt inne på Blues. Det är rötterna till mycket av dagen musik. Som gitarrist tycker jag att man måste kunna spela lite blues för att lyckas spela något annat bra (ur affro traditionen). Sen skall det sägas att bluesen är som bäst inte när Clapton har gjort för många skivor utan när den uppstår här och nu. I mötet mellan männsikor. Det är ett språk som används av musiker i hela världen. Så NEJ avskaffa inte bluesen men köp inte häller en massa dåliga (inte sagt att et inte finns några bra) skivor utan gå och lyssna live och försök förstå det fina med enkelhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge musik är lite farlig så spelar det ingen roll vad det är man lyssnar på tycker jag. Samma med blues eller Jazz. Jazz kan vara farligt, men det är det inte om det spelas av en bunte tjocka hyggiga farbröder med mysmustacher. Blues är inte heller farligt när de spelas av personer som inte har någon nerv kvar. Samma med Country, jämför "eyki breyki heart", med vilken av Niel youngs skivor som helst t e x. Eller Hip hop. Det är inte "farligt" (kommer inte på något bättre ord..liksom nerv..blod..död..eller rå sex..äsch ni fattar) om det framförs av en plyschklädd mysfarbror eller förlädesklädd hemmafru som rappar om frukostgröten. Inte ens Death metal skulle vara hörbart om Tore Skogman plötsligt släppte " kill all great fishers wals" tillsammans med Panthera.

Blues utan nerv? nej det går bort. Blues med nerv? Tja det funkar för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd 😏

Håller med att ABF/företags rock blues är über trist. Men det finns bra blues.

R.L Burnside är skön:

http://www.fatpossum.com/mp3/80301-3.mp3

http://www.fatpossum.com/mp3/80301-1.mp3

http://www.fatpossum.com/mp3/80332-4.mp3

80301.jpg

Sen finns ju "Jon Spencer Blues Explotion" - kanske ingen renodlad blues men helt klart inslag av det:

http://www.matadorrecords.com/mpeg/jsbx/8.mp3

http://www.matadorrecords.com/mpeg/jsbx/do...anna_get_it.mp3

Redigerat av fudgesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur ni kan klaga på musik... Förbjuda blues?... Då kan vi väl lika gärna förbjuda all musik...

Diggar ni inte blues. Skit i att lyssna på det.

Musik är ju musik. Oavsett.

Väldigt dumt att slänga ur sig en sån kommentar tycker jag...

Det är samma sak som med dokusåpor. jag tycker det är tråkigt. Därför tittar jag inte. Dom som tycker om det tittar på det.

Det är som att säga: "Att jobba som sjuksköterska är tråkigt. Det jobbet borde avskaffas" Hur tror du att det hade sett ut då?

Allt som människor tycker om är viktigt. Människor är olika och tycker om olika saker. Men ta aldrig ifrån en människa det som gör honom/henne glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Förstår inte hur ni kan klaga på musik... Förbjuda blues?... Då kan vi väl lika gärna förbjuda all musik...

Diggar ni inte blues. Skit i att lyssna på det.

Musik är ju musik. Oavsett.

Väldigt dumt att slänga ur sig en sån kommentar tycker jag...

Tyvärr har du fel; blues är musik för folk utan humor och fantasi och borde därför förbjudas. Detta är en objektiv sanning och absolut inget jag bara hittar på.

edit: kommatecken

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

all blues är bäst, det finns ingen dålig blues, jag har aldrig hört en dålig blueslåt.

...men jag har aldrig hört en bra techno/trance-låt...

eller jazz, eller klassiskt, eller något annat bra alls!

jag röstar för att vi bara behåller bluesen, och jag vet att det är många som tycker som jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

visst kan jag hålla med om när den lokale självutnämnde gitarr hjälten "Ingvar från östergötland" ska dra en blues då är det ofta väldigt pretto och tråkigt och humorlöst och fantasilöst och ofta väldigt pinsamt.

Men när man pratar blues då tänker varje fall jag på Jimi Hendrix,Muddy Waters,John Lee Hooker m.fl

rätt bra artister tycker jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bär mig emot att ens svara i denna tråd eftersom jag tror det mest handlar om att säga emot för emotsägandets skull, men när man väl suttit på ett sunkigt blueshak i New Orleans och upplevt "native" blues med tillhörande atmosfär, först då har man upplevt riktig blues. Innan dess vet man inte vad man yttrar sig om. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Odels fru kliver in för att ha en annan åsikt än sin odugliga karl...

Har ni så tråkigt att ni inte har något bättre för er än att klanka ner på en musik genre. Jag menar jag gillar inte dödsmetall, jag tycker att skiten e så dålig att jag spyr och inte ser ni mej be om lagstiftning här borta.. Skaffa intressantare saker att göra så kanske ni inte behöver slösa energi på att klaga....

Nattvaktarn undantaget eftersom jag inte tror att han menar vad han säger utan bara är ute efter att provocera.

Odels fru

Lina

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Nattvaktarn undantaget eftersom jag inte tror att han menar vad han säger utan bara är ute efter att provocera.

Inte alls.

Däremot har jag rätt och alla andra har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Odels fru kliver in för att ha en annan åsikt än sin odugliga karl...

Har ni så tråkigt att ni inte har något bättre för er än att klanka ner på en musik genre. Jag menar jag gillar inte dödsmetall, jag tycker att skiten e så dålig att jag spyr och inte ser ni mej be om lagstiftning här borta.. Skaffa intressantare saker att göra så kanske ni inte behöver slösa energi på att klaga....

Nattvaktarn undantaget eftersom jag inte tror att han menar vad han säger utan bara är ute efter att  provocera.

Odels fru

Lina

Tror som sagt inte den här trådens ursprungliga syfte handlar om blues är bra eller anus, utan snarare handlar det om att provocera som du skrev. Eller "att säga emot för emotsägandets skull" som jag skrev. Mycket vanligt i trotsåldern. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur ni kan klaga på musik... Förbjuda blues?... Då kan vi väl lika gärna förbjuda all musik...

Diggar ni inte blues. Skit i att lyssna på det.

Musik är ju musik. Oavsett.

Väldigt dumt att slänga ur sig en sån kommentar tycker jag...

Tyvärr har du fel; blues är musik för folk utan humor och fantasi och borde därför förbjudas. Detta är en objektiv sanning och absolut inget jag bara hittar på.

edit: kommatecken

Hehe visst e den objektiv.. både du och jag tycker de 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...