Jump to content
Annons

Digidesign 002 (protools) V.S FireFace + mixerbord


clayclay

Recommended Posts

okej ska uppdatera hemma studion. Jag är ganska ny i inspelnings världen så jag förstår mig inte på 24 kanalers mixerbord och in och ut gånger och allt det där men jag måste väl för att få optimal ljud.

budget ligger på 20 000 kr !

så det står mellan 2 produkter.

antingen digidesign 002 rackbundle ELLER ljudkortet FIREFACE med ett mixerbord för mixning.

Vilket skulle du välja och varför om du var i mina skor ?

jag har en pc och en röde nt1000 mic och som sagt inte så insatt i de hela inspelningsvärlden. Och det är bara inspelning av röst vi pratar om inga instrument och såklart mixning.

You be the judge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I dina skor hade jag nog köpt en Mackie Control Universal samt en riktigt bra kanalstrip.

Såvida du inte vill använda en massa externa effektrack vill säga. Men så fina pluggar som det finns idag ser jag ingen större anledning till det om man inte vill ha något specifikt. Vill man avlasta datorn finns det ju produkter som Focusrite Liquid Mix tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en vettig dator? Jag tycker digi002R är skitbra. Finns massor av bra pluggar till PT och jag tycker mjukvaran är skitsmidig. Att mixa ITB ger mer än att skaffa en billig mixer för att mixa externt. Sen jag skaffade Analog Channel till Pro Tools har skillnaderna mellan bra analog mixning och digital mixning för mig minskat kopiöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån där mackie control kan väl inte vara så användbar? Man har ju ofta mer än 8 spår 😆, åtminstone jag. Eller har de ngn smart lösning på det där så man kan byta vilka spår som kontrolleras?

Man kan flippa mellan kanalerna med enkla kapptryck. Och du ser uppe på displayen vilka kanaler det är du jobbar med. Du kan dessutom välja effekter och manipulera dem direkt från controllern.

Skulle man vilja ha fler reglar så är det ju bara att sätta dit en expansion.

Om man som du säger bara ska spela in röst så tycker jag det är vettigare att satsa på en riktigt bra inkanal samt en bra kontrollyta.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Vatrför lägga en massa pengar på en i mina ögon, en helt värdelös kontrollyta??? Det tillför ju ingenting ljudmässigt... Har du en bra dator så satsa på ett vettigt ljudkort, ett bra program och en grym chanelstrip...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatrför lägga en massa pengar på en i mina ögon, en helt värdelös kontrollyta??? Det tillför ju ingenting ljudmässigt... Har du en bra dator så satsa på ett vettigt ljudkort, ett bra program och en grym chanelstrip...

Det är en smaksak. Vissa gillar att ha reglar att ratta med, andra nöjer sig med musen/trackballen. Själv tillhör jag den första kategorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)
Vatrför lägga en massa pengar på en i mina ögon, en helt värdelös kontrollyta??? Det tillför ju ingenting ljudmässigt... Har du en bra dator så satsa på ett vettigt ljudkort, ett bra program och en grym chanelstrip...

Det är en smaksak. Vissa gillar att ha reglar att ratta med, andra nöjer sig med musen/trackballen. Själv tillhör jag den första kategorin.

Det är förvisso sant, men med en budget på 20k så verkar det inte direkt vettigt att lägga en stor del av budgeten på ngt. som faktiskt inte behövs...

Körde mixer själv i vår studio förr men insåg att det blev mkt. smidigare utan... Dessutom kostar en mixer som låter bra, snuskigt mkt. flis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...