Jump to content
Annons

Halsproblem


herwhisper

Recommended Posts

Har märkt att när pollenhalten blev hög i och med björkblommningen så blev jag ju snuvig som vanligt. Men så märkte jag en ytterst störande effekt till. Jag kan inte sjunga lika högt i registren som förr. När jag går upp i tonerna så skär sig rösten, och jag blir snabbare trött i stämbanden.

Detta är otroligt enerverande och jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. Ska ha release party i Tyskland om en månad och tills dess så måste detta ha löst sig, känner hur paniken börjar krypa på.

Är det någon som har ett bra tipps på hur man kan lösa detta problem?

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har problem med "hösnuva" så är det inte speciellt konstigt att även din röst blir påverkad. Det handlar om slem.

Slem är både bra och dåligt. Slem behövs för att stämbanden ska kunna "stänga sig", m.a.o. när du går högre upp i ditt sångregister. För mycket slem däremot hindrar stämbanden att sluta tätt. Jag ska se om jag kan hitta några vettiga övningar för att få bort överflödigt slem kring stämbanden. Jag återkommer. 😆

P.S. Kul med releaseparty i Tyskland! 😉

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Det påverkar absolut. Jag får en lätt beslöjad röst under pollensäsongen på grund av min astma.

Hjälp mot det är slemlösande brustabletter som Acetylcystein och Mucomyst. Fungerar mycket bra. Vet inte om de finns receptfritt eller om man måste få dem på recept - men har du problem med för mycket slembildning, så är det mediciner som din vanliga läkare säkert skriver ut till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påverkar absolut. Jag får en lätt beslöjad röst under pollensäsongen på grund av min astma.

Hjälp mot det är slemlösande brustabletter som Acetylcystein och Mucomyst. Fungerar mycket bra. Vet inte om de finns receptfritt eller om man måste få dem på recept - men har du problem med för mycket slembildning, så är det mediciner som din vanliga läkare säkert skriver ut till dig.

Jag tror medicinerna du nämner här är receptbelagda, om jag nu inte minns helt galet. Är själv pollenallergiker så jag har ätit/druckit både Acetylcystein och Mucomyst. 🙂

Hela allerigrejen har dock för min del nästan försvunnit helt sedan ett par år tillbaka. 😉

(Inte för att det hjälper dig, herwhisper, men men...)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hur vet du att stämbanden är svullna? Det kanske är halsen som är svullen?

Claes, du nämnde Acetylcystein och Mucomust, men dessa mediciner är väl inga som tar bort slem. I bästa fall så tunnar de ut slemmet. Jag märkte själv ingen större skillnad, det gick lika bra med vatten. Finns det istället ingen medicin som tar bort slemmet helt och hållet?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att stämbanden är svullna? Det kanske är halsen som är svullen?

Claes, du nämnde Acetylcystein och Mucomust, men dessa mediciner är väl inga som tar bort slem. I bästa fall så tunnar de ut slemmet. Jag märkte själv ingen större skillnad, det gick lika bra med vatten. Finns det istället ingen medicin som tar bort slemmet helt och hållet?

🙂

:musik

När det gäller sång så brukar man (jag) faktiskt kunna känna om det stämbanden som är svullna. 😉

Du har helt rätt när det gäller medicinerna, musik. De tar inte bort slem utan, precis som du säger, tunnar bara ut det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att stämbanden är svullna? Det kanske är halsen som är svullen?

Claes, du nämnde Acetylcystein och Mucomust, men dessa mediciner är väl inga som tar bort slem. I bästa fall så tunnar de ut slemmet. Jag märkte själv ingen större skillnad, det gick lika bra med vatten. Finns det istället ingen medicin som tar bort slemmet helt och hållet?

🙂

:musik

När det gäller sång så brukar man (jag) faktiskt kunna känna om det stämbanden som är svullna. 🙂

Du har helt rätt när det gäller medicinerna, musik. De tar inte bort slem utan, precis som du säger, tunnar bara ut det.

På sätt och vis tar de bort det, eftersom det tunnas ut så att det lossnar och kan hostas eller harklas upp... Låter väl härligt, eller hur...? 😉

Om det känns tjockt i halsen, så ska du nog prova någon receptfri antihistamin till att börja med. Bara att knalla in på apoteket och fråga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren. Men jag har inte problem med slem, utan det känns som om stämbanden är svullna. och jag inte riktigt har kraft i dom.

Om det nu är så att det är dina stämband som är svullna så ligger problemet (med stor sannolikhet) på "andra sidan". Dina stämband har haft för lite slem. Slemmet fungerar för rösten ungefär på samma sätt som olja fungerar för en motor. Alla delar i maskineriet bör vara täckta av ett tunt smörjande lager. Om dett smörjande lager inte finns där uppstår svullnad. Om man fortsätter att pressa och plåga rösten utan "smörjmedel" så uppstår efterhand cystor på stämbanden! 🙂

Mitt råd till dig är att dricka mycket vatten (8-16(!) glas om dagen) och vila rösten ett par dagar. Viska inte, det är bland det värsta du kan utsätta din röst för! Det jag menar är att du bör ta det lugnt med sången en dag eller två. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart hos fröken doktor idag. Hon visste inte riktigt vad det berodde pä men hon skrev ut en tablett vid namn Aerius. Om inte den hjälper inom en vecka ska jag prova med en nässpray vid namn Budensonid. Och om inte heller den hjälper ska jag till en annan läkare. Puh...hoppas att det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart hos fröken doktor idag. Hon visste inte riktigt vad det berodde pä men hon skrev ut en tablett vid namn Aerius. Om inte den hjälper inom en vecka ska jag prova med en nässpray vid namn Budensonid. Och om inte heller den hjälper ska jag till en annan läkare. Puh...hoppas att det funkar...

Kräv att få träffa en foniater (röstläkare) brukar finnas på öron-näsa-hals-kliniker eller privatpraktiserande i större städer.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart hos fröken doktor idag. Hon visste inte riktigt vad det berodde pä men hon skrev ut en tablett vid namn Aerius. Om inte den hjälper inom en vecka ska jag prova med en nässpray vid namn Budensonid. Och om inte heller den hjälper ska jag till en annan läkare. Puh...hoppas att det funkar...

Hoppas att det släpper.... men måste samtidigt säga att det blev exakt lika dant för mig när pollenet kom.. 🙂 Det har gått 3 veckor, fotfarande kass 🙂

Drick ljummet vatten...ofta..

Lycka till i Tyskland!!! 😄

ps. Gå inte nu i en månad och oroa dig, då sätter det sig i huvudet istället 🥰 .. du ska nog inte heller medicinera i en hel månad, då kommer slämhinnorna vara helt ur balans!! .ds

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hur vet du att stämbanden är svullna? Det kanske är halsen som är svullen?

Claes, du nämnde Acetylcystein och Mucomust, men dessa mediciner är väl inga som tar bort slem. I bästa fall så tunnar de ut slemmet. Jag märkte själv ingen större skillnad, det gick lika bra med vatten. Finns det istället ingen medicin som tar bort slemmet helt och hållet?

🙂

:musik

När det gäller sång så brukar man (jag) faktiskt kunna känna om det stämbanden som är svullna. 🥰

Du har helt rätt när det gäller medicinerna, musik. De tar inte bort slem utan, precis som du säger, tunnar bara ut det.

VAR känner du det nånstans då? Känner du utanpå halsen eller stoppar du in nåt i halsen och fotar?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att stämbanden är svullna? Det kanske är halsen som är svullen?

Claes, du nämnde Acetylcystein och Mucomust, men dessa mediciner är väl inga som tar bort slem. I bästa fall så tunnar de ut slemmet. Jag märkte själv ingen större skillnad, det gick lika bra med vatten. Finns det istället ingen medicin som tar bort slemmet helt och hållet?

🙂

:musik

När det gäller sång så brukar man (jag) faktiskt kunna känna om det stämbanden som är svullna. 😄

Du har helt rätt när det gäller medicinerna, musik. De tar inte bort slem utan, precis som du säger, tunnar bara ut det.

VAR känner du det nånstans då? Känner du utanpå halsen eller stoppar du in nåt i halsen och fotar?

🙂

Annars hörs det ju ganska tydligt om man är svullen i stämbanden (hes) när man pratar... eller är jag ute och seglar? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

I värsta fall kan man ta kortison tabletter( Prednisolon) receptbelagt, har själv problem med allergi och går behandling för det nu, stämbanden svullnar upp under allergiperioden och mitt råd är att inte försöka ta i så du spricker utan sjung med måtta.

Annars stjälper du nog mer än du hjälper din röst och dina stämband.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...