Jump to content
Annons

Smörballad istället för Metal


Recommended Posts

LÅTNAMN: Outside your store

ARTIST/GRUPP: DrHans

GENRE: Smörballad

LÅTLÄNGD:Lite för lång

KOMPOSITÖR: Johnny Berglund

PRODUCENT:DrHans

EV. MEDVERKANDE:Johnny Berglund, Emilia Andersson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Wma

STORLEK: 8,1mb

STATUS: På gång

Outside your store

Då jag mest pysslar med Metal tänkte jag att jag skulle spela in något annat. Vad tycker ni? Är den för lång? För seg? Vad är bra vad är dåligt? Hur låter mixen? Hur är låten?

Tacksam för kommentarer både elaka och snälla bara dom är ärliga. 😉

Edit: Bättre länk

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okidok då lyssnar jag...

i mitt system dånar basen lite för mkt och är för subbig, hör knappt tonerna.

Plus för sången, låter erfaren.

Hade velat att några enkla sköna trummor kom in nu för ett tag sen.. ligger på 2:30 i låten.

Har tyvärr inte fattat strukturen i låten än; oh nu kom visst trummor! 😏

Riktiga pop-trummor, lite skitiga. Jag hade nog velat sänka basen och höjjt baskaggen _lite_ och kanske EQ:at ride lite granna 😉

Jag vill höra lite av din metal! vart finns det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Skitbra Doktorn det enda som jag kan tycka är väl att den finurliga snygga guran krigar lite nån gång med leadsången men i övrigt så tycker jag nog att man kan ordinera den här. Låter bra gör det med borde sitta som en keps för folket i love läget.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidok då lyssnar jag...

i mitt system dånar basen lite för mkt och är för subbig, hör knappt tonerna.

Plus för sången, låter erfaren.

Hade velat att några enkla sköna trummor kom in nu för ett tag sen.. ligger på 2:30 i låten.

Har tyvärr inte fattat strukturen i låten än; oh nu kom visst trummor! 😱

Riktiga pop-trummor, lite skitiga. Jag hade nog velat sänka basen och höjjt baskaggen _lite_ och kanske EQ:at ride lite granna 🙂

Jag vill höra lite av din metal! vart finns det?

Hej, tack för att du lyssnade. Ska lyssna över det du sa.

Postar lite metal snart, håll ögonen öppna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra Doktorn det enda som jag kan tycka är väl att den finurliga snygga guran krigar lite nån gång med leadsången men i övrigt så tycker jag nog att man kan ordinera den här. Låter bra gör det med borde sitta som en keps för folket i love läget.

Göran

Tack, det var snäll ord det! 😄

Vilken av gitarrena menar du och var? Menar du stålackesologuran i början på låten som spelar plingelingplongplingpling? När den spelar samtidigt som sången.

Eller var det nått annat du menade?

Tack för att du lyssnade

/ Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Yes, men den är fin som fan (som hela stycket är) men jag är en sån där sång freak som gillar att sången frontar helt på egna vilkor. Allt annat kompar bara eller stöttar/bjuder in på melodin utom när det är sololäge givetvis. Ska kolla igen när jag hinner för att dubbelkolla om jag står vid mitt ord 😛 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, men den är fin som fan (som hela stycket är) men jag är en sån där sång freak som gillar att sången frontar helt på egna vilkor. Allt annat kompar bara eller stöttar/bjuder in på melodin utom när det är sololäge givetvis. Ska kolla igen när jag hinner för att dubbelkolla om jag står vid mitt ord :rolleyes: .

Göran

Då hajjar jag. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar bra hemma hos mig också :rolleyes:, speciellt när den kommer igång på riktigt efter 3/4. Kanske håller med lite om att in med trummorna lite tidigare, fast hm.

Ja basen dånar lite men skall i så fall ner ytterst lite för det är ändå viktigt med den volym den tillför låten. Sköna färger du målar med, gillar körerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar bra hemma hos mig också 🙂, speciellt när den kommer igång på riktigt efter 3/4. Kanske håller med lite om att in med trummorna lite tidigare, fast hm.

Ja basen dånar lite men skall i så fall ner ytterst lite för det är ändå viktigt med den volym den tillför låten. Sköna färger du målar med, gillar körerna.

Tackar, tackar. Kul att du gillade den.

Skall se över basen. Kommer nog att spela om den helt.

Och trummorna har jag också funderat på om dom inte skall in redan efter första refrängen istället. Skall testa lite.

Tack igen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä fan får nog ändra mig lite där men kanske sänka den lite eller göra den lite mjukare rundare i tonen. Ska nog vara långa toner på basen oxå, dessvärre ska det nog vara lite dansbandsbas på en sån här 🙂 . Undrar just oxå om det inte blir bäst med stängd hihat. Men kort sagt fan den är fin. Inledningen påminner nästan kusligt mycket om inledningen på en låt som en polare till mig gjorde.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga upp den här på studioforum?

Hej, vill inte göra det då jag med många inte kan lyssna på musik upplagd på studios server.

Lägger upp den på egen serverplats istället så blir det enklare att lyssna.

Ny länk - samma låt

Hade hoppats få den som mp3, det var väl mest det...

Kan bara lyssna på första 20 sekunderna på den sista länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt, jag får lite vibbar av Dylans "knocking on heavens door", snygga körer. Kanske är leadsången och möjligen basen aningen stark i övrigt har jag inget konstruktivt att föreslå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fan får nog ändra mig lite där men kanske sänka den lite eller göra den lite mjukare rundare i tonen. Ska nog vara långa toner på basen oxå, dessvärre ska det nog vara lite dansbandsbas på en sån här 😛 . Undrar just oxå om det inte blir bäst med stängd hihat. Men kort sagt fan den är fin. Inledningen påminner nästan kusligt mycket om inledningen på en låt som en polare till mig gjorde.

Göran

Tack för att du orkade lyssna. Känns jobbigt när du säger ordet dansband 😳 .

Blir nog så att jag spelar om basen samt lägger in trummorna tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga upp den här på studioforum?

Hej, vill inte göra det då jag med många inte kan lyssna på musik upplagd på studios server.

Lägger upp den på egen serverplats istället så blir det enklare att lyssna.

Ny länk - samma låt

Hade hoppats få den som mp3, det var väl mest det...

Kan bara lyssna på första 20 sekunderna på den sista länken.

Ok, skall fixa mp3 format istället nästa gång. Har ingen annan kodare på jobbet. Mediaspelaren i windows är det enda jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt, jag får lite vibbar av Dylans "knocking on heavens door", snygga körer. Kanske är leadsången och möjligen basen aningen stark i övrigt har jag inget konstruktivt att föreslå.

Tack skall du ha!

Sången skall jag nog dra ner lite på iallfall i början och basen funderar jag på att lägga om ändå!

Tack för lyssningen / Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

😳🙂😄🙂🙂😛 Kanon, hade inte smörat bättre själv haha, kanske fila lite på gitarsolot om jag skall gnälla lite.

😄 Tack så mycket. 😄 Gnäll och skäll uppskattas alltid.

Tycker du att det solot är dåligt eller tycker du att jag spelar det dåligt? Jag ville ha det lite stolpigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra komposition. Gillar särskilt basen, sången inkl. körer samt orgel. Tycker att basen ger mycket nerv till låten och matchar sångkänslan. Skulle inte tona ner den till något snällare och mer konventionellt.

Även om jag gillar sången så tycker jag det är lite väl kallt och vasst ljud - lite så över hela ljudbilden.

Gitarrsolot får gärna vara stolpigt, knyckigt och udda, men det här tycker jag mest är tråkigt. Matchar inte alls kvaliteten hos resten av insatserna.

----

Fan, vissa fraser får mig att tänka på Van Morrisson.

---

Skulle inte kalla detta för smörballad.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter bra! Go sång..  Bra jobbat. 😉

...Moberg

Tack 🙁 !

Inget skäll alls?

Haha.. Nej, jag tycker att det funkar som det är.

Ska jag skriva något negativt... basen är hög (skär på frekvens, inte vol)...men det gillar ju jag...

Du har fått med en bit av "Easy like a Sunday morning", men den är ju bra...

Nä, inget skäll... 😆

...Moberg

edit: (inte volymen)..

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra komposition. Gillar särskilt basen, sången inkl. körer samt orgel. Tycker att basen ger mycket nerv till låten och matchar sångkänslan. Skulle inte tona ner den till något snällare och mer konventionellt.

Även om jag gillar sången så tycker jag det är lite väl kallt och vasst ljud - lite så över hela ljudbilden.

Gitarrsolot får gärna vara stolpigt, knyckigt och udda, men det här tycker jag mest är tråkigt. Matchar inte alls kvaliteten hos resten av insatserna.

----

Fan, vissa fraser får mig att tänka på Van Morrisson.

---

Skulle inte kalla detta för smörballad.

Tack! 😳

Det är faktiskt ingen orgel.

Två elgitarrer

En nylongitar

En Stålakustisk

Bas

Trummor

Får fundera på om jag ska lägga om solot då, nu när du är den andre som tycker det är dåligt.

Jo sången är lite vass, kanske ska se över den med.

Tack för lyssningen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

låter bra, men det känns som om man hört detta 7 milj. ggr. förr.

Tack!

Det är ok, det har gjorts så mycket att det är omöjlig att låta helt egen om man inte skulle hitta på en helt ny skum genre. Om man skriver något i den här genren får man ta att det liknar något. Hoppas det liknade något du gillade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna bör komma in efter 1.20 och hellre korta ner låten lite...men det kan ju bli svårt om man vill få allt sagt 🙂 Annars låter det bra, förutom två saker enligt mitt tycke...det är lite för basigt och sången känns låst i mellanregistret.

Mysig stämning i låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt! Lite tidigt 90-tal på sound och arr.

Basen går att skära lite tycker jag.

Överlag gött! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver mens jag lyssnar. Lte svengelska upplever jag det som, men vilken skön röst du har o wow det här är ju en kanonlåt! Är det frugan som körar? hur får du till den sådär skönt, len?

Personligen gillar jag inte stålsträngat, men det bidrar ju till att det blir ett lite hårdrockigare balladigt sound.

Lite som knocking on heavens door låter det som eller nej vad heter dom... extream? Tror att det är dom jag menar 😛

Helt klart en superbra låt vet inte riktigt vad du kan göra för att få det bättre, jag pysslar ju inte med sån här musik till vardags. Någonting behövs dock, dels för att du ska få en än mer personlig prägel och för att höja helhetsintrycket 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...