Jump to content
Annons

Flera ljudkort samtidigt


binary78

Recommended Posts

Jag har ett m-audio audiophile-kort med två in och två ut. Ett riktigt budget-kort, men det funkar bra tycker jag.

Nu undrar jag, kan man sätta in ett till likadant kort för att få fler in- och utgångar? Funkar det, eller blir det komplikationer, antingen med Windows XP eller Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK, jag kollade lite på 1010LT, och även om det inte är så farligt dyrt är det ändå dyrare än jag vill lägga ut. Och jag har inte nån direkt användning för 10 in och utgångar, utan fyra borde räcka.

Ett vanligt audiophile kostar på musikbörsen 995:-, och 1010LT kostar 2195:-

Så det funkar alltså att sätta in ett kort till, så länge det finns ledia IRQer? Bra att veta. Tack så mycket. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

om ett kort kan strula så strular två kort 4 ggr så mycket,, (för den som inte är så van vid att "tweeka")

Har aldrig haft ett enda problem med mitt ljudkort 😉

Det var bara att installera drivrutiner, så funkade det. Visst, jag fick göra lite inställningar i Cubase, men det var ju inget problem direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta program (inklusive Cubase) brukar bara kunna använda ett ljudkort åt gången. Det finns företag som löst det med en specialdrivrutin.

På en Mac kan man däremot i operativet ställa in så att flera ljdkort blir ett. Då används latencyn för det "sämsta" kortet och sen är det bara att välja rätt ljudkort i inställningarna på Cubase eller Logic (Garageband funkar också). Har använt det med två USBljudkort och fick på detta sätt 6 in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två 2496:or i en burk och det fungerar alldeles utmärkt.

Använder det mest för att spela in audio i Cubase på det ena och

få ut det som spelas in på ett monitorpar samtidigt som du spelar upp

(monitorerar) med det andra kortet i ett annat monitorpar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tre ljudkort i min lådda: Ett M-Audio 2496, ett äldre SoundBlaster och ett SoundMax onboard. Använder samtliga och routar via ett UB802 som får fungera som patcher. Funkar snyggt med MME-drivisar på tweakat minimal-WinMe... 😎

Hur det fungerar med ASIO eller 2k/XP låter jag vara osagt... 🤪 ...men vem har sagt något om "standardlösningar"???...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...