Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tyvärr så vet jag inte vad detta kallas för något så det gick dåligt för mig att söka (om det redan finns en tråd om detta)

Jo, Hur gör man igentligen när man spelar El gitarr och mickar det för att spela in.

Det låter så surrigt "suuuuuuuuurrr" när man har dist på.

Hur gör dom andra när de spelar in tex som rockbanderna.

Trycker dom på mute varenda gång dom slutar spela?

EQ lär ej funka för "surret", Det tar bort det fina i ljudet.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är inte så bra på att förklara.

Redigerat av Jonathanhitochdit
Annons
Postat (redigerat)

Claes - Det är förstärkaren som låter pga disten. 😕

k9 - Jag har testat, Det känns så o-rockigt 😱, ooo ska testa det 😎

Tack för ert svar!

Postat

Haha okej 😕

Jepp! En peavy Rage

Jag spelar för det mesta punk musik och lite metal och Jag kör på en Eagle Metal TT gitarr, Peavy Rage förstärkare och Juli@ ljudkort.

Postat (redigerat)

Aha så ordet kallas brusigt 😕

Jag placerar micen mot förstärkaren. Gör precis som vad dom sa i Studio forum. Sen är det bara.. RECORD! 😱

Hehe jag vet inte vad det är för något.

Postat

Editera i efterhand...m a o klipp bort de brusiga partierna där du inte spelar. Glöm inte göra "fade in/fade out" vid klippen annars får du "knäppar". Visst är det lite pilljobb men så blir det bra också... 😕

Postat

Är det verkligen brus du menar? Låter på din beskrivning som det är surret som uppkommer när du spelar med mycket distortion. Det går att skära bort med ett lågpass filter. Testa att lägga det mellan 12khz och 6kzh. Lyssna så du behåller tonen men blir av med surret. Sen kan du lyfta lite runt 4-5khz istället.

Lägga också ett högpass filter på någonstans mellan 80-150hz ( svårt att säga exakta värden då man måste lyssna på materialet )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.