Jump to content
Annons

Välja midiklaviatur!

Recommended Posts

malaise (oregistrerad)
Postat

Hej på er!

Ska snarast införskaffa ett nice midiklaviatur, men har lite funderingar ni kanske kan hjälpa mig med!

Vissa klaviaturer ansluts till datorn via parallellporten, game-porten eller usb. Finns det några nackdelar med att ansluta via dessa istället för genom ljudkortets midingång? Blir det någon skillnad på de olika portarna, ljudkvalitetsmässigt eller på annat sätt?

Sedan så funderar jag på hur många oktaver jag egentligen behöver. Har en känsla av att det kan bli begränsande med bara två oktaver, ska mest göra trancemusik, men lär även bli att spela in en del gitarr/sång-baserad musik, och då kanske jag vill kunna ha lite mer svängrum på klaviaturet om jag ska spela "piano" till. Är detta något ni känner igen er i?

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Om det är ett hyfsat nytt MIDI-klav du har tänkt köpa, så är det enbart anslutning via USB eller MIDI som finns att hitta.

Och det är ingen som helst skillnad på ljudkvaliteten, den har inget med klaviaturet att göra eftersom det är datorn som genererar ljuden. Vissa USB-klaviatur verkar ha lite problem med stabliliteten, men jag tror inte att det är särskilt vanligt...

När det gäller antalet oktaver, så är det väl egentligen så att ju mer desto bättre, om du har funderingar på "pianospel". Budgeten (och utrymmet?) torde vara det som avgör...

Postat

Passar jag på att låna din tråd lite här. Jag har fått för mig att jag ska undvika midiklav utan anslagskänslighet. Exakt vad är det man inte kan göra utan det? Jag har inte råd att betala 1000kr för tillfället för ett midiklav, så kan jag komma undan med 500kr så är det ju bra 😄.

Postat
Passar jag på att låna din tråd lite här. Jag har fått för mig att jag ska undvika midiklav utan anslagskänslighet. Exakt vad är det man inte kan göra utan det? Jag har inte råd att betala 1000kr för tillfället för ett midiklav, så kan jag komma undan med 500kr så är det ju bra .
¨

om den saknar anslagshetkänslighet så betyder det att velocityn eller volymen blir lika stark för varje "not" oberoende hur starkt eller svagt anslag du har.

Det gör att spelet upplevs som väldigt kantigt eftersom anslag blir samma hela tiden. Jag har just nu en gammal casio keybord som ej är anslagskänslig och det funkar men ska du spela in solopartier eller mer virtuosa delar så rekomenderar jag dig varmt att köpa en anslagskänslig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.