Jump to content
Annons

HjÀlp och jordbrum


Itzhak

Recommended Posts

behöver lite tips ifrÄn tekniska forumsnubbar... vet inte exakt nÀr problemet uppstod, men i dagslÀget har jag inte min hemmastudio inkopplad i jordat urtag, och tvÀrt emot vad jag har varit med om innan sÄ börjar det nu brumma och frÀsa lite extra nÀr jag hÄller i strÀngarna pÄ basen eller rör vid micken.

sÄ, vad beror det hÀr pÄ, och hur avhjÀlper jag det enklast? -jordat urtag Àr inte ett alternativ i dagslÀget.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ja, denna ström...

Jag jordade min anlÀggning genom att dra en sladd frÄn ett av jordblecken i förgreningsdosan till ett element med bra resultat.

Edit: Har alltsÄ ocksÄ ojordade uttag.

Redigerat av Fytrius
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, denna ström...

Jag jordade min anlÀggning genom att dra en sladd frÄn ett av jordblecken i förgreningsdosan till ett element med bra resultat.

Edit: Har alltsÄ ocksÄ ojordade uttag.

man kan göra sÄ och det kan funka. Men man fÄr passa sig sÄ att det inte blir för stora strömmar. Jordar man hela sin dator och det blir nÄgot fel (nÄn komponent som leder till jord) sÄ blir sladden ordentligt strömförande och man kan fÄ stötar av den och det kan bli en onödig belastning pÄ elrÀkningen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, denna ström...

Jag jordade min anlÀggning genom att dra en sladd frÄn ett av jordblecken i förgreningsdosan till ett element med bra resultat.

Edit: Har alltsÄ ocksÄ ojordade uttag.

man kan göra sÄ och det kan funka. Men man fÄr passa sig sÄ att det inte blir för stora strömmar. Jordar man hela sin dator och det blir nÄgot fel (nÄn komponent som leder till jord) sÄ blir sladden ordentligt strömförande och man kan fÄ stötar av den och det kan bli en onödig belastning pÄ elrÀkningen.

med all respekt för dina kunskaper, men det Àr vÀl det som Àr tanken? att strömmen hellre skall gÄ via jord(ex. element) Àn ner i din arm, nÀr du börjar ratta pÄ preampen? edit:(jaha, du menar krypströmmar typ)

en intressant sak med jord, Àr ju att man Ätminstone förr hade en jord, och ex. tre faser in. nolla och jord Àr alltsÄ samma sak, vilket gör att man faktiskt kan montera ett jordat urtag trots att det bara Àr fas och nolla till urtaget.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du jordfelsbrytare i kÄken sÄ kommer den att lösa ut. Det Àr tÀnkt att strömmen (i enfasfallet) skall gÄ i retur i nollan och inte i jorden. Hemmabyggd jordkabel brukar inte vara sÄ poppis bland försÀkringsbolagen heller... Vi pratar dock om skojiga smÄ ljudprylar med smÄströmmar sÄ i detta fallet sÄ "borde" det inte vara nÄgra problem.

Ett annat skojigt tips Àr att faktiskt dra om kablarna sÄ att man fÄr jordade uttag dÀr man behöver det. Inte svÄrt alls, men eftersom det Àr en fast installation sÄ skall det göras av en behörig elektriker. (Eller han skall i alla fall godkÀnna det hela för att försÀkringen skall gÀlla.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du jordfelsbrytare i kÄken sÄ kommer den att lösa ut. Det Àr tÀnkt att strömmen (i enfasfallet) skall gÄ i retur i nollan och inte i jorden. Hemmabyggd jordkabel brukar inte vara sÄ poppis bland försÀkringsbolagen heller... Vi pratar dock om skojiga smÄ ljudprylar med smÄströmmar sÄ i detta fallet sÄ "borde" det inte vara nÄgra problem.

Ett annat skojigt tips Àr att faktiskt dra om kablarna sÄ att man fÄr jordade uttag dÀr man behöver det. Inte svÄrt alls, men eftersom det Àr en fast installation sÄ skall det göras av en behörig elektriker. (Eller han skall i alla fall godkÀnna det hela för att försÀkringen skall gÀlla.)

ja, det kan nog stÀmma nÀr jord och nolla kommer in separat, men i sommarstugan och i huset jag bor ocksÄ (lite Àldre byggen) sÄ Àr det kontakt mellan nollan och jord i urtagen, sÄ jorden kommer ifrÄn samma stÀlle som nollan, i centralen. -dÀremot Àr det en potentiell sÀkerhetsrisk, sÄ det Àr ju inte att rekomendera.

i vilket fall som helst sÄ gillar jag varken smÄ eller stora strömmar... fÄr rejÀla krypströmmar mellan min gitarrförstÀrkare och resten av studioprylarna, eftersom gitarren Àr jordad, men inte resten... brrr....

lite kul att det rÀckte med att vÀnda pÄ stickkontakten för att fÄ bort brummet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu mÄste vi ta tag i det hÀr....eller rÀttare sagt; om nÄgon kÀnner för att förklara med respekt för min Okunskap sÄ Àr den vÀlkommen...

man kan göra sÄ och det kan funka. Men man fÄr passa sig sÄ att det inte blir för stora strömmar. Jordar man hela sin dator och det blir nÄgot fel (nÄn komponent som leder till jord) sÄ blir sladden ordentligt strömförande och man kan fÄ stötar av den och det kan bli en onödig belastning pÄ elrÀkningen.
Hemmabyggd jordkabel brukar inte vara sÄ poppis bland försÀkringsbolagen heller..

Om jag drar en hemma(g)jord 😄 kabel av typ 2.5 kvmm till ett element frĂ„n en jordad kontakt för att jag saknar jordade uttag; pĂ„ vilket sĂ€tt Ă€r det farligt och hur kan det belasta elrĂ€kningen? Om det vore lĂ€ckströmmar frĂ„n nĂ„gon komponent i anlĂ€ggningen sĂ„ skulle vĂ€l det belastat elrĂ€kningen lika mycket om det funnits jordade uttag? Och vad har försĂ€kringsbolagen för synpunkt pĂ„ en jordkabel?

Det försvann iaf "hum" i anlÀggningen nÀr jag gjorde sÄ....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle inte rekommendera "jordningen" i elementet som beskrivs i den hÀr trÄden.

Resultatet kan i vÀrsta fall bli att du förvandlar varenda element i huset till potentiella dödsfÀllor!

Jag ska försöka förklara det enkelt:

Jordpotentialen i vÀrmesystemet kan ligga pÄ en helt annan nivÄ Àn elsystemets jord. Ofta finns det till exempel konstmaterial eller icke ledande material i ledningssystemet, tÀtningar, plaströr av olika slag etc. Rörsystemet Àr ju inte gjort för att vara elektriskt ledande. Och rörsystemet till vÀrmelementen Àr alltsÄ inte att betrakta som elektriskt "jordat".

Om du fÄr ett fel i en apparat i studion som gör att du fÄr faspotential till chassit sÄ Àr risken, i det fall du har jordat skyddsjorden frÄn din utrustning i elementet som du nu har gjort, att du ocksÄ fÄr upp till 230 volt potential i alla vÀrmelement i huset. Vidden av detta Àr inte svÄr att förstÄ...

Vad som kan hÀnda? Det Àr lÀtt att beskriva genom att dra paralellen med jordbrukaren som kommer ut i ladugÄrden och hittar korna döda. Anledning: han har fÄtt olika jordpotential mellan deras vattensystem, genom en felkoppling liknande den du har gjort, och nÄgon annan jordad punkt i kornas bÄs. Och detta har hÀnt..!

Ett annat exempel som Àr teoretiskt fullt möjligt:

Du fÄr, precis som ovan, faspotential ut i vÀrmesystemet genom din "jordning". NÄgonstans i vÀrmesystemet har du "nÀstan" en jordförbindelse genom en tÀtning, skarv eller liknande i rörsystemet. En liten yta fÄr överföra en ganska stark ström mot jord, dock inte tillrÀckligt för att din 10 A sÀkring i elcentralen skall lösa ut. "Skarven" upphettas till slut tillrÀckligt för att antÀnda intilliggande spÄn frÄn bygget, som antÀnder bjÀlklaget och kÄken brinner ner...

Detta scenario Àr vÀl i och för sig ganska osannolikt. Men fullt möjligt.

Hur som helst skulle ett försÀkringsbolag ha ganska stora invÀndningar mot din jordning av studion.

SÄ till förslaget om att anvÀnda nollan som "skyddsjord". Det kan i och för sig fungera i ett fyrledarsystem som har gemensam nolla och jord. Men i ett femledarsystem Àr det inte riktigt samma sak. Och hur mÄnga har koll pÄ den egna elcentralen..?

Experiment med jordningar som inte Àr riktig jord kan kosta mycket mera Àn det smakar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En enkel - men tillfÀllig - lösning, Àr att koppla en förlÀngningskabel frÄn köket (dÀr det alltid mÄste vara jordat, enligt de regler för elsÀkerhet som har funnits sedan Hedenhös). PÄ sÄ sÀtt kan man fÄ reda pÄ om problemen beror pÄ avsaknad av jord eller inte.

Skyddsjord finns i alla centraler - och att dra en extra kabel i rören dĂ€r det saknas, Ă€r ju inga problem - men inkopplingen av jordkabeln i centralen mĂ„ste göras av elektriker. SĂ„ lĂ€nge kabeldragningen Ă€r fackmĂ€ssigt utförd, sĂ„ kan man göra allt sĂ„dant förarbete sjĂ€lv och slippa betala för det (OBS! stĂ€ng av spĂ€nningen pĂ„ centralens brytare först!!!) - och om det ligger rör i vĂ€ggarna, sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att inte fĂ„ dragniningen fackmĂ€ssigt utförd... 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En enkel - men tillfÀllig - lösning, Àr att koppla en förlÀngningskabel frÄn köket (dÀr det alltid mÄste vara jordat, enligt de regler för elsÀkerhet som har funnits sedan Hedenhös). PÄ sÄ sÀtt kan man fÄ reda pÄ om problemen beror pÄ avsaknad av jord eller inte.

Men OBS! dÄ Àr det viktigt att koppla ALLA prylarna i rummet till den jordade kabeln frÄn köket och inte nÄgon alls till nÄgot ojordat vÀgguttag - om man int eÀr konsekvent hÀr kan man skapa en "elektrisk stol" Ät sig sjÀlv i stÀllet...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En enkel - men tillfÀllig - lösning, Àr att koppla en förlÀngningskabel frÄn köket (dÀr det alltid mÄste vara jordat, enligt de regler för elsÀkerhet som har funnits sedan Hedenhös). PÄ sÄ sÀtt kan man fÄ reda pÄ om problemen beror pÄ avsaknad av jord eller inte.

Men OBS! dÄ Àr det viktigt att koppla ALLA prylarna i rummet till den jordade kabeln frÄn köket och inte nÄgon alls till nÄgot ojordat vÀgguttag - om man int eÀr konsekvent hÀr kan man skapa en "elektrisk stol" Ät sig sjÀlv i stÀllet...

Absolut!

Det kan inte understrykas för mycket att det Àr en tillfÀllig koppling för att testa. Man fÄr inte ha förlÀngningskablar mellan olika rum liggande permanent, av just elsÀkerhetsskÀl. Skulle huset brinna ner och en sÄdan sak upptÀcks, sÄ finns det inga försÀkringar som tÀcker det!!!

Man ska vara försiktigare med el, Ă€n mĂ„nga tycks tro. Det Ă€r pĂ„ grund av ovarsamhet och slarv som de flesta elrelaterade olyckor och brĂ€nder intrĂ€ffar. TĂ€nk hellre en gĂ„ng extra innan du gör nĂ„got som inte Ă€r 100% sjĂ€lvklart! 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok. Jag böjer mig för sakkunskapen och plockar bort elementkabeln. Jag trodde verkligen (man ska inte tro - man ska veta) att elementen var sÄ mycket jord som det kunde bli....

DÄ kommer nÀsta frÄga:

Varför ligger det en spÀnning pÄ 100 V pÄ alla höljen nÀr jag kopplar bort jorden? Den hÀrstammar frÄn nÀtaggregatet pÄ datorn mÀrker jag efter att anvÀnt uteslutningsmetoden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan fĂ„ en potentialskillnad mellan höljena om du inte har jordat. Det Ă€r inte sĂ€rskilt behagligt att koppla mellan burkarna om det Ă€r sĂ„ - eller det har du kanske redan mĂ€rkt...? 😕 Det kan hjĂ€lpa att vĂ€nda 220V-kontakten pĂ„ nĂ„gon av enheterna, men det Ă€r inte sĂ€kert att det hjĂ€lper. Det beror pĂ„ hur nĂ€tdelen i apparaten Ă€r konstruerad...

Den enda sÀkra lösningen Àr att dra in jord till rummet, sÄ att allt blir jordat. DÄ Àr chassina kopplade till skyddsjorden, strÄlningsskyddet i CRT-skÀrmar fungerar plötsligt etc - sÄ man har egentligen allt att vinna pÄ att ha jordat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr inte en potentialskillnad MELLAN höljena utan rÀtt och slÀtt nÀtaggregatet som pÄ nÄgot sÀtt lÀgger c:a 100 V pÄ datorns hölje och dÀrmed alla anslutna apparaters hölje. Och det var likadant pÄ min gamla dator sÄ det Àr knappast nÄgot fel pÄ nÀtaggregatet. Det kanske ska vara sÄ...?

Man undrar ju vilken ström som det blir av detta nÀr det Àr jordat? Jag kan bara mÀta likström hÀr sÄ jag har ingen aning.

Edit: snavstel

Redigerat av Fytrius
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Datorer ska ju egentligen alltid vara kopplade till jordat urtag - för annars sticker all CE-mĂ€rkning o dyl all vĂ€rldens vĂ€g, eftersom chassit inte Ă€r jordat och strĂ„lningsvĂ€rden etc inte lĂ€ngre stĂ€mmer dĂ„. NĂ€r du kopplar till ett jordat urtag, sĂ„ fĂ„r du ingen spĂ€nning i chassit, just för att chassit alltid kopplas till skyddsjorden och fĂ„r nollpotential. 😏

Vad anvĂ€nder du förresten som referens nĂ€r du konstaterar att det finns 100V i chassit? Är det elementet, eller...? 😏

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Japp! 😏 Även om jag inte ska anvĂ€nda metoden för jordning permanent lĂ€ngre sĂ„ tog jag mig friheten att mĂ€ta mot elementet. Det innebĂ€r vĂ€l teoretiskt att det skulle kunna ligga 100 V i elementen istĂ€llet för i datorn men det Ă€r osannolikt. Dessutom tycker jag mig kĂ€nna spĂ€nningen i höljena nĂ€r de inte Ă€r jordade.

Ska nu se över hur jag kan Ästadkomma en korrekt utförd jordning enligt era rÄd.

Tackar!

...och förlÄt om jag kapade din trÄd Itzhak! Jag kapade iaf en jordkabel....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...och förlÄt om jag kapade din trÄd Itzhak! Jag kapade iaf en jordkabel....

bara roligt nÀr det blir liv i trÄdarna.

sjÀlv Àr jag bara glad att jag provade att vÀnda pÄ kabeln.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...
Men OBS! dÄ Àr det viktigt att koppla ALLA prylarna i rummet till den jordade kabeln frÄn köket och inte nÄgon alls till nÄgot ojordat vÀgguttag - om man int eÀr konsekvent hÀr kan man skapa en "elektrisk stol" Ät sig sjÀlv i stÀllet...

Detta lÄter livsfarligt!

Ska man aldrig blanda jord och vanliga uttag i ett rum?? 😄

Förklara gÀrna vad som inte fungerar, sÄ man slipper bli friterad

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men OBS! dÄ Àr det viktigt att koppla ALLA prylarna i rummet till den jordade kabeln frÄn köket och inte nÄgon alls till nÄgot ojordat vÀgguttag - om man int eÀr konsekvent hÀr kan man skapa en "elektrisk stol" Ät sig sjÀlv i stÀllet...

Detta lÄter livsfarligt!

Ska man aldrig blanda jord och vanliga uttag i ett rum?? :rolleyes:

Förklara gÀrna vad som inte fungerar, sÄ man slipper bli friterad

Förr i tiden blandade man vilt, men i dag installeras det nog jordade urtag överallt och enligt dagens regler fÄr man aldrig blanda ojordat och jordat i samma rum. Har du en gammal installation dÀr det Àr blandat, sÄ se till att koppla all utrustning till det jordade - och anvÀnd inte alls de ojordade, sÄ Àr du sÀker. Alternativet Àr att fÄ indraget skyddsjorden ocksÄ och fÄ utbytt alla urtag i rummet till jordade, sÄ behöver du inte tÀnka sedan... SÄdana ingrepp mÄste göras av elektiker.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...