Jump to content
Annons

Springsteen/Lundell/Winnerbäck


Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Det här är ett utkast av lite material jag skrivit de senaste månaderna..!

jag är mest intresserad av hur låten "känns" som låt, ni får bortse lite ifrån att det är miditrummor och halvdant piano/orgelspel eftersom det är jag som har spelat och sjungit allt. samt mix/mastring produktion, arrangemang, it's all me.

Kom jättegärna med konstruktiv kritik på allt ni känner! Även om låten bara helt enkelt känns bra, skriv det då=)

Tack på förhand!

/Chip

Bruna__gon.mp3

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite småfel här och där... och introt tycker jag väl sådär om...

När det gäller låten... det är ju inget nyskapande om man så säger, och jag vet inte hur "marknaden" är för ännu en Lundellare, men jag tycker att låten känns bra. Fastnar efter en stund. Jodå jag gillar låten. Något skumt ackord i slutet av refrängen kanske skall ändras bara.

Snygg ljudbild och prod när låten kommit igång.

Kan nog bli något 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för kritiken!

nej jag tror nog inte det finns plats för fler Lundell/Winnerbäck för tillfället. Håller helt med om det! Men jag skriver inte för att bli nationellt känd... inte för tillfället iaf=) Sen om man råkar komma dit någon gång gör ju inte det någonting...

Det ska iaf spelas in en demo där jag lånar in musiker osv... så man får det ordentligt gjort=)

/Chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bemödar dig att läsa igenom de regler som gäller för demopostningar här på forumet, solidariskt ger andra feedback på sina alster och även presenterar dig för oss andra under "medlemspresentationer" ska du se att dina chanser ökar att få feedback på dina låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt är jag inte så mycket för, lite felspelningar som ngn sa också. Låten är ju helt ok, men det känns som en låt som redan gjorts några gånger. En typisk svensk sommarlåt ungefär. Med lite extra arbete och mindre felspelningar så ska det nog kunna bli en schysst låt 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls min genre men låter väl helt okej, om än lite amatörmässigt. Inte dåligt iaf. Rösten är nog det bästa med låten även om den egentligen inte tilltalar mej den heller (för gnällig eller vad man ska säga).

Ja inte min typ av musik så jag kan nog inte säga så mycket konstruktivt tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar!

Som sagt, det här är ju bara en version för att se var låten är på väg när man lägger på alla instrument.

Jag själv är ingen fena på att spela gitarr, piano, orgel eller att programera midi-trummor. jag är basist i grund och botten=) Detta material ska sen någon gång spelas med människor som behärskar sina instrument betydligt bättre än vad jag gör.... Så att det finns felspelningar osv är inte det vesäntliga, utan mer hur låten känns och om den kan ha potential med professoinellt ljud/musiker!

Men jag tackar ändå för alla änså länge komna svar!

/Chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid så att den som gör en sång, en riktig låt med sång och riktigt spelande förtjänar väldigt mycket cred och det är altlid roligare att höra än alla instrumentala programmeringsetyder, hur välgjorda de än må vara.

På samma sätt är alltid en svensk tex intressntare och en garanti för att pubilken på gott och ont faktist förstår vad man berättar och hur man säger det man har attt berätta, än en text på engelska.

Därför är det lite trist och märkligt att den här typen av bidrag alltid - lite nedlåtande - ska jämföras med olika etablerade artister som Ledin/lundell/Tåström eller Evert Taube.. you name it, när de ändå är så mycket mer personliga och uttrycksfulla än de de flesta av technosvängens hopkok av halvfabrikat.

Ny till kritiken

Och först beröm melodin är bra och jag gillar att du inte rimmar texten, och jag gillar din ambition att göra de sånger du vill snarare än att skriva för att bli rik och berömd,

Och sen lite gnäll. Jag tycker jag du ska tänka på hur du formulerar dig:

Om jag fattar saken rätt har textens "Du" dumpat berättaren "Jag". då fattar jag faktiskt inta raden om

"jag ville resa bort, men jag är kvar hos dig, för jag vet du hade gjort samma sak."

- är det verkligen så att"Du" först skulle dumpa någon och ändå stannar kvar, och i så fall varför? Raden efter ger i alla fall inget svar på frågan.

"tänk om fönstret den natten hade varit stäng, hade du då hört att jag vill ha dig till baks. " vad har fönstret med saken att göra? var det sån´t liv utanför att det inte gick att prata eller vad var det?

Mitt tips är att du faktiskt säger det du tänerk och känner, i stället för att linda in det i kyrptiska formuleringar, för även inom poesin behövs faktiskt lite logik, i alla fall för att jag som lyssnare ska hänga med.

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Marrexxx, tackar och bockar!

Det är så sant det du säger om att man ofta blir jämförd med andra svenska artister. Och du träffar mitt i prick, jag skriver mycket av det här för min egen skull. Sen att vilja åka ut och spela materialet, det gör jag inte isånna fall för att bl rik... mer bara för att jag rent utav vill göra det. Som en hobby, som att skriva en självbiografi litegran!

I alla fall, textraden "jag vill resa bort, men jag är kvar hos dig för jag vet att du hade gjort samma sak" förstår jag kan virra till saker litegran.. Den är skriven på ett lite sarkastiskt sätt kan man väl säga, eftersom detta har hänt mig. Jag bestämde mig för att stanna, men då drog min partner iväg ett år till australien=) Så, det är där textraden bottnar...

Sen textraden med fönstret, är fönstret stängt går det ju inte att prata... Så enkelt är den menad att vara. Dock så finns det ju massor med sätt att locka till sig personen man vill prata med till fönstret (Det klassiska, kasta lite smågrus eller liknande). Så det var helt enkelt bara tur att fönstret var öppet den kvällen! I mitt fall var det ju självkalrt inte ett fönster vi pratade med varandra igenom för första gången... Men jag tycker symboliken fungerar... Det var helt enkelt flyt att vi träffades=)

Jag tror jag är ganska rak i texterna, blev du nå klokare efter dessa ord?

/Chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar vanligtvis inte på stilen även om jag pumpades med Lundell & Springsteen under en tids kollektivboende. Tycker att Springsteen oftare lyckas göra varje låt lite speciell medan Lundells rockigare saker ofta flyter ihop till en enda låt för mig.

Din låt tycker jag följer någon slags Lundell/Springsteen recept på gott och ont. Lite väl mycket efter mallen både låten i sig och hur den spelas; pianot är urtypiskt osv.

När jag då hör den här "typen" av musik nån gång då och då så tycker jag ofta den är rätt steril, en slags vägg av ljud 😮 undantaget naturligtvis Springsteens bättre saker. Fast din låt känns inte så. Den är rätt dynamisk, vildare och mer otyglad. Inte inpressad i radiorockssoundet. Någon skrev att det var åt Ledinhållet. Det fattar jag inte alls. Jag kommer mer att tänka på Stefan Sundström vad det gäller uttrycket.

Jag faller faktiskt för det här. Gillar vad jag hör. Särskilt uttrycket i rösten men också det lite oslipade spelet. Hoppas du går vidare med låten. Min önskan är att du inte slipar till den för mycket. Säkert kan saker och ting förbättras men glöm inte bort låtens ursprungliga feeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

DåligtGehör, tackar och bockar!

Jag förstår vad du menar med oslipad... Och håller helt med när du säger att man inte ska beröva den på det den gör så bra, nämligen att den känns ganska öppen och oslipad. Det finns massor med saker att förändra i mån om att få låten perfekt. Frågan är om låten vinner eller förlorar på det? Jag tror nämligen (och som jag uppfattar att du tycker) att låten kommer förlora på det.. det är lite av dess charm på något sätt!

Tackar och bockar för orden, dem betyder mer än vad du tror!

/Chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm sprinsteen och lunden.. genren är självklart det som i USA kallas College-rock. och den blir ju lätt lite tillkrånglad - som din text ar. Det var inte så lätt att fatta utan din förklaring 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...