Jump to content
Annons

Ray Charles död


Fridh

Recommended Posts

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Inte jag. Jag kände honom inte och hans bidrag till musikhistorien var kanske mer intrerssant för mina föräldrar. Tråkig gubbe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med nattvaktaren. Kände inte snubben. Tänker inte bemöda mig med att sörja honom bara för att han var kändis. Det är så många människor som dör varje dag och inte fan skrivs det en rad om dom. Nä, en smula tramsigt om jag får säga det själv. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

...bara för att han var kändis.

Nu fanns det väl en anledning till att han var känd, och en duktig musikers bortgång tycker jag i högsta grad är värd att uppmärksamma än att tyst ignorera.

Både jag och nej. Det är inte lätt att sörja en person som inte har betytt något för en. Jag lyssnade varken på hans musik eller kännde honom som person, men jag tycker det är tragiskt att duktiga musiker går bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ray Charles tillhör de som byggt fundamenten för både pop och rock (och därmed alla underkategorier om de så må vara punk, skate, jungle, house, gabber eller electro). Att han inte skulle ha påverkat "just dig och din musik" stämmer helt enkelt inte. Den här killen var med och ritade den musikaliska kartan för oss alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ray Charles tillhör de som byggt fundamenten för både pop och rock (och därmed alla underkategorier om de så må vara punk, skate, jungle, house, gabber eller electro). Att han inte skulle ha påverkat "just dig och din musik" stämmer helt enkelt inte. Den här killen var med och ritade den musikaliska kartan för oss alla.

😆 Knappast.

Ray Charles har "byggt fundamenten" för min musik lika lite som Evert Taube eller Mozart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ray Charles tillhör de som byggt fundamenten för både pop och rock (och därmed alla underkategorier om de så må vara punk, skate, jungle, house, gabber eller electro). Att han inte skulle ha påverkat "just dig och din musik" stämmer helt enkelt inte. Den här killen var med och ritade den musikaliska kartan för oss alla.

Det är helt enkelt väldigt sant!

Om man har någon som helst uppfattning om populärmusikens bakgrund, så inser man att man nog får lyssna på traditionell folkmusik och klassisk musik, om man skall kunna hävda att jazzens och bluesens förgrundsgestalter inte haft någon inverkan.

Begriper man inte det så kan man faktiskt lika gärna vara tyst i frågan. Där med INTE sagt att man vare sig behöver sörja eller fälla några tårar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv fäller jag inte tårar, men känner onekligen vemod när fler och fler av de som just ritade den karta vi irrar omkring i - musikvärlden, som den är nu - faller bort från vår värld. Nya förmågor tar vid, livet går vidare - men det är alltid synd när legender trillar av livets pinne. Den som betvivlar att Ray Charles tillhör legendskaran bör ta sig en funderare & surfa runt på det informativa nätet. Annars föreligger stor risk för du-måste-äta-upp-din-hatt-status.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har någon som helst uppfattning om populärmusikens bakgrund, så inser man att man nog får lyssna på traditionell folkmusik och klassisk musik, om man skall kunna hävda att jazzens och bluesens förgrundsgestalter inte haft någon inverkan.

Kanske sant, men inte min favorit.

edit: skrev fel

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Om man har någon som helst uppfattning om populärmusikens bakgrund, så inser man att man nog får lyssna på traditionell folkmusik och klassisk musik, om man skall kunna hävda att jazzens och bluesens förgrundsgestalter inte haft någon inverkan.

Begriper man inte det så kan man faktiskt lika gärna vara tyst i frågan. Där med INTE sagt att man vare sig behöver sörja eller fälla några tårar. 😆

Lägg ner, gubbe.

Ray Charles är ungefär lika viktig för mig och min musik som Elvis för Chuck D.

Om du nu är så jävla duktig på musikjournalistklyschor borde det inte vara något problem att förstå vad jag menar.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här diskussionen går ju inte att hålla sig utanför. Den är skitskoj!

Jag håller på nattvaktaren. Varför skulle Ray Charles påverkat den musik jag gör idag? Han har säkert gjort en massa bra musik, men det är inte alls självkalrt att han påverkar dagens musikskapare för det.

Det är väl i stort sett omöjligt att utdana var folk får sina influenser ifrån, och därmed även hur mycket Ray Charles påverkat den moderna musiken. Ray Charles var säkert en tungviktare inom sin genre, men knappast hos dom som knappt aldrig hört en enda låt, mig själv inkluderad.

Men visst fan är det tråkigt att folk dör... det få dom gärna sluta med tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag förväntar mig inte att du skall förstå, men av nyfikenhet så kikade jag runt lite på nätet om Chuck B och kunde snart läsa att han själv sade sig tillhöra just Ray Charles skara av fans.

Så även om du inte tror det så influeras "modern" musik av det som hände på 50 och 60-talen.

Om inte direkt, så Indirekt genom att man själv lyssnar på någon ex. Beatles, som i sin tur började spela covers av Elvis, Little Richard etc. (om jag inte minns fel).

Du behöver inte gilla det, eller en bry dig, men väldigt mycket av den musik vi hör idag låter som den gör tack vare både musikaliska och sociala revolutioner under 50/60-talen.

Kan nog inte säga det tydligare än så, så det får bli mitt sista inlägg i tråden.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En kanske inte alltför långsökt liknelse till denna diskussion om fundament: Vad har T-Forden gjort för dagens bilar? De har nödvändigtvis inte så många likheter med dagens moderna bilar sett ur förfinade tekniska eller formmässiga perspektiv, men Ford var likväl med och formade hur konceptet bil skulle se ut.

En liknelse, som sagt. Inte en beskrivning. För det finns många T-Fordar i musikerlandet. Men snart inte så många kvar...

EDIT: förtydligade

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

jag är bara ironisk,jag är rätt fashinerad av hur"edgy" folk kan vara på ett sånt här forum,jag menar om någon säger något fel eller har en politiskt inkorrekt åsikt ...då jävlar...då har man skitit i det blå skåpet.

Redigerat av remolade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...