Jump to content
Annons

Gitarrförstärkare


JJMusik

Recommended Posts

Jag äger en marshall jcm 800 och en crate blue voodoo 4*12a som jag hade tänkt koppla ihop 😆

En liten undran över motståndet bara, lådan kan drivas antingen i 4 eller 16 Ohm mono eller 8 Ohm stereo.

min jcm 800 står på 8 Ohm. Är det obra att ställa lådan på 4 eller 16 Ohm mono när stärkaren är inställd på 8 eller det är bara att köra på?

Kan man göra såhär: jcm:n har ju två utgångar och crate-lådan har två ingångar, kan man använda två telekablar mellan toppen och lådan och ställa lådan på "8 Ohm stereo"?

Jag har för mig att där finns en switch på jcm:n där man kan ställa om den till 16 Ohm och isf sätta lådan på 16 Ohm mono. Jag slipper helst ändra denna switchen då toppen är rätt gammal plus att folkesson har pillat rätt mkt på den 😎

Snälla hjälp!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första är det inte väldigt bra att ha en annan resistans på lådan än vad toppen tycker om. Däremot förstår jag inte oron, eftersom, om jag inte missminner mig, jcm800 har en omkopplare. Använd den, ställ på 16Ohm och koppla in lådan i mono. Sedan är det bara att rocka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Torwald,

precis som du säger har toppen en omkopplare. Jag känner mig bara osäker på toppens funktioner då folkesson ändrat i princip allt som går att ändra på den 😆

Den har ju några år på nacken så man vet ju aldrig om den här omkopplaren fungerar som den ska men visst ska jag försöka.

Du som ändå verkar kunna ämnet, har impedansen någon inverkan på ljudet överhuvudtaget?

Varför har man olika Ohm-tal och vad händer när man kör på 4,8 resp 16 Ohm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt sett är rörstärkare mer känsliga för att köras i rätt impendans än vad transistorstärkare är. Med en transistorstärkare behöver du i princip bara se till att lådan inte har lägre impendans än toppen.

Egentligen är det svårt att säga om det kommer påverka ljudet eller inte, men eftersom det både i det korta och det långa loppet kan skada stärkaren att köra på fel kan man ju klart säga att möjligheten finns att ljudet påverkas.

Att man har olika impendansnivåer på lådorna beror troligen på att olika tillverkare har olika standarder. På senare år har många stärkare byggts för att klara av väldigt låga impendansnivåer, framför allt vissa basstärkare som man kan köra i 2Ohm. Jag antar att denna strävan beror på att, i teorin, mindre energi går bort i värme eftersom motståndet är lägre och att man därmed skulle kunna få mer effekt, men jag är osäker på den här punkten.

För de flesta rörstärkare är 8Ohm "standard", men många kan även köras i 16 (bland annat Marshall) och vissa i 4.

Folkesson kan man ju säga vad man vill om, men modda stärkare verkar han ju ändå kunna. Att han skulle ha "förstört" omkopplaren på något sätt verkar ganska underligt tycket jag. JCM 800 har ju såklart några år på nacken, men är det inte allmänt känt att Marshall helt enkelt inte går sönder? 😆 Jag har själv en 6100, och den är väl 15 år gammal. Funkar perfekt. JCM 800 är ju inte mer än cirkus 20 år gammal.

Jo just det, du frågade vad som händer om man kör på 4, 8 respektive 16 Ohm. Om stärkaren är inställd på låt oss säga 16 Ohm, och lådan på 4 Ohm kommer stärkaren uppfatta det som "kortslutning", det vill säga motståndet i lådan är så lågt att den förstärkta signalen kommer tillbaks till stärkaren igen. Att köra på för hög impendans vet jag inte vad det innebär, men jag kan tänka mig att det kan överbelasta utgången.

I regel ska man i alla fall köra på samma impendans på lådan som stärkaen är inställd på.

Toppen har två utgångar eftersom man kan köra till två lådor. Nu tror jag att det här kan variera från stärkare till stärkare, men jag skulle nog säga att du måste tänka till lite innan du använder en sådan lösning. När du kör två lådor i 8Ohm parallelt blir ju det totala moståndet bara 4Ohm. Huruvida toppen tar hänsyn till det, eller om det helt enkelt är en helt annan lösning är mig okänt för närvarande, men någon annan kanske kan fylla i 🙂

PS. Om omkopplaren inte fungerar, hur kan du då vara säker på att den funkar i sitt ursprungsläge? Jag tror nog sannolikheten är ungefär lika stor att den fungerar på 16 som på 8 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tackar återigen för ett väldigt informativt svar. Naturligtvis låter din slutsats väldigt logisk, jag är bara lite överbeskyddande mot mina prylar. tycker inte om att pilla för mkt med saker 😆

en sak som du skrev bara: "När du kör två lådor i 8Ohm parallelt blir ju det totala moståndet bara 4Ohm."

Jag läste om det här elsewhere på nätet och får inte riktigt ihop tänket i min hjärna. definitivt inte såhär tidigt 😎

Alltså om man har två lådor på 8Ohm vardera, bör inte den totala impedansen bli 16Ohm? 8 + 8? 🙂 missade jag något viktigt på fysiklektionerna eller är jag bara riktigt korkad/morgontrött?

Hur kan impedansen halveras?

Skulle du vilja bena ut detta också är jag dig evigt tacksam 🙂

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så att dom parrarel-kopplas och då blir det mindre måtstånd.

formeln för att parrarelkopplade resistorer är:

(R1^-1 + R2^-1)^-1

Om du kör med fel ohm tal på en rörförstärkare så är risken stor att du bränner transformatorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... svårt att förklara när man skriver.

Resistansen för resistor 1 upphöjt i minus 1 plus resistansen för restitor 2 upphöjt i minus 1 och sen det svaret upphöjt i miuns 1.

Så i ditt fall är det: (8^-1+8^-1)^-1=4 eller 1/(1/8+1/8)=4

Upphöjt i -1 är samma sak som 1/

Som sagt svårt att förklara, men jag hoppas att det ger dig några svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo formeln förstod jag lite klarare nu, 1/0,25 = 4

Men jag förstår fortfarande inte logiken, alltså hur det rent fysiskt/tekniskt kan bli mindre motstånd när man parallellkopplar lådorna.

Egentligen förstår jag nog inte heller riktigt skillnaden mellan att parallellkoppla och seriekoppla...

Vill du så vore det trevligt med vidare mattelektioner, orkar du inte så är det okej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som TorkHell skrev, så räknas resistansen för paralellkopplade motstånd ut genom (på begripliska 🙂):

1/R1 + 1/R2 där R1 är motståndet i första lådan och R2 är den andra.

Det ger:

1/Rtot = 2/8

Rtot = 4

I serie läggs de båda ihop.

Däremot är jag som sagt osäker på huruvida en topp faktiskt uppfattar två lådor som paralellkopplade när man har båda inkopplade, eller om de behandlas som två separata lådor. Det sista låter dock lite orimligt, eftersom stärkaren då skulle vara "stereo". Och det är den ju inte. Därför drar jag slutsatsen att du inte kan köra din låda i stereo, eftersom stärkaren inte klarar av att köras i 4Ohm.

Så jag hade gjort såhär:

Ställt omkopplaren på 16 Ohm och kört lådan i 16Ohm. Du kommer inte tycka att det låter sämre än 8 eller 4 Ohm, det lovar jag. Det finns så otroligt mycket annat som måste påverka oändligt mycket mer.

Hoppas du fick lite klarhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka klippor ni är killar, tänk vad lite man vet egentligen 🙂

Men jag är den sortens person som inte bara kan veta något på ytan, jag vill gärna lära mig bakgrunderna till varför det blir så etc...

I detta ämnet känner jag mig en god bit på väg!

Fortsätt gärna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du ska kunna koppla din förstärkare till 4ohm också.

Men eftersom Folkesson har varit och pillat så har jag inte den blekast aning.

Kolla in denna länk för lite mer information om hur man räknar ut resistanse och sånt. Kanske kan förklara mer än vad jag kan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...