Jump to content
Annons

kvalitet studiomonitorer


Fille (oregistrerad)

Recommended Posts

Fille (oregistrerad)

Tjena

Lite dum fråga men: Jag satt och fixa med mitt nya mixerbord och råkade (under musikspelning) komma åt solo knappen på en kanal och helvetet slet sig löst (otrolig volym höjning).

Efter en smärre chock så försöker jag lyssna ifall högtalarna (fostex pm-1) har tagit skada. Är det någon som kan ge tips om vad man ska lyssna efter för att kolla om dom är hela? Jag har försökt lyssna men hör inget.

Tack på förhand

Fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har försökt lyssna men hör inget.

Problem solved? 😉

Jag skulle prova att ta en låt som är hyffsad välfylld på frekvensregistret och sedan köra omkring med en EQ och kontrollera dem olika frekvenserna. Jag har själv ett par högtalare som är spräckta i basen och det låter helt enkelt skraltigt och inte alls speciellt varmt och fylligt.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det har gått riktigt illa kan det låta som det är taskig dist på ljudet, men hör du inget särskillt nu så är det nog rätt lungt. Har det hänt något med dem så spelar den lilla saken antagligen ingen roll för dig roll om du ändå inte hör någon skilnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)

Jag har efter lite mer lyssnande upptäckt att ljudet kommer lite mer från höger så att säga. Jag bad brorsan lyssna också (utan att berätta vad han skulle lyssna efter) och han hade också känslan av att det kom mer från höger.

Har laborerat med balance och som jag uppfattar det är den högra högtalaren inte lika fyllig som vänster, den har inte den varma fina basen utan lite mer som en klockradio 😉

Men det kan ju vara jag som inbildar mig också.

Ska inte lyssna på ett tag så för vi se om det blir någon skillnad.

tack

Fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt plats på monitorerna och se om "felet" följer med...

Felet kan ju faktiskt också ligga i öronen... 😉

Aktiva monitorer brukar ha skyddskretsar som gör att man inte kan spela sönder dem - men man vet ju aldrig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)
Byt plats på monitorerna och se om "felet" följer med...

Felet kan ju faktiskt också ligga i öronen... 😉

Aktiva monitorer brukar ha skyddskretsar som gör att man inte kan spela sönder dem - men man vet ju aldrig. 😛

Jo jag har faktiskt gjort det och nu låter det bra igen. Ena högtalarn står mer mot ett hörn i rummet och det är nog det som gör att man upplever den lite mer fyllig.

Hur funkar den där skyddskretsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt plats på monitorerna och se om "felet" följer med...

Felet kan ju faktiskt också ligga i öronen... 😉

Aktiva monitorer brukar ha skyddskretsar som gör att man inte kan spela sönder dem - men man vet ju aldrig. 😛

Jo jag har faktiskt gjort det och nu låter det bra igen. Ena högtalarn står mer mot ett hörn i rummet och det är nog det som gör att man upplever den lite mer fyllig.

Hur funkar den där skyddskretsen?

Om monitorn står nära ett hörn så får du garanterat en bashöjning från den. Du kanske skulle fundera på att ändra placeringen så att du får en ärligare ljudbild. Om du kan, så placera gärna monitorerna minst en halv meter från alla närliggande väggar...

Skyddet brukar vara antingen en limiter som stryper insignalen mer eller mindre kraftigt, eller en mer uppenbar där ett relä stänger av utsignalen från slutsteget (eller rentav stänger slutsteget) några sekunder om utspänningen överstiger en viss nivå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)
Byt plats på monitorerna och se om "felet" följer med...

Felet kan ju faktiskt också ligga i öronen... 😮

Aktiva monitorer brukar ha skyddskretsar som gör att man inte kan spela sönder dem - men man vet ju aldrig. :rolleyes:

Jo jag har faktiskt gjort det och nu låter det bra igen. Ena högtalarn står mer mot ett hörn i rummet och det är nog det som gör att man upplever den lite mer fyllig.

Hur funkar den där skyddskretsen?

Om monitorn står nära ett hörn så får du garanterat en bashöjning från den. Du kanske skulle fundera på att ändra placeringen så att du får en ärligare ljudbild. Om du kan, så placera gärna monitorerna minst en halv meter från alla närliggande väggar...

Skyddet brukar vara antingen en limiter som stryper insignalen mer eller mindre kraftigt, eller en mer uppenbar där ett relä stänger av utsignalen från slutsteget (eller rentav stänger slutsteget) några sekunder om utspänningen överstiger en viss nivå...

Jo jag vet det är lite dåligt med plats.

Ok då vet jag. Det verkar som dom inte har tagit stryk iaf.

Tack för hjälpen

/Fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...