Jump to content
Annons

Jazz åt folket?


Elof (oregistrerad)

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

LÅTNAMN: Beatrice

ARTIST/GRUPP: (jazz trio utan namn, de bara jammade)

GENRE: Jazz

LÅTLÄNGD: 6:04

KOMPOSITÖR: vet ej

PRODUCENT: Elof Loelv (dvs jag 😱)

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: 192kbps mp3

STORLEK: ca 8 mb

STATUS: Ofärdig testmix

LÅTLÄNK: http://www.meandjune.com/Elof/Jazztrio-Beatrice.mp3

Det här är en del av ett 2,5 timmar långt jam som jag har spelat in live. Musiker som jammade för första gången samtidigt. Jag har några låtsnuttar som jag klippt ut och mixat, valde att lägga upp denna för allmän beskådning.

Synpunkter, kritik, frågor på mix och inspelning är jättevälkomna! 😆

Har redan tänkt på en del jag ska ändra i mixen, men vil gärna ha mer.

Hur dom spelar kan man ju inte ändra mycket nu i efterhand.

Inspelat i tegelrum med diverse dämpning på 13 kanaler i 24 bit 88,2 kHz (första hela inspelningen i den samplingsfrekv. jag gjort).

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter väldigt bra, det enda jag stör mig på är trummorna. Trummisen spelar ju nästan bara ride så det blir jobbigt att den är panorerad så mycket till vänster. Dra in den mer mot mitten, och vänd gärna helt på trummorna, så att hihaten kommer till vänster och riden till höger. Jag är van vid att höra trummor så. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Låter väldigt bra, det enda jag stör mig på är trummorna. Trummisen spelar ju nästan bara ride så det blir jobbigt att den är panorerad så mycket till vänster. Dra in den mer mot mitten, och vänd gärna helt på trummorna, så att hihaten kommer till vänster och riden till höger. Jag är van vid att höra trummor så. 🙂

Tacktack. Ja det är svårt att veta om man ska köra publ. perspektiv eller inte. För några år sedan panorerade jag alltid trummorna från trummisens perspektiv, eftersom jag är trummis själv. Det handlar väl om man vill skapa en känsla av att se på bandet eller vara med i det. Jag ska pröva att byta stereobild på dem och kolla, tack för kritiken!

Ingen mer som är sugen på jazz?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen Jazz älskare då jag ofta upplever att jazzmusiker spelar för mycket showoff musik så att säga. Precis som hårdrockare ibland tycker att desto snabbare de spelar desto bättre är de. MEN detta var mycket njutbart och kompetent. Som en kopp varm chocklad med vispgrädde på en sen höstkväll då man får sitta ner o koppla av innan det är dax att knoppa in.

Gillade detta. Mycket avstressande o vackert. No complains from Öland. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Tack för fin kritik, inget ni vill ändra på? :rolleyes:

håller med micke om showoff, jag gillar när det är lite mer "popstuk" i jazzen, lite mer organiserat.

Peace out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Låter skitfint ju! Pianot är möjligens lite klonkigt men det är mest en smaksak, och sättet han spelar på. Gött att höra! Vilka spelar?

Ja pianot är ju ingen dyrgrip vill jag lova, spelsättet bidrar säkerligen också. Jag vet inte om musikerna vill ge sig till känna i denna inspelning, så jag kan inte slänga upp deras namn utan att fråga...

Kul att någon vill lyssna på jazz här på forumet iaf 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott stuk! För tjugo år sedan kunde jag inte med mig att lyssna på sån här musik och nu emellanåt är det det enda jag lyssnar på, speciellt knäsvag blir jag när folkmusiktoner vävs in. Ni låter ju hur etablerade och säkra som helst. Låter lite ostämt ("klonkigt"?) mellan 02:08-15.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Kammarjazz av högsta klass !! Särskilt kul att höra lite jazz från Uppsala, där jag började spela jazz själv en gång i tiden - faktiskt redan på 50-talet i diverse skolband. Still living in Uppsala and still playing ... även om jag numera har bytt ut saxen mot en dator och diverse synthar.

Hoppas vi får mer av den här varan! Den här sortens avspänd, välspelad och lättlyssnad jazz-musik är precis vad som behövs för att sprida intresset för jazzen igen.

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur läckert och säkert som helst! Måste vara kul att kunna lira så där och slippa midi och programmering som tar sån evinnerlig tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det värmer med så fina kommentarer.

Jo det är lite surt runt 2:08 mellan bas och piano, de låga tonerna, that´s life. hehe.

Skönt att slippa midi och den datoriserade känslan ja, inte för att jag ofta använder midi förutom vid triggning, men det var bara att trycka rec och sitta och njuta, jag gjorde faktiskt skolarbete medans! 😲

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl inget att hånga läpp för att det blir småsurt här och där, är det jam så är det...

och vad gäller panoreringen så är det helt ok.

Cymbalerna är mickade så nära och intimt så man känner det som om man hänger över trumsettet. så det där med höger och vänster blir ju mest en akademisk fråga. - och faktum är ju att en vänsterhänt trummis kan ju ha hi-hatten "på fel sida" så det finns nog inget rätt och fel där. utan vad som blir höger och vänster får avgöras av annat.

snyggt

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Härligt att kunna vagga din själv till ro, haha.

Ingen mer jazzare här på forumet?

(jag kanske inte skrev en tillräckligt inbjudande titel 😳)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jazz åt folket" fick mig att tro att det var frågan om agitatorisk italiensk kommunist-jazz typ Area (ett av mina absoluta favoritband 😳 ), men det här var ju betydligt softare. Ljudmässigt är detta toppen tycker jag. Älskar pianosoundet. Det fick mig att skratta att pianisten gör en Keith Jarrett och nynnar med så man hör när han solar. Trummisen (är det du?) tog kanske lite väl lång tid på sig att byta från stockar till vispar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Är också nöjd med pianot, det är egentligen ett halvtaskigt piano, men det var nystämt och jag tog lite tid till mickplaceringen.

Nej trummisen är inte jag, snarare så långt ifrån mig man kan komma. Jag kan bara slå skithårt, länge och på tvåan och fyran (spelar bara fyrtakt) haha, nej skämt åsido 😛

Kul att det finns några som diggar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm..slö jazz.me like!!!

snyggt gjort me.. får en väldigt härlig känsla av rökig liten jazzklubb. det är fan deroligaste ställena att lira på. och jag håller inte me, tycker att visparna byts ut lagom.

pianot låter som det ska det med!! iofs låter det ganska hårt komprimerat. men fan kan ju vara mina högtalare o så.. men det låter som sagt apbra. o jädrar va pianisten låter..asgött

fruktansvärt bra gjort..

inga ris alls..bara ett stort fång me rosor..🙁 det var den musiken jag behövde nu.

ngn som gillar friform!?

Jonas

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Musikaliskt sett är det mycket bra! Det inspelningsmässiga vågar jag inte säga så mycket om just nu (lyssnar med Walkmanlurar genom brusigt ljudkort), men man vill ju veta mer om hur du spelat in? Utrustning och mickplacering?

/Mats

Hej Mats. Du får ta dig en till lyssning sedan 😛 som sagt är inte mixen klar ännu, men det verkar inte vara många som klagar på nåt så jag kanske får lämna den ändå...

Inspelning var som jag skrev live i stenrum med diverse dämpning. Bland annat några mjuka diffusorer runt trumsetet och madrasser på fönster (som var ganska stora).

13 kanaler.

Trumset:

*Røde NT2-a på kagge, en bit framför (den micken håller jag nere rätt mycket och han spelar inte särskilt mkt på den heller).

*shure sm77 virvel över (nej inte 57;)) nära mickad, 5 cm in över sargen.

*virvel under är en liten jjlabs som jag knappt använder, rakt underifrån (15 cm från skinn) tejpad på virvelstativet.

*sm57 mellan de två hängpukorna (i brist på kanaler faktiskt, vi spelade in på övervåningen sett från kontrollrummet, så därför fan det ett hål i golvet som man kunde få begränsat antal sladdar igenom 🙁)

*sm57 på golvpukan

*Røde NT5 som överhäng (kanske 50 cm från cymbalerna), AB mickat, en över ridearna och en vid crasharna.

*JJlabs på hihat, mickat ovanifrån. (dåligt val tycker jag då den är lite stickig runt 6k).

Kontran körde jag en linesignal genom en preamp som jag inte minns namnet på (basisten grejjer), den kördes även ut i rummet genom en stärkare på låg volym. Mick på kontran vid ena hålet, riktad lite in mot stall, var en Hansén HCM100.

Pianot vad mickat AB ungefär 20 cm från klubborna, själva "skyddet" borttaget och locket uppe. Mickarna var AKG C 535 EB (SDCmickar) som egentligen är mer sångmickar för livebruk.

Även en Line Audio SM3 låg nere vid pedalerna riktad uppåt "in i pianot".

Allting gick genom mitt amek/TAC bullet custom bord (28-8-2), in i två st MOTU HD192 i 24/88,2.

Mixat i Logic pro 6 med deras pluggar och även grejjer från elemental audio, PSP och så klart gratispacket fishfillets. Event tria monitorer. Ingen kompression eller EQ innan band.

Pianist och basist stod nära varandra, trummisen satt en bit bort med ryggen vänd mot dem.

Peace out, dags att sova!

mvh /Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Friform kan vara otroligt kul att spela, men mindre kul att kolla på. Ett band som improviserar i en halvtimme kanske kan lyckas hålla mig intresserad nån minut här och där, men oftast blir det för introvert för att det ska fungera live för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Friform kan vara otroligt kul att spela, men mindre kul att kolla på. Ett band som improviserar i en halvtimme kanske kan lyckas hålla mig intresserad nån minut här och där, men oftast blir det för introvert för att det ska fungera live för mig.

Själv har jag alltid svårt att vända bort blicken från de som spelar...så jag antar att friform skulle vara guld för mig. Bara stå och glo på hur andra spelar i en halvtimme eller så... man lär sig rätt mycket genom att kolla tycker jag. 😛

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Friform kan vara otroligt kul att spela, men mindre kul att kolla på. Ett band som improviserar i en halvtimme kanske kan lyckas hålla mig intresserad nån minut här och där, men oftast blir det för introvert för att det ska fungera live för mig.

😎

klart som korvspad..

men det handlar ju mycket om intresse för prylarna. var nere o kollade på vai på kb i malmö för ngt år sen. han lirade på i säkert 3 timmar..kom inteihåg. fy fan va trött jag var på onanin när det var slut..asså det var ju jävligt bra, men man pallar inte alltid med det.

sen hade han som körde bootlegat hela konserten.. o på vägen hem lyssnades den igenom 2,5 gånger..

galen blev jag iaf.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...