Jump to content
Annons

Opera


MusicGene

Recommended Posts

Jag såg på Valkyrian av Wagner på Göteborgsoperan i lördags och tänkte skriva lite kort om mina erfarenheter av mitt första operabesök.

När jag och mitt sällskap bokade Valkyrian tyckte vi att vi fick mycket för pengarna: fem timmar opera (inkl. två pauser) och introduktion till operan.

Introduktionen bestod av en kvinna som berättade om Wagner. Intressant. Sen visade det sig att Valkyrian var del två i en tetralogi. Hon berättade om första delen och sen berättade hon om Valkyrian som vi skulle se. Well, det var värt att gå på introduktionen.

Själva operan sen. En orkester på nästan 100 personer framförde musiken. Coolt!

Eftersom introduktören redan berättat handlingen så var det inte så svårt att hänga med. Allt gick i super-slowmotion. Jag slumrade till under några ögonblick under första akten.

Jag satt på 2:a balkongen och det visade sig att det var inte så himla viktigt att se scenen alltid. Skönt att kunna luta sig tillbaka. Det hände verkligen inte särskilt mycket alls under hela operan. Det var mer spännande i toalettkön när folk blev lite sura för att någon pratade i mobiltelefon på dass 😛

Klientelet var mest high society; uppklädda människor. en del var uppklädda i kostymer sydda av sin mormors gamla soffa.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var kul att gå på opera. Runt 200pix är inte så farligt för fem-sex timmar! Det kändes kulturellt. Tyvärr förstod jag inte konstformen. Inte alls. Jag fick ingen sån där wow-känsla, även om det är coolt med kvinnor som överröstar orkestrar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hehe...Wagner är väl kanske ingen höjdare som första opera att se 🙂

Försök se en litet "lättare" opera med lite kända teman i, det blir genast mycket roligare!

Exempelvis Carmen av Bizét och självklart Mozart´s trollflöjten. Den förstnämda är sjukt bra.

Vidare finns det några kortoperor som är perfekta att se för den oinsatte. Leoncavallo´s Pajazzo är ett bra exempel för det. Den är verkligen superbra!

hursomhelst..koolt att fu var iväg iaf, Att gå på Operan är verkligen häftigt. Nästan hisnande att tänka på att musiken låter nästan precis likadant nu som när kompositören skrev det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. Wagner är inte lätt direkt 😳 - och är nog inget som ger mersmak om man aldrig har sett opera tidigare. Jag tycker om viss opera, men Wagner undviker jag nog helst... 🙂

Carmen och Trollflöjten är som sagt betydligt lättare att tycka om i början - och Verdi gjorde också flera otroligt fina operor. Verdi är nog den jag uppskattar mest - missa inte att se Aida om du får chansen... 🙂 Även Puccini, men musiken kan vara lite jobbigare än Verdis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...