Jump to content
Annons

Val av gitarr-mikrofoner


turkronan

Recommended Posts

Ska byta mikrofoner på min PRS Tremonti.

Har så här långt 2 alternativ.

Alternativ 1:

Stall-position: Seymour Duncan - Duncan Distortion - SH-6

Hals-positinon: Seymour Duncan - Pearly Gates - SHPG-1

Alternativ 2:

Stall-position: DiMarzio - Tone Zone - DP155

Hals-position: DiMarzio - Air Norton - DP193

Det är så j***a svårt att välja gitarr-mickar tycker jag.

Känns som att man inte riktigt vet hur det kommer att låta förrän

efteråt. Lite som att köpa "grisen i säcken" på ett sätt.

Jag är ute efter ett hyffsat "all-round-sound", med drag åt Rock/Hårdrock.

Har valt bort EMG-mickarna denna gång, lite för mycket metal.

Vill ha en mer "all-round-gitarr".

Är det någon som har en åsikt om dessa alternativ vore det grymt.

Det är en jungel med gitarr-mickar tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej turkronan!

Själv har jag på min gamla ombyggda Ibanez RG550 ditt alternativ 2 med DiMarzio mickarna. Tycker att det funkar bra som allround, om man håller sig till rock med mer emfas åt metal/hårdrockshållet. Men jag antar att det är en fråga om tycke/smak. Vid den tidpunkten var jag inne på mycket progrock á la Dream Theater och behövde mickar som kunde ge mycket kräm, men ändå funka i andra lugnare sammanhang.

Dessutom så splittade jag Air Norton micken, så jag även kunde få ett "single coil" sound och det funkar bra.

Men som sagt var, Tone Zone, bra tajt sound med mycket kräm. Air Norton, fläskigt sound med mycket kräm.

Nuförtiden använder jag i 99% av fallen min Fender Tele 60's (som jag tycker är en grym allroundgura), men om det behövs metalfläsk i produktionerna så åker Ibanezen fram.

Seymour Duncan mickarna har jag dock inte testat...

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ochså rekomendera dessa mickar:

Alternativ 2:

Stall-position: DiMarzio - Tone Zone - DP155

Hals-position: DiMarzio - Air Norton - DP193

satte på dessa på min Ibanez RGA 121 och låter helt otroligt bra. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Zando.

DiMarzio leder så här långt.

Jag har känt mig sugen på DiMarzio hela tiden faktiskt.

Dock vill jag gärna kolla om någon har koll på Seymour Duncan också.

Och visst är det som ove säger

SD har väl 2-300 modeller. Hur tusan skall man höra, känna skillnad på dem?

Tar flera år att gå igenom allihop, och innan dess har de väl släppt ett 20-30 tal nyare modeller, alla "bättre än tidigare".

Det håller jag fullständigt med om.

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannerligen en djungel. Själv har jag ganska nyligen bytt mikar i två gitarrer, en Gibson LP '94 och en SG '72-'74. Jag spelar i praktiken mest äldre rock, typ tidig Led Zepp, ZZ Top, Steppenwolf och sådant. Sedemera är jag inne på spåret med "svaga" humbuckers, som funkar perfekt för mig. Ska man spela hårdrock så ska man ju ändå ha såpass mycket gain att även svaga humbuckers klarar det, dessutom får man mindre "string pull" och mer ton, IMHO. Mina första förstärkare var Mesa Boogie, nu kör jag med typ en Fender Champ hemma och en Orange på 20w i replokal och ute, stärkare med lite gain som jag boostar med olika treblebooster.

SG:n hade fel stallmik från början (en EMG 81), och där så kom jag igång. [😲] Jag var jag ute efter att få ett "klarare" ljud, med tydligare anslag à la single coil fast fortfarande humbucker. LP:n med 498T & 496R lät riktigt murrig och otydlig, den fick original halsmiken från SG:n och en Duncan '59 från 70-talet, och det funkar väldigt, väldigt bra. SG:n fick ett set DiMarzio Virtual PAF, med coil cutting.

Något som slog mig var att dessa gitarrer verkligen låter totalt olika, oavsett mikar. SG:n är ljus, spröd och full av "träklang" medan LP:n är mörk, mullig och fet. Duncan '59 är exempelvis deras ljusaste HB, och den fungerar som en dröm i den här gitarren. Duncan har möjlighet att lyssna på i princip alla mikar på deras hemsida, koppla datorn till bra högtalare och lyssna och tänk vad du behöver i just din gitarr, det säger inte så mycket om vad du kommer att höra, men det säger en hel del om hur de låter i förhållande till varandra. Jag kan tänka mig att en PRS är någonstans mittemellan mina i klang. Jag är väldigt nöjd med både Duncan och DiMarzio, alla mikar jag köpt hittils har kostat under 500kr styck, antingen beggade 400-500, eller nya från ebay för 500 inkl. frakt. Så småningom blir det nog ett set Lundgrens pafar, men det är ju något dyrare... En fördel med att köpa begagnat är att du inte får någon värdeminskning så du kan testa och sälja om du inte är nöjd. Det finns mycket mikar till salu på GMFs "plank" www.gmf.se/forum .

Några ord om min mikresa, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)

gibson classic 57 i både hals och stallposition.

Klart bästa humbuckrarna i mina öron.

fast med tanke på att du vill ha allround mickar så skaffa en halsmick som du kan splitta.

PRS McCarty i halsposition och gibson 500t i stall position så får man skönt sound.

McCarty micken är splittbar och själv har jag kommit fram till att det är just splittning av halsmicken som låter bra, splitta en stallmick brukar oftast bara låta som en tam strata.

Har själv den combon i min PRS Custom 24 och jag tycker det låter guld. 500t till distprylar, mccarty micken till solon och mccarty micken splittad till rena prylar, alternativt splittad mccarty + 500t till rena prylar låter med bra.

en 500t borde du kunna hitta relativt billigt på beggat marknaden.

McCarty mickar dyker upp lite då och då men inte lika ofta.

Redigerat av qumarr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Seymour duncan och är helnöjd. Tyvärr vet jag inte vad det är för modeller så här på rak arm. Men det jag gjorde var att jag provade varenda gitarr på musikbörsen, och valde ut den jag gillade mest, och tog samma mikrofoner på min gitarr.

Tänk på att gitarren du testar ska ha samma träslag som din gitarr.

Jag hade emg mickar innan och ville inte krångla med batteri, så jag bytte till seymour och jag upplevde att ljudet passade mig bättre, eftersom emg färgar ljudet mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...