Jump to content
Annons

Vad tycker du - battery eller groove agent?

Recommended Posts

smocke (oregistrerad)
Postat

Hej alla

Jag anvÀnder cubase sx och skall köpa ett program för att lÀgga trummor. Har blivit rekommenderad battery 2, men har sjÀlv kollat upp Steinbergs egna groove agent som verkar bra. Vad tycker ni Àr bÀst?

/Marcus

Annons
Postat

Battery funkar utmÀrkt till att styra t.ex. DFHŽs ljud med. GA har coola beats men ganska sunkiga ljud.

Jag skulle vÀlja Battery 2 och köra med DFHŽs ljudbank.

Postat

SvĂ„rt att jĂ€mföra rakt av. GA har "inbyggda" fĂ€rdiga komp i olika stilar, Battery har bĂ€ttre ljudbibliotek och större möjligheter att pĂ„verka ljudet. Är du inte intresserad av en "sjĂ€lvspelande" trummaskin, sĂ„ Ă€r B2 definitivt att föredra.

Jag Àger B2 och Àr nöjd. Har testat GA och gillar det inte. Tycker att ljuden Àr trista, anvÀndargrÀnssnittet idiotiskt, och de flesta kompstilar oanvÀndbara. Rekommenderar dig att ta en titt pÄ Toontracks EZdrummer som slÀpps i dagarna. Verkar ha ett betydligt smidigare arbetssÀtt Àn GA.

Postat (redigerat)

Annars har vÀl Toontrack en massa vettiga alternativ. Det senaste dom slÀppt Àr ju EZ drummer med en massa för programmerade midifiler som du bara kan dra in i ditt project. Om du har lite mer pengar sÄ Àr vÀl DFH Superior eller DFH Custom & Vintage vÀldigt bra alternativ. Finns Àven BFD frÄn fxspansion.

Har sjÀlv bara testat vanliga/Àldre DFH (dÄ kört genom Battery) det funkar riktigt bra. Men de hÀr nyare alternativen lÄter nog bÀttre och EZ drummer ska ju vara en barnlek att anvÀnda. SÄ man slipper en massa seg miditrumprogramering.

*edit* sĂ„ var man sist med sitt svar igen 😎

Battery funkar utmÀrkt till att styra t.ex. DFHŽs ljud med. GA har coola beats men ganska sunkiga ljud.

Jag skulle vÀlja Battery 2 och köra med DFHŽs ljudbank.

Men om man köper DFH Superior eller Custom & Vintage sÄ behöver man ju inte köpa Battery 2 för software sampler ingÄr vÀl, eller har jag blandat ihop det?

TÀnkte mest att det kanske Àr onödigt att köpa bÄde DFH och Battery 2 nÀr man helt enkelt kan köpa DFHS eller C&V dÀr det ingÄr en software sampler.

Redigerat av Bone
Postat (redigerat)

har inte testat battery men jag tycker Grove agent funkar bra för mina behov.

Att bara vÀlja vilken trumtakt man vill ha, klicka pÄ run och lÄta GA skapa en midi fil med en bra grundtakt (samtidigt som jag lÀgger en slask gitarr), nÀr det Àr klart Àr det bara att gÄ in i drum editorn och fixa fills och cymbalslag dÀr man vill ha. kanske flytta hihat slagen till en ride pÄ vissa stÀllen osv.

sedan vÀljer du nÄtt av GAŽs trum ljud eller kanske nÄgot annat om du har till gÄng till det.

annars Àr det nÄtt nytt pÄ G som heter EZdrummer, kolla den först!

*edit* sÄ var man sist med sitt svar igen

edit* nĂ€ för det var jag 😎

Redigerat av sixties
Postat

För att göra allt enklare mÄste dessa alternativ ocksÄ beaktas:

FXpansion BFD: hyperrealism "Big Fuckin Drums"

FXpansion Guru: JÀvligt rolig med massa möjligheter

Sonic Charge Microtonic: För electronicadiggaren, tÀnk trummaskin

:rolleyes:

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Jag kör med Groove Agent sen ett Ă„r tillbaka och Ă€r fullkomligt nöjd. Visst inser jag att t. ex Drumkit from hell Ă€r mycket mycket bĂ€ttre, men att Groove Agent skulle vara som att slĂ„ pĂ„ kastruller Ă€r rent ut sagt skitsnack. 🙂 Det finns massor av ljud att vĂ€lja mellan, alla vilka du kan kontrollera genom programmets anvĂ€ndargrĂ€nssnitt dĂ€r du kan pĂ„verka saker som decay, velocity, m.m. Detta i kombination med eq Ă€r fullt anvĂ€ndbart och faktiskt riktigt bra. *mena*

EDIT: Stavfel.

Redigerat av Hellhoff
Postat

Groove agent har rÀtt sÄ klent ljud, tycker jag! Det Àr inga trummor som jag skulle vilja göra en fÀrdig lÄt med. Men dÀremot skulle den vara suverÀn att köra istÀllet för cubase klick :rolleyes: Men Battery 2 har helt klart bÀttre ljud! De programen Àr vÀl i samma prisklass ocksÄ?

Postat
En suverÀn trumplugg som ingen har nÀmnt, Àr Scarbee SID XL. Inte sjÀlvspelande som GrooveAgent, utan man fÄr spela sjÀlv - men det Àr ruggigt bra! :rolleyes:

Den Àr riktigt nice !

Postat
Groove agent har rÀtt sÄ klent ljud, tycker jag! Det Àr inga trummor som jag skulle vilja göra en fÀrdig lÄt med. Men dÀremot skulle den vara suverÀn att köra istÀllet för cubase klick :rolleyes: Men Battery 2 har helt klart bÀttre ljud! De programen Àr vÀl i samma prisklass ocksÄ?

Kolla in EZ Drummer, DFHS, eller DFH C&V. Klart bÀst enligt mig.

Postat
Groove agent har rĂ€tt sĂ„ klent ljud, tycker jag! Det Ă€r inga trummor som jag skulle vilja göra en fĂ€rdig lĂ„t med. Men dĂ€remot skulle den vara suverĂ€n att köra istĂ€llet för cubase klick  😉  Men Battery 2 har helt klart bĂ€ttre ljud! De programen Ă€r vĂ€l i samma prisklass ocksĂ„?

Kolla in EZ Drummer, DFHS, eller DFH C&V. Klart bÀst enligt mig.

Jag hÄller med dig ! Jag kör sjÀlv med DFHS, fast se till att ha rejÀlt med minne

Postat

Jag instÀmmer i ovanstÄende Äsiikter om ga. Har första verisionen och den Àr sÄdÀr. de förinspelade kompet Àr konstiga. typ popkomp med dubbeltramp. svÀnger inte sÄ bra. Ljuden Àr vÀll okej, har lite dÄlig referensram. Dock Àr det klent med moduleringsmöjligheter.

Jag rekomenderar nog nÄt annat program.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.