Jump to content
Annons

Project5, någon?


Vallhagen

Recommended Posts

Jag kör Sonar. Nyss fick jag ett ganska generöst erbjudande; Cakewalk erbjuder Sonaranvändare att köpa Project5 V2 för 99Euro. Det är skitbilligt.

Men är det kul? Bra? Jag har aldrig använt/provat men det ger ju intryck av att vara en värdig konkurrent till till Reason, kanske med släktskap till Ableton Live?

Det har ju fått fina recensioner oxå, bl a i Studio.

Finns här nån användare som vill hejja upp eller såga programmet?

Och skjut mig om frågan varit uppe tidigare... Jag har "som vanligt" inte sökt...

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Man vill junte föja med strömmen :rolleyes:

Jo, "bara döda laxar följer strömmen" som det sägs :rolleyes:

Exakt! Och kör de där Cubase o PT o LIVE! och sånt... äh. 😏

***

Nu har jag beställt den här packen. Efter att ha provkört demo/trialversionen en stund.

Egentligen så är det ett långskott i nåt sökande efter ny kreativitet. Jag har aldrig riktigt kommit igång med "loopar" över huvud taget. Men, tja, nu är det väl dags. Fastnar jag på vägen, så är det så billigt att bara de medföljande DXi-erna motiverar köpet...

Och allvarligt talat; ni som kör Ableton LIVE; jag tror det här är ett alternativ. Ohyggligt lättkört. Jag installerade och fick det att låta på - bokstavligt talat - 3 minuter.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Så blev man nyfiken och plockade hem "trial"...klickade på exe-filen..."installation aborted"..."bla bla...2k...XP"...ingen äldre OS-support...papperskorgen next...

Ajdå. Fanns det papperskorg i 2k? 😲 (satan, nu jag drog till med ett datanördskämt)...

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hur går det med Project5? Har man någon användning av det som Sonar användare? Går det att använda synthar och annat i Sonar eller är det bara i Project5? Eftersom priset gäller fortfarande så är jag lite nyfiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är billigt, men är det bra ljud? Är Dimension synthen VSTi eler DXi så man kan använda den från t.ex. Sonar? Såg att man kan uppgradera den till Dimension Pro för €99. Det blir då €198 (Project5 + uppgradering till Pro) istället för €359 för enbart Dimension Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kul med fler P5-gubbs.

Ljudmässigt kretsar ju mycket kring just Dimension. Efterssom jag kan väldigt lite om synthar så ska jag alltid reservera mig, men av det som jag testat "därute", så är Dimension (och i förlängningen Dimension Pro, som jag inte brytt mig om att uppgradera till) en RIKTIGT bra mjukvarusynth.

Och visst kan du ladda den rakt in i Sonar.

***

Om P5 så är den där Groove-matrixen riktigt kreativ. De som kör Ableton Live upplever nog samma sak i sitt program. Däremot "känns" P5 mest som ett midihanteringsprogram i jämförelse. Även om det fixar audio med, men det kör jag i Sonar. Rewire.

En "halvstor" upgrade (v. 2.5) är på gång om nåt halvår, och den blir GRATIS!

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt så mycket mjukvarusynthar själv men passade iallafall på att köpa uppgraderingen till Pro. Tänkte det kunde vara bra om man är på resande fot och skissar lite i Project5. Använder hårdvarusynthar annars. Groove-matrixen är väl den funktion som känns lite luddig just nu, man får väl hitta någon bra tutorial. Fanns en del på Project5.com såg jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Groove-matrixen är väl den funktion som känns lite luddig just nu, man får väl hitta någon bra tutorial. Fanns en del på Project5.com såg jag.

Jag antar att du oxå (åtminstone kort) kollat in Project5-forumet på CWs hemsida. Utomordentligt sympatiskt forum. Gott om glada nybörjarhjälpare 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Project 5 ett par gånger, den sista gången var jag mer tålmodig och tänkte... nu ska jag verkligen ge dem en chans. Men fy. Det är ett hiskeligt träligt program. Jag älskar Reason och tycker de bara har stulit konceptet utan att lyckas sno åt sig ens en tio procent av charmen och användbarheten. Riktigt illa faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Project 5 ett par gånger, den sista gången var jag mer tålmodig och tänkte... nu ska jag verkligen ge dem en chans. Men fy. Det är ett hiskeligt träligt program. Jag älskar Reason och tycker de bara har stulit konceptet utan att lyckas sno åt sig ens en tio procent av charmen och användbarheten. Riktigt illa faktiskt.

Testade demo versionen och det var en viss inlärningströskel. Fick tänka om lite. Men tror nog att det kan bli smidigt att jobba i, när man har lärt sig programmet. Har dock aldrig kört Reason så jag jag inte jämföra. Synd att inte Dimension var med i demo version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Project 5 ett par gånger, den sista gången var jag mer tålmodig och tänkte... nu ska jag verkligen ge dem en chans. Men fy. Det är ett hiskeligt träligt program. Jag älskar Reason och tycker de bara har stulit konceptet utan att lyckas sno åt sig ens en tio procent av charmen och användbarheten. Riktigt illa faktiskt.

Med all respekt för både dina åsikter och Reason, så tycker jag ändå inte att jämförelsen riktigt håller.

Jag tycker helt enkelt inte att P5 "försöker vara Reason". Programmen riktar sig nog till samma snubbar (midi-mjukvarusynth-köret), men sen angriper de t ex workflowfrågan helt olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...