Jump to content
Annons

Kontrakt för låtskrivare


Desecrated

Recommended Posts

Annons

varför ska du ha ett avtal mellan dig som låtskrivare och en artist?

Vilken typ av avtal?

måste hon sjunga in dina låtar?

Har du startat skivbolag och vill ge ut henne som artist?

Det finns egentligen ingen anledning att skriva ett avtal mellan upphovsman och artist... Det är ju en win and win situation...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det blir så oseriöst när alla Rubriker är felstavade! Mann tas helt eknellt inte pa alvar om mann stavr fell!

Om man är ordblind är det okej men har faktiskt inte fått uppfattningen att någon här är det (förutom möjligen Hans,

fast Hans läser igenom det hans skrivit en extra gång och kollar därefter upp alla tveksamma stavningar på google 😄!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det blir så oseriöst när alla Rubriker är felstavade! Mann tas helt eknellt inte pa alvar om mann stavr fell!

Om man är ordblind är det okej men har faktiskt inte fått uppfattningen att någon här är det (förutom möjligen Hans,

fast Hans läser igenom det hans skrivit en extra gång och kollar därefter upp alla tveksamma stavningar på google 🙂!)

Men ge dgi! Sjelv reflektearde jag int öjver at dett va felsrtavat förränn Mr Perfekktonist änmärkte pö det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är nog lite löjlig!

Är precis likadan när jag spelar in. Ger mig inte förrän det är i takt med rätt ton utan knäppar och annat oljud.

Kan t.o.m. hända att jag sitter och pillar med exempelvis en 30 sekunders sångtagning i flera minuter... men det är ju jag det 😄!

Edit stabfel

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är nog lite löjlig!

Är precis likadan när jag spelar in. Ger mig inte förrän det är i takt med rätt ton utan knäppar och annat oljud.

Kan t.o.m. hända att jag sitter och pillar med exempelvis en 30 sekunders sångtagning i flera minuter... men det är ju jag det 🙂!

Edit stabfel

Jag skojade lite med dig! Hhahaha..skitkul! 😄

Men du, att va petnoga när man spelar in eller hur någon annan postar en tråd, är väl ändå två saker som inte går att jämföra, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, för det första! Ursäkta mig Desecrated! Du måste tycka jag är helt knäpp! Plus att jag kanske pajar din tråd!

Borde givetvis starat en egen tråd samt då att denna tråd är ett väldigt dåligt exempel på det jag menar.

En bokstav som hamnar fel verkar ju aningen överdrivet att hänga upp sig på. Ville mest peka på en trend att man struntar i att rätta stavfel,

det ger ett mindre bra intryck!

Till AXL - Alltså, vetefan! Egentligen bryr jag mig inte överhuvudtaget! Dock, jag vet att detta är jätteviktigt för en del.

Dessa uppfattar det likadant om du lämnar in något felstavat som om du alltid kommer försent några timmar.

Vore synd om dessa ser studioforum och tänker, vilka oseriösa slöpellar och sen går igen!, Eller?

Vet att en del vuxna som såg detta forum och ser alla felstavade rubriker direkt skulle tänka: okej alla här är under 18, m.a.o. här är det bara nybörjare!

Vilket ju är så fel det bara kan vara, jag har exempelvis lärt mig enormt mycket på detta suveräna forum!

Edit... gissa vad 😄!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga "färdiga kontrakt" överhuvudtaget -- inget samarbete är det andra likt. I ditt fall dessutom, dvs upphovsman-artist-konstellationsprincipen, är avtal överflödigt eftersom era respektive offentliggjorda verk/prestationer ändå skyddas enligt stadgad lag.

Å andra sidan, en upphovsman får/kan inte ta betalt för att en artist framför den förres verk. Det är dinosaurieförbundet STIM's uppgift.

/Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga "färdiga kontrakt" överhuvudtaget -- inget samarbete är det andra likt. I ditt fall dessutom, dvs upphovsman-artist-konstellationsprincipen, är avtal överflödigt eftersom era respektive offentliggjorda verk/prestationer ändå skyddas enligt stadgad lag.

Å andra sidan, en upphovsman får/kan inte ta betalt för att en artist framför den förres verk. Det är dinosaurieförbundet STIM's uppgift.

/Valle

jo... de flesta svenska förlag använder sig av standardförlagsavtal framtagen av stim...

I alla fall dom stora ..

sen kanske allans "jag vill vara i musikbranchen" förlag har jättedåliga dealer för upphovsmannen. Men då kan man alltid skriva ut ett standardförlagsavtal från stims sida och visa allan hur det ska se ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Standardförlagsavtalet" som tagits fram av bl.a. STIM är inget färdigt kontrakt utan ett redundansmättat "multipraxisavtal" som inte gör annat än förvirrar upphovsmän som inte hunnit etablera sig i branschen.

Jag kan inte annat än tycka synd om alla upphovsmän som vilseletts att skriva under "standardförlagsavtalet" (innan det nya standardavtalet togs fram) i vilket förlagets primära skyldighet är att ge ut verken i s.k. grafisk form. Dvs, noter... Och hur sexigt är det för t.ex. "Allan", om han nu skulle råka vara en goth-metal-snubbe?

STIM som intresseorganisation är nödvändig för våra upphovsmän, men den börjar visa allvarliga tecken på obsolescens. Men det är en helt annan sak...

//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det blir så oseriöst när alla Rubriker är felstavade! Mann tas helt eknellt inte pa alvar om mann stavr fell!

Om man är ordblind är det okej men har faktiskt inte fått uppfattningen att någon här är det (förutom möjligen Hans,

fast Hans läser igenom det hans skrivit en extra gång och kollar därefter upp alla tveksamma stavningar på google 🙂!)

Men ge dgi! Sjelv reflektearde jag int öjver at dett va felsrtavat förränn Mr Perfekktonist änmärkte pö det! 😛

Hähä!! SKitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga "färdiga kontrakt" överhuvudtaget -- inget samarbete är det andra likt. I ditt fall dessutom, dvs upphovsman-artist-konstellationsprincipen, är avtal överflödigt eftersom era respektive offentliggjorda verk/prestationer ändå skyddas enligt stadgad lag.

Å andra sidan, en upphovsman får/kan inte ta betalt för att en artist framför den förres verk. Det är dinosaurieförbundet STIM's uppgift.

/Valle

jo... de flesta svenska förlag använder sig av standardförlagsavtal framtagen av stim...

I alla fall dom stora ..

sen kanske allans "jag vill vara i musikbranchen" förlag har jättedåliga dealer för upphovsmannen. Men då kan man alltid skriva ut ett standardförlagsavtal från stims sida och visa allan hur det ska se ut...

Pennudd,

Vet inte hur många förlags / artistkontrakt du varit i kontakt med. Jag har sett rätt många, och min uppfattning är att de stora bolagen i många fall har helt livsfarliga klausuler, som är helgarderade att vara till deras favör. Dessutom ofta helt omöjliga att ta sig ur, även om totalt oförutsedda händelser inträffar. Och med dealer som är rena lurendrejjeriet.

Edit- inga stavfelsrättelser :rolleyes: - Markerade att det va till Pennudd

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ursäkta att jag råkade stava fel. Såg inte det själv förrän det påpekades.

Men tack för resten, nu har jag i alla fall lite kött på benen i alla fall.

Det jag var ute efter är något i stil med detta. Jag är låtskrivare, har inget förlag, inget skivbolag och skulle inte gå i närheten av stim med en tång. Men jag har en artist som vill sjunga på en av mina låtar och sälja den, och då vill jag ha ett kontrakt som ger mig rätten till en del av försäljningen. Men tack för hjälpen.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga "färdiga kontrakt" överhuvudtaget -- inget samarbete är det andra likt. I ditt fall dessutom, dvs upphovsman-artist-konstellationsprincipen, är avtal överflödigt eftersom era respektive offentliggjorda verk/prestationer ändå skyddas enligt stadgad lag.

Å andra sidan, en upphovsman får/kan inte ta betalt för att en artist framför den förres verk. Det är dinosaurieförbundet STIM's uppgift.

/Valle

jo... de flesta svenska förlag använder sig av standardförlagsavtal framtagen av stim...

I alla fall dom stora ..

sen kanske allans "jag vill vara i musikbranchen" förlag har jättedåliga dealer för upphovsmannen. Men då kan man alltid skriva ut ett standardförlagsavtal från stims sida och visa allan hur det ska se ut...

Pennudd,

Vet inte hur många förlags / artistkontrakt du varit i kontakt med. Jag har sett rätt många, och min uppfattning är att de stora bolagen i många fall har helt livsfarliga klausuler, som är helgarderade att vara till deras favör. Dessutom ofta helt omöjliga att ta sig ur, även om totalt oförutsedda händelser inträffar. Och med dealer som är rena lurendrejjeriet.

Edit- inga stavfelsrättelser 🙂 - Markerade att det va till Pennudd

jag har avtal med warner och har inte läst igenom något annan förlagsavtal. Men jag har gått igenom det från stim och tycker jag att det är tre punkter som är viktiga...

Jag dealade bla. till mig så att när förlagsavtalet har gått ut så äger jag rätten till de låtar de ej har fått ut.

och varför ska man inte i stim med tång? jag tycker stim är bra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DET är verkligen superviktigt, att se till att man får tillbaks rättigheterna på outgivna verk.

STIM är ju en absolut nödvändighet för upphovsmän som har material utgivet, skulle inte bli mycket pengar utan dom, men en himla massa ringande o duttande för att kolla vem som spelat vad och hur många exemplar den o den skivan sålt.

Medlemskapet är ju frivilligt.

Kan dock hålla med om att det tar lite väl många år för dom att uppdatera sig vad gäller nya mediakanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...