Jump to content
Annons

Köpa ner sig?


PreacherX

Recommended Posts

Hejsan!

Jo det är såhär att i dagsläget sitter jag på en AKG C4500 B-BC mikrofon men det känns egentligen som den är lite överdriven för min lilla hemstudio. Dock älskar jag den och har vant mig vid den klockrena kvalitén jag får utav den. Min tanke har tidigare varit att jag ska byta ut min nuvarande kompressor mot en tubkompressor. Men jag har börjat fundera på om det inte vore bättre för mig att sälja min AKG och köpa en rör mikrofon för 2-3000 t ex Studio Projects TB1 eller något annat i den prisklassen och behålla kompressorn jag använder och istället få någon tusenlapp extra att köpa annan utrustning för. Jag söker ingen studio kvalitét eftersom det bara är en liten hemstudio men det känns ju onödigt att byta ner sig allt för mycket när man då istället kan behålla den man har. Är det någon som har nåt tips på en någorlunda billig men väldigt bra mikrofon eller ska jag behålla den jag har? Det är till största del sång jag spelar in med den men nån gång ibland kan det slinka in lite annat som t ex akustisk gitarr och sådant.

Är väldigt tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stormembran är ju perfekt till både sång och gitarrinspelning??

Jag har en MXL 990 för 795:-, som jag tycker funkar kanon för mig.

Men - jag måste nog instämma i HJ:s inlägg. Behåll om du gillar den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom din nuvarande mic bara kostar 5000 kr ny så lär du ju inte käna många hundralappar på att byta ner dig. Du får ju absolut max 4000 kr för den skulle ja gissa plus att det är fan lite tidskrävande att sälja grejer på annons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tänka på det en gång till.

Är du i behov av pengar till något speciellt? Isf så är det förståligt att du vill sälja den. Annars tycker jag du ska behålla den.

Lätt annars att pengarna bara försvinner iväg och sen står du där och saknar mickrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du planerar att köpa en annan mic, så rekommenderar jag att du stannar till en stund på min testsite och hämtar lite ljudfiler att "avnjuta" - så kan du jämföra hur olika modeller kan låta i en vanlig hemstudiomiljö. 😠

Det brukar tyvärr vara kutym att man får omkring hälften av nypriset för begagnade musikprylar (om man inte kan vänta väldigt länge på att hitta en köpare) - så förvänta dig inte för mycket av en eventuell försäljning.

I likhet med andra, skulle jag välja att behålla micen hellre än att göra mig av med en mic jag gillar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...