Jump to content
Annons

Åbosvit.


Recommended Posts

LÅTNAMN: Åbo-sviten

ARTIST/GRUPP:SLB

GENRE: Folkmusik

LÅTLÄNGD: 4.40

KOMPOSITÖR: Magnus H

PRODUCENT: SLB

EV. MEDVERKANDE: Magnus och Tomas "Limpan Lindberg

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT:mp3

STORLEK: 5,4 mb

STATUS: Snart klar...

Vill ha Era synpunkter på ljudbilden... mer av nåt? mindre? ljudet? mixen? ja, typ de...

Eller vatusan, skriv vad ni tycker i största allmänhet.

Sättningen är Moraharpa och Bozuki (Svensk modell)

Det kommer inte att vara fler instrument eller sång på denna låt, så instrumentalt kommer det att vara.

Mera Folk åt folket!!!

😱

_bosvit060424_1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Riktigt skönt! Låter mycket bra, tycker jag. Gillar "borduntonen" som ligger och mal under stora delar. De små inflikningarna av dur som dyker upp då och då är riktigt läckra. Skönt ös mot slutet! Medeltidsrock'n'roll? Det är tydligt att ni kan er sak! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 😛

ja, det är lite av karaktären med Moraharpan, att det hela tiden är en medföljande bordun som ligger och brummar med.

Moraharpan är en variant av nyckelharpa som fanns på 1500-talet. Denna är dock utbyggd till mer kromatisk variant.... Originalet var diatonisk och blir därför en aningens begränsad 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 😛

ja, det är lite av karaktären med Moraharpan, att det hela tiden är en medföljande bordun som ligger och brummar med.

Moraharpan är en variant av nyckelharpa som fanns på 1500-talet. Denna är dock utbyggd till mer kromatisk variant.... Originalet var diatonisk och blir därför en aningens begränsad 😛

Jaså, din rackare, du fuskar!! 😎😱

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Lite för lång låt, för bara ett instrument? eller är det två? 😲

Hur som helst så låter det snyggt!... tror jag 🙂

Jag kan nada om detta, lyssna inte på mej! 😄

Men det låter som att du kan lira nyckelharpa riktigt bra! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

"Borde" dra isär vet jag inte... Dom ligger ju väldigt nära varann nu iofs... men

det enda du "borde" göra är att känna dig lite stöddig, för detta var otroligt bra. Vilka musiker, vilket sväng, vilken låt! Jag är grymt imponerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du medverkar alltså bara eventuellt på låten. 😄

Förlåt lite tråkig morgonhumor...

Låter spännande, folkmusik rockar! Laddar hem och återkommer med kommententarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Mkt nice spelat.

Gillar vemodet, sen skulle jag rent låtmässigt vilja ha in lite fler instrument (rytmiska sådana helst) men förstår att det inte är tänkt att vara så.

Lite nyfiken på hur det skulle bli om du dubbade några ggr för en fetare ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Borde" dra isär vet jag inte... Dom ligger ju väldigt nära varann nu iofs... men

det enda du "borde" göra är att känna dig lite stöddig, för detta var otroligt bra. Vilka musiker, vilket sväng, vilken låt! Jag är grymt imponerad.

Tackar 😱

Ja, jag får väl luta mig lite bakåt, sätta tummarna bakom hängslena och titta lite snett uppåt i vårsolen 😄

Kul att du tyckte om det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Mkt nice spelat.

Gillar vemodet, sen skulle jag rent låtmässigt vilja ha in lite fler instrument (rytmiska sådana helst) men förstår att det inte är tänkt att vara så.

Lite nyfiken på hur det skulle bli om du dubbade några ggr för en fetare ljudbild.

Sjysst!

Ja, det skulle inte va dumt, men nu så ska vi snart få barn (vilken timme, dag som helst). Så, det kommer att bli en liten svacka på mitt kreativa musicerande ett tag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du är med i den där gruppen, vad är det dom heter nu igen....

Skitsamma, melodifestivalen 2 gånger va? SAREK!

Nej skämt åsido, jag läste om Fomp.

Detta är iallafall bra mycket skojsigare. Känns otroligt genuint.

Som sagt, lång men det gör väl inget egentligen. Är lite okunnig som

så många andra i denna genre, vilket ej borde så vara - men är ju svenne!!

Härligt gnissel i slutet med.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det låter fint spelat som fanken det här men jag skulle vilja ha lite rumsljud påt, lite bredare och lite djup så där så att man får lite livefeeling på själva soundet.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Uffa, jag får alltid träsmak av kyrkor och folkmusik med fiol liknande instrument som detta 🙂 . Men jag hör att du kan din sak och mitt råd, om det nu är värt nåt, skulle va att bredda ljudbilden både horizontalt ( eller heter det horizontellt? ) dvs mer stereo, inte för mycket dock, och vertikalt dvs försök skilja instrumenten eq mässigt och kanske lite rumsmässigt. Sen saknar jag "den stampande foten" nåt bastrumme liknande tacktfast. ett träskodunkande vore inte fel. Men som sagt jag har svårt för genren.....

rackarns välspelat.

/ Mikke

Edit: för tidigt för mej 😄

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...