Jump to content
Annons

Jo0oHaN

Recommended Posts

tja! skulle behöva lite råd vid införskaffning av PA som ska räcka till replokalen men även till de felsta spelningar..lite frågor:

hur mycket effekt behövs ungefär?

finns ju billiga paket för en 4000:- som är på 120w..men det är nog lite klent?

Är det smartast att köpa högtalare för sig och ett steg till det och sen använda min Yamaha MG10/2 mixer till det?

funkar det att lina bas och gitarr direkt in i pa:t?

tack/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var skall ni ha spelningar?... är det på stora ställen.. för är det inte det och ni bara ska ha i replokal behöver du inget stort monster. Du kan köpa högtalare o steg löst och köra på din mixer (vet inte riktigt va det är för någon men man kan köra på de flesta mixrar).

Om du ska "linea" instrument direkt i PA är det bäst att ha linebox imellan.

Det bästa är väll o köpa ett sånt 120W paket du snacka om och kolla så att det är öppet köp på det, sen testar du helt enkelt om det kan vad du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska satsa på något större, så du kan ha det ett tag. Köp grejjerna begagnade och var för sig och se till att du provar dem och ser till att de är bra. Slutsteget tycker jag bör ligga på 400 watt, ljudet blir bättre och du kan ha det på lite större spelningar.

hade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll ögonen öppna annars efter beggade riggar. Ibland kan tex coverband eller dansband splittras och vill bara bli av med skiten för att de är så besvikna/sura på varandra. Då kan det bli väldigt billigt. Lite tråkigt för dom men bra för folket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett kraftigare PA om Ni avser att spela ute med. 15" basar och bra diskanthorn i högtalarna - minst 2x250W i slutsteget.

Basen kan med fördel lineas om högtalarna pallar återge ett bra ljud, men gitarrer bör Ni micka upp eller använda en högtalarsimulator (i t.ex. en POD).

I replokalen räcker nog ett sådant "litet" PA kanske, men större är nog att föredra där med, i synnerhet om instrumenten ska köras genom det.

Mina personliga erfarenheter säger mig att inte köpa de billigaste högtalarna om Ni vill få ett bra ljud... 1997 köpte jag ett par Samick med 15" baselement, först nu efter det att alla fyra element (bas+diskant) blivit bytta en gång pga. trasighet är ljudet OK (långt ifrån perfekt dock). Köp Yamaha eller något sådant, då brukar man bli glad! Slutsetget mitt är även det ett Samick, på 2x300W och det har aldrig svikit, funkar kanon ihop med fetare (inlånade) Yamahahögtalare. Kompletterar man sedan med ett par aktiva monitorer på scen är PAt komplett nästan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
behövs det om jag kör gitarren genom min pod xt?

Du kör väll inte poden direkt in i Mixern? Kör du så så rekomenderar jag dig att köpa stärkare, speciellt om du ska spela in. Ljudet blir mycket bättre då.

hade!

washburn.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör väll inte poden direkt in i Mixern? Kör du så så rekomenderar jag dig att köpa stärkare, speciellt om du ska spela in. Ljudet blir mycket bättre då.

Hur resonerar du här?

Pod in i gitarrförstärkare (input) och stänga av förstärkar och kabinettsimuleringen?

Pod in i gitarförstärkare (fx return) och stänga av kabinettsimuleringen?

Hur man än gör så undrar jag om inte förstärkar och kabinettsimuleringen var anledningen att köpa en Pod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...